Löst! Knas med installationen av elektronikbox

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag håller på med installation av en liten elektronikbox. Jag har en från elektronikbox.de, Axel Joost H-box. Det har gått utmärkt att få hel- och halvljus, startmotorn snurrar när man trycker på startknappen men när jag kopplade in blinkers så blev det tok. När jag aktiverar blinkers så blinkar dom, det är ju bra, men tyvärr gör halvljuset det också. När blinkersen är tänd är halvljuset släckt och när blinkersen är släckt lyser halvljuset. Det känns inte rätt :rolleyes: Boxen funkar så att jag har 12V och jord in i den, matning ut till förbrukarna som sedan kopplas till jord. Sedan styr jag på och av med knappar som kopplar till och från jord.Hoppas det går att förstå.
Här finns boxen och elschema: https://www.elektronikbox.de/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=2
Det jag grunnar på är om det är tokigt att koppla alla jordkablar till samma jordpunkt på schassit? Kan de störa varandra?

Och från chassit ska de via en gemensam jord från motorn till minus(-) på batteriet.
I varje fall om det är en modernare hoj med startmotor.
Dålig kontakt mellan jordkabeln som går från minus(-) på batteriet och motorn ?
Kanske lossa skruven på motorn och göra rent och skruva dit skruven och jordkabeln igen ?
Och var sitter den gemensamma jordpunkten på chassit ?
Förhoppningsvis inte på gaffeln så jordningen går via styrlagren ?

Du kan ju kolla om det är dålig kontakt mellan den gemensamma jorden på chassit och minus(-) på batteriet genom att sätta en Startkabel mellan minus(-) på batteriet och den gemensamma jorden på chassit ?
Då ska störningarna försvinna om det är kontaktproblem.
Dra en minst 2,5 mm2 svart kabel mellan den gemensamma jorden på chassit och minus(-) på batteriet ?

Last edited:
Om det inte är ett jordfel.
Vad har du för lampor på hojjen?
Kanske är en överströmskrets som slår ifrån?
Max 5Amp på halv/hel ljuset, 5Amp ~ 60W
Samma beteende för både blink höger och vänster? Vad händer om du har helljuset på?
Om du kopplar ur själva blinkersen och aktiverar funktionen, beter den sig lika då?

Jo, de är bultade till gaffeln. Jag ska testa med en kabel till batteriet.
Det är samma för både höger och vänster. Ledlampor är det så det borde inte vara nåt problem med överström men jag ska kolla det. Jag vet inte hur jag ska aktivera blinkersrelät i boxen om blinkersarna inte är inkopplade. Jag ska prova det med.
Det är min dotters hoj och jag kommer inte dit de närmaste dagarna men svarar när jag testat.

Intressant fenomen.
Jag är inne på samma som föregående talare.
Det är någonting som "sänker" systemet när blinkersen är aktiverad.
Boxen i sig är ju relativt simpel när det kommer till anslutningsmöjligheter.
Eftersom blinkersfunktionen är elektronisk så behöver den ingen last för att fungera, så jag skulle börja där, med att koppla ut blinkersen och se vad som händer när man "blinkar".
Comeback hade ju ett bra tips angående att skapa en bra jordpunkt, så att du kan utesluta det

Jo, de är bultade till gaffeln. Jag ska testa med en kabel till batteriet.
Det är samma för både höger och vänster. Ledlampor är det så det borde inte vara nåt problem med överström men jag ska kolla det. Jag vet inte hur jag ska aktivera blinkersrelät i boxen om blinkersarna inte är inkopplade. Jag ska prova det med.
Det är min dotters hoj och jag kommer inte dit de närmaste dagarna men svarar när jag testat.
Ja då är det ju rena turen att det inte funkar innan kul / rullagren får sin livslängd förkortad genom extrajobbet att jorda hel halv och blinkers.
Dra förslagsvis två 2,5 mm2 svarta kablar från den skruven som du har som gemensam jordpunkt till batteriet minus(-) och ta loss skruven från gaffeln och sätt dit en mutter och isolera alltihopa. Varför två 2,5 mm2 och inte en 4 mm2? För det är smidigare dra två st 2,5 mm2.

Last edited:
När jag ser på schemat så är det
Jordning av elektronikboxen 1)
Jordning av styrsignaler för
Vänster blinkers 2)
Höger blinkers 3)
Tuta 4)
Beam (helljus ?) 5)
Start 6)
Jordning av förbrukare
Strålkastare 7)
Tuta 8)
Höger Blinkers 9)
Vänster Blinkers 10)
Startrelä 11)
Lika bra dra tre 2,5 mm2 svarta kablar från den gemensamma jordpunkten till batteriet minus(-) på en gång för funkar det fortfarande inte blir det nog dela upp det.
En 2,5 mm2 svart kabel till 1) från batteriet minus(-)
En 2,5 mm2 svart kabel till 2)-6) från batteriet minus(-)
En 2,5 mm2 svart kabel till 7)-11) från batteriet minus(-)

Kan de störa varandra ?
Ja de kan störa varandra.

Last edited:
När jag ser på schemat så är det
Jordning av elektronikboxen 1)
Jordning av styrsignaler för
Vänster blinkers 2)
Höger blinkers 3)
Tuta 4)
Beam (helljus ?) 5)
Start 6)
Jordning av förbrukare
Strålkastare 7)
Tuta 8)
Höger Blinkers 8
Vänster Blinkers 9)
Startrelä 10)
Lika bra dra tre 2,5 mm2 svarta kablar från den gemensamma jordpunkten till batteriet minus(-) på en gång för funkar det fortfarande inte blir det nog dela upp det.
En kabel till 1)
En kabel till 2)-6)
En kabel till 7)-10)

Kan de störa varandra ?
Ja de kan störa varandra.
Dom borde inte kunna störa varandra, eller hur ska dom göra det?
Ja, om du inte kopplar helt fel.
Men jorda allting ordentligt så är det bekymret löst.
Och batteriets minuspol är ju alltid referensjorden, så gå direkt till den källan vid felsökningen, så kanskem an kan kapa bort några funderingar.

Dom borde inte kunna störa varandra, eller hur ska dom göra det?
Ja, om du inte kopplar helt fel.
Men jorda allting ordentligt så är det bekymret löst.
Och batteriets minuspol är ju alltid referensjorden, så gå direkt till den källan vid felsökningen, så kanskem an kan kapa bort några funderingar.
De skulle kunna störa varandra genom att när förbrukarna
Strålkastare 7)
Tuta 8)
Höger Blinkers 9)
Vänster Blinkers 10)
dra ström så stiger spänningen för styrsignalerna pga av dålig jordning.

De skulle kunna störa varandra genom att när förbrukarna
Strålkastare 7)
Tuta 8)
Höger Blinkers 9)
Vänster Blinkers 10)
dra ström så stiger spänningen för styrsignalerna pga av dålig jordning.
Ja, ok, då förstår jag resonemanget.
Tänkte bara att normalt sett ska dom inte kunna störa varandra.

Kanske är någon blinker felkopplad. Det är noga med plus och minus på LED-lampor. Kopplar man fel blir det kortslutning varje gång det blinkar, vilket skulle kunna göra att all belysning blinkar.

Kanske är någon blinker felkopplad. Det är noga med plus och minus på LED-lampor. Kopplar man fel blir det kortslutning varje gång det blinkar, vilket skulle kunna göra att all belysning blinkar.
Kan man kontrollera att LED-blinkers är rätt kopplade genom att de LED-en tänds, att de blinkar. Och vid FELKOPPLING tänds LED-blinkers INTE ?

Själv tycker jag för att slippa alla FELKOPPLINGAR, SERVICE SAMTAL och REKLAMATIONER skulle det vara smart med en helvågslikriktare mellan LED och de två anslutningarna, så det alltid funkar, det går inte "koppla fel".

Jag har inte varit med om det själv.
Med LED (oavsett blinkers eller annan belysning) så det "funkar" eller "funkar ej", men det blir aldrig någon kortslutning?
Så alla LED-belysningar jag har kopplat in har varit "felsäkra", bara att testa vad som är plus och minus, ingenting kan gå sönder.
Ofta har jag upplevt att instruktinerna har varit obefintliga, och ofta är alla kablar i samma färg när det gäller LED-blinkers, men det är bara att prova sig fram.
Har man bara växelspänning (som på vissa äldre farkoster), så har jag bara kopplat in det med lyckat resultat, eftersom plus och minus saknar betydelse där.
Så jag kan faktiskt inte se att det skulle kunna bli en kortslutning här om du lägger plus och minus fel, såvida du inte kopplar plus mot jord (om blinkersen skulle ha en märklig intern konstruktion).
Men i det här fallet så fungerar ju blinkersen som jag förstår det, och då har du rätt inkoppling när det gäller plus och minus.

Last edited:
Jag hörde med Axel Joost som är den som gör dom här boxarna. Han hade ingen aning och erbjöd mig att skicka den till honom så han kunde felsöka den. Han skickar en ny om det skulle vara nåt fel. Det är verkligen bra support. Jag har inte ens köpt den från hans butik.
Dock ska jag testa era förslag först. Segt att behöva skicka den nånstans.
Imorgon eftermiddag har jag tid.

Jag hörde med Axel Joost som är den som gör dom här boxarna. Han hade ingen aning och erbjöd mig att skicka den till honom så han kunde felsöka den. Han skickar en ny om det skulle vara nåt fel. Det är verkligen bra support. Jag har inte ens köpt den från hans butik.
Dock ska jag testa era förslag först. Segt att behöva skicka den nånstans.
Imorgon eftermiddag har jag tid.
Ja det vore ju häftigt om det räcker med en startkabel från jordpunkten till batteriets minus för det ska börja fungera. Då är det bara fråga om kabelarea.
Men räcker det inte med startkabel så fodras nog flera separata jordledningar.

Jag drog ett par 2,5mm² kablar till batteriets minuspol och så hittade jag ett fel, oklart vad, i kablaget till ena blinkersen. Nu funkar det som det ska. Jag tippar på både kabelfelet och dålig jord.
Stort tack för hjälpen
Skönt att det löste sig, och bra att du återkopplar ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph