löst skinnställ.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
att ett skinnställ som sitter löst skyddar sämre än ett som sitter tight vet jag. men låt säga att man jämför ett löst skinnställ med en textiljacka och tillhörande byxor, vad skulle vara bäst ur säkerhetssynpunkt?

Jag skulle valt lösningen där knä/armbågs/axel-skydden sitter bäst mot kroppen. :tummenupp

Skinnet i sig lär väl skydda lika bra oavsett om det sitter löst eller tight :va

Jag hade nog valt MC jackan med tillhörande byxor och sedan kört därefter tills jag köpt en "riktig" utrustning. Nu ska ju tilläggas att en "riktig" utrustning är ju beroende på hoj naturligtvis.
Ett skinnställ som är alldeles för stort kan vid en krash skada dig riktigt illa så det hade aldrig varit ett alternativ för min del, då hade jag nog parkerat hojen tills ett skinnställ i rätt storlek fanns hemma.

Jag hade nog valt MC jackan med tillhörande byxor och sedan kört därefter tills jag köpt en "riktig" utrustning. Nu ska ju tilläggas att en "riktig" utrustning är ju beroende på hoj naturligtvis.
Ett skinnställ som är alldeles för stort kan vid en krash skada dig riktigt illa så det hade aldrig varit ett alternativ för min del, då hade jag nog parkerat hojen tills ett skinnställ i rätt storlek fanns hemma.

anledningen till att jag undrar är att jag inte har råd att köpa nytt skinn 2ggr per år utan att kanske klara mig med att bara köpa nytt en gång varje år.

Inte behöver du väl köpa nytt skinnställ två gånger om året??
Om du köper ett "riktigt" skinnställ så ska det klara sig bra många år.

Inte behöver du väl köpa nytt skinnställ två gånger om året??
Om du köper ett "riktigt" skinnställ så ska det klara sig bra många år.

anledningen är att min vikt fluktuerar så pass mycket att ett ställ som sitter skitbra en dag knappt går på mig en månad senare (visserligen går det på mig en kanske 2 månader efter det) men i slutändan så måste jag köpa större hela tiden.

Är inte med riktigt... :va

Du varierar ofta i storlek?

Då får du väl köpa på dig en 4-5 par skinnställ med olika storlek och använda det som passar bäst för dagen.

Hur gör du med dina vanliga kläder?

Är inte med riktigt... :va

Du varierar ofta i storlek?

Då får du väl köpa på dig en 4-5 par skinnställ med olika storlek och använda det som passar bäst för dagen.

Hur gör du med dina vanliga kläder?

jag har inte 25-50k att lägga ut, frågan var "vad skyddar bäst, en mc jacka med tillhörande byxor eller ett skinnställ som inte sitter extremt tight"

Skinnställ

Du får köpa ett lite billigare ställ typ som mitt. Då kan du köpa 3-4 st för samma peng som ett a-star.

www.louis.de

PROBIKER PRX 1-TEILER 179 euro

Bifogat

• 208465_150_GEL_08.JPG
    208465_150_GEL_08.JPG
    7.6 KB · Visningar: 1,158
Det som sitter bäst skyddar bäst helt enkelt. Om armbågsskydden och knäskydden vrider sig runt arm och ben vid vurpa så fyller det liksom ingen funktion. Men jag hade åandra sidan aldrig kört med texiljacka annat än om jag ska luffa runt.

Använd tejp där skinnstället är slappt, silvertejp före armbågsskyddet några varv HÅRT och några varv eftyer skyddet HÅRT så ska du nog se att stället inte kan vrida sig.

jag har inte 25-50k att lägga ut, frågan var "vad skyddar bäst, en mc jacka med tillhörande byxor eller ett skinnställ som inte sitter extremt tight"

Skinn har bättre resistans mot skrapskador än textil.

Sitter dina skydd fel (oavsett skinn eller textil) har du inget garanterat skydd för krosskador.

Varför inte testa detta alternativ:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10

Materialet är spandex som jag antar kan variera sig nån storlek upp och ner - och passar under vad du vill...

anledningen är att min vikt fluktuerar så pass mycket att ett ställ som sitter skitbra en dag knappt går på mig en månad senare (visserligen går det på mig en kanske 2 månader efter det) men i slutändan så måste jag köpa större hela tiden.

Sluta köp större så blir dina ställ inte för stora :D

Sitter dina skydd fel (oavsett skinn eller textil) har du inget garanterat skydd för krosskador.

Varför inte testa detta alternativ:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=51&cid=10

Materialet är spandex som jag antar kan variera sig nån storlek upp och ner - och passar under vad du vill...

det är så ja gtänkt också, att varesig jag köper nytt skinn eller textil så kommer skydden att sitta lite löst, vilket gör att skinn borde vinna pga slitstyrkan, eller finns det några andra nackdelar med att välja skinn som jag inte ser?

Du läste inte riktigt hela tråden och såg grundproblemet va? :fatta! Han fluktuerar i vikt, och då är ställ som passar bra en månad för stora en annan.

Rosen, hoppas du hittar en bra lösning! :tummenupp

tackar, jag hoppas även det går fort med tanke på hur mitt nuvarande ställ kändes innan idag :näsblod det känns inte riktigt trafiksäkert att knappt kunna röra armarna.

Last edited:
Du får köpa ett lite billigare ställ typ som mitt. Då kan du köpa 3-4 st för samma peng som ett a-star.

www.louis.de

PROBIKER PRX 1-TEILER 179 euro

hej lånar tråden lite gick in och kollade på ett sånt ställ som du har
det såg snyggt ut precis ett sådant som jag vill ha lite dekalkittat.
vad jag kan förstå så kan man få hem det för ca 2000:- riktigt bra pris !!
så frågan är hur är kvaliten/passform är du nöjd med ditt ?

...

2000 är ju svinbilligt, passar det dåligt så går det ju för samma pris på blocket. Fan att man inte var lite mer vaken/närvarande på tyskalektionerna bara :näsblod

hej lånar tråden lite gick in och kollade på ett sånt ställ som du har
det såg snyggt ut precis ett sådant som jag vill ha lite dekalkittat.

Ja det är jag. Jag är 178cm och väger 97kg har stl 54. Det sitter som klistrat men ändå ganska bra rörlighet i det. Man får dra in magen. Kanske lite för mycket :öl

Köper man rätt textilprylar så har det lika bra - och ibland även bättre skrapskydd än skinn. Ett skinnställ tjänar allt på att sitta tajt och se till att man glider och inte rullar fram på asfalten. Jag kör alltid i skinn och skulle hellre ha ett löst skinnställ än ett lika löst textilställ men rent skrapskyddsmässigt är det bara en psykisk skillnad - som jag gärna har på min sida.

Jämför du skinn och ett bra textilställ så har båda fullgott skydd mot skrap.
Jämför du med ett billigare textilställ som inte har cordura, kevlar etc så är textilstället sämre.
Vad gäller skydd mot stötar och krosskador på armbågar mm så beror det på hur mycket skydden kan flytta på sig oavsett det är skinn eller textil.

Rent generellt så fixerar ett skinnställ skydden lite bättre och är således något bättre ur det perspektivet. Hur stor skillnaden blir beror på hur bra passform du lyckas hitta. Ett skinnställ som sitter löst kommer således att ge dig skrapskydd men kanske inte så bra slagskydd. På samma sätt som ett textilställ som sitter för löst kommer att ge ett sämre slagskydd än det borde.

Vill du ha bra skydd så finns ingen genväg tyvärr. Det enda som gäller är att köpa grejor som sitter bra.

Vill du absolut ha bra skydd så kan du ha en lite rymligare jacka och plocka ur de ingående skydden och istället använda typ en Dainese Safety Jacket under. Då kommer skydden att sitta där dom ska och du får fullgod slitstyrka.
Men riktigt lika bra som ett ställ som sitter tight blir det naturligtvis inte.

det är så ja gtänkt också, att varesig jag köper nytt skinn eller textil så kommer skydden att sitta lite löst, vilket gör att skinn borde vinna pga slitstyrkan, eller finns det några andra nackdelar med att välja skinn som jag inte ser?

Den bättre slitstyrkan hos skinn gäller för ett torrt och välskött skinn.

Ett genomfuktig skinn (regn) har förlorat större delen av slitstyrkan.

/Duck

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage