Lös eker

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Tja! Har en fälg där en eker rostat fast i nippeln, det går därför inte att spänna den (dock så går det att lossa) så den är lös, alla andra ekrar är spända. Nu till min fråga, ska sälja hojen nästa vecka, kommer detta märkas vid provkörning? Om inte, hur lång tid tar det innan det börjar bli problem? Vill bara få bort den från garaget och har ingen energi för mer mekning.

Om jag nu måste åtgärda detta, vad är era bästa tips? Fick tips om att jag skulle ta bort däcket och smörja nån bricka inuti eller värma med gas, hur svårt är det att ta bort och lägga på däck och slang? Går det att göra på en arbetsbänk med vanligt däckjärn?

Värme så använder jag inget kraftigare än varmluftpistolen till nipplarna. Sedan 5:56 och/eller i värsta fall rostlösare. Men om du sprayar med rostlösare så tänk på att rengöra och smörja efteråt så den inte ligger kvar och fräter och ser till att det rostar fast igen.

Mrn om nu nippeln går att lossa så vill jag säga att du redan är du på god väg, bara att smörja och dra den fram och tillbaka så många gånger det behövs.

Ja har börjat fetta in nipplarna om jag har lös dom, vet inte om det hjälper men det hjälper ju på alla andra ställen där man vill undvika att det ska rosta fast.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back