Lösa lån vid inbyte?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjäna!

Testar att ställa denna fråga här i hopp om att få svar ikväll (annars ringer jag handlaren och banken imorgon).

Om jag bestämmer mig för att byta in min hoj och har en mindre summa kvar på lånet hos banken. Hur löser man då detta? Som exempel kan vi köra så här:

Jag har 10 000 kvar i lån på hojen, blir erbjuden 20 000 vid inbyte. Kan jag välja att ta t ex 10 000 av dem och betala undan mitt gamla lån och lägga resterande slantar på den nya hojen?

Ha det gott!

Du behöver blanda in banken, så att den NYE köparen löser ditt gamla lån på 10tusen och sen ger dig 10tusen för hojen, annars "ärver" han skulden på din hoj och du har 20tusen i fickan. Är till och med osäker på om det går att göra ägarbyte när hojen är belånad, iaf kommer din fodringsägare vara jäkligt intresserad av att hojen (som står som säkerhet för lånet) har bytt ägare. Men fråga den du har lånet hos så berättar de nog hur de vill ha det. Svaret är att du får 10 "över" till din nya hoj hursomhelst :)

Jag var otydlig, lånet är inte knutet till hojen utan ett vanligt privatlån :-)

Men jag vill ju inte stå med dubbla lån liksom.

Är Hojen Låst på Banken?.. Ja!! Så länge som du står som ägare så kan du lösa lånet först, (Innan Ägar bytet skett.),. Alltså Sälj Hojen Men betala skuld innan Du skickar in Pappret. Lycka till. Man kan alltså sälja Bil/Mc m.m utan problem Så länge dom får sina pengar innan Objektet Bytt ägare.. Gäller även Finansbolag. aaaah. Nu såg jag din ändring.. Självklart!

Kryckan,

Om jag förstår din fråga är den alltså såhär:

Du ska köpa en hoj hos handlaren för säg 100 000 kr.
Handlaren erbjuder dig 20 000 kr för din gamla i inbyte. Kvar är då 80 000 kr att betala.

Din fråga är nu om du får ta 10 000 kr från vad handlaren erbjuder dig i inbyte och lösa ett lån. Det bero på.
Om du menar att du tar 10 000 kr från inbytet, löser lånet, och ger handlaren 90 000 kr borde det inte vara något större problem. Iaf inte om det görs i ett sammanhang. Jag förstår dock inte vad poängen är med detta.

Om du menar att du skulle få ta 10 000 kr från inbyteshojen och samtidigt bara betala 80 000 kr till handlaren så är det en förhandlingsfråga. Är handlaren beredd att få 10 000 kr mindre för att få igenom affären? Bara ställa frågan.

Jag var otydlig, lånet är inte knutet till hojen utan ett vanligt privatlån :-)

Men jag vill ju inte stå med dubbla lån liksom.

Om du tagit ett privatlån utan säkerhet/blancolån så ska handlaren ge dig 20 000kr för din hoj. Sen betalar du in 10 000kr till banken och löser dit gamla lån.

Vi säger att din nya hoj kostar 50 000kr, då ger du handlarn din gamla hoj.
Du får betala 50K minus 20K i inbyte, så du ska ha 30K i handen och ge han.

Tekniskt sett behöver du ju 40K iom du skulle betala in dit gamla lån på 10K.

Du behöver blanda in banken, så att den NYE köparen löser ditt gamla lån på 10tusen och sen ger dig 10tusen för hojen, annars "ärver" han skulden på din hoj och du har 20tusen i fickan. Är till och med osäker på om det går att göra ägarbyte när hojen är belånad, iaf kommer din fodringsägare vara jäkligt intresserad av att hojen (som står som säkerhet för lånet) har bytt ägare.

Handlarn betalar in den skulden som finns på den gamla hojen som du säger.

I mitt regbevis står det att hojen är kredit köp och kan ej ändra ägare innan skulden är reglerad. Så det går ju inte missa att hojen är belånad när man fyller i ägarbytet.

Din fråga är nu om du får ta 10 000 kr från vad handlaren erbjuder dig i inbyte och lösa ett lån. Det bero på.
Om du menar att du tar 10 000 kr från inbytet, löser lånet, och ger handlaren 90 000 kr borde det inte vara något större problem.

Lånet på 10 000kr har väl varit högre och Kryckan kanske betalar 1000kr i månaden på det. Löser han 10K lånet så slipper han dubbla låneinbetalningar och sänker sin månadskostnad.

Jag skulle tro att det är så typ.

Exakt, det är ursprungligen ett större lån som nu är nere på typ 10 papp. Tänkte då att jag kan radera ut det helt vid ett inbyte och enbart få den nya avbetalningen att tänka på :-)

Tror jag förstår hur folket menar nu, tack som fan för er hjälp!

För att göra det enkelt, så länge det inte står "KREDIT" i ditt registreringsbevis är det bara att byta in eller sälja hojen.

Står det däremot kredit så måste du lösa lånet först INNAN du kan göra dig av med hojen.

Många andra har sagt samma sak men;

Om banken har din motorcykel som säkerhet för lånet måste du lösa lånet när du säljer motorcykeln. Det står i sådana fall i vägtrafikregistret som "Kreditköp". En handlare har i regel koll på det där och brukar ordna upp finanserna i samband med att ni gör upp affären. Vanligt är att handlaren drar av låneskulden från mellanskillnaden. En privatköpare måste dock hålla koll på det där själv. Är du reko löser du skulden innan du sätter ut hojen för försäljning.

Är ditt lån ett blancolån utan säkerhet har lånet i sig ingenting med motorcykeln att göra, eller dina affärer. Då väljer du själv om du vill lösa lånet eller inte. Om du ska finansiera din nya motorcykel i samma bank kan du ju t ex höja det nya lånet med motsvarande din restskuld och på så sätt baka ihop ditt gamla lån med ditt nya lån, det gamla lånet löses och du har bara ett lån.

GreenDragon

Jag tänkte faktiskt köra det genom handlaren för första gången i mitt liv. Det verkar vara bra ränta och villkor, antar att det finns någon baksida dock?

Japp, det är nära en KTM SMT nu! :-D

GreenDragon

Jag tänkte faktiskt köra det genom handlaren för första gången i mitt liv. Det verkar vara bra ränta och villkor, antar att det finns någon baksida dock?

Japp, det är nära en KTM SMT nu! :-D

Är räntan bra och villkoren i övrigt verkar ok så ska det väl inte vara några problem. Men om du kan få loss tio lakan från handlaren till att lösa det andra undrar jag om det går? Men vem vet?

(Själv ska jag äntligen hämta hem min SMT på Lördag igen efter att ha varit inne på ett garantijobb)

Jag funderar också på om det går.. Har lite att gå på nu i och med svaren här, så jag ska slå en signal imorgon och höra :-)

(Härligt, det blir åka av i helgen då!)

Osäker på att handlaren vill ge dig 10 papp ifrån inbyteshojen faktiskt. Men det är som sagt handlaren du får ta det med, är inte lånet bundet till hojen så har banken inte med saken att göra.

Baksidan med kreditköp via handlaren är väl som vanligt dom där jäkla avi-avgifterna som jag är allergisk mot, dom kan man ju inte bli av med via autogiro som man annars oftast kan via bankerna och andra bolag. Men räntorna på hojarna brukar å andra sidan vara väldigt fördelaktiga, bar att räkna ut den effektiva räntan och jämföra.

Kolla aviavgifter (inga alls)och om räntan följer stibor 90 dagar. Gör den det så är det bra vilkor. Lycka till

manneman!! /..Står det däremot kredit så måste du lösa lånet först INNAN du kan göra dig av med hojen...- Man kan sälja Hojen UTAN att lösa krediten först!! Bara lånet löses innan (Ägarbytet) skett, Har själv gjort det ett par gånger. Och även frågat Kredit bolaget och har Aldrig varit problem. MEN :fakta om Objektet byter ägare innan! Krediten är löst ligger man Jävligt Pyrt till.. Dom snackar om bedrägeri :va :)

manneman!! /..Står det däremot kredit så måste du lösa lånet först INNAN du kan göra dig av med hojen...- Man kan sälja Hojen UTAN att lösa krediten först!! Bara lånet löses innan (Ägarbytet) skett, Har själv gjort det ett par gånger. Och även frågat Kredit bolaget och har Aldrig varit problem. MEN :fakta om Objektet byter ägare innan! Krediten är löst ligger man Jävligt Pyrt till.. Dom snackar om bedrägeri :va :)

Sen å andra sidan går det numera inte att sälja en hoj som är behäftad med kredit. Transportsstyrelsen släpper inte igenom ägarbytet förrän signalen kommit om att krediten är löst.

Men som du själv säger så löser man krediten innan ägarbytet så är det inga problem.

Sen å andra sidan går det numera inte att sälja en hoj som är behäftad med kredit. Transportsstyrelsen släpper inte igenom ägarbytet förrän signalen kommit om att krediten är löst.

Men som du själv säger så löser man krediten innan ägarbytet så är det inga problem.

Fipplar man däremot med papper så går det fortfarande (om man inte har koll) att skriva under alla papper, ge säljaren pengarna, tillsammans gå och posta brevet och en kort tid senare fortfarande inte vara ägare trots att man betalat. Då gäller det att man skrivit kvitto på köpesumman.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan