Lördag den 14: Den verkliga otursdagen!

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Idag skulle jag upp tidigt för att besiktiga motorcykeln. Det var drop in för motorcyklar. Först försover jag mig så vi blir typ en timme sena. Sen kommer jag på att jag kanske ska ladda batteriet så blinkersen fungerar på besiktningen. Jag går ut och ser kättingen som går genom mitt framdäck, pappas bakdäck och genom våran fyrhjuling. Då slår det mig. Mamma har nyckeln och hon är i våran stuga! Pappa tar bilen och ska hämta den, medans jag laddar mitt batteri. Till våran stuga är det ca 1,5 mil. Den sträckan tog ca 1h 20 min idag för pappa.....ännu senare till besikningen. Låååång kö.
Väl inne är det dags att börja kontrollera. Lyset lite högt, mjuk framgaffel (inget allvarligt, men ändå) och självklart. Ingen blinkers höger fram, och höger bak lyser bara...
Medans killen kollar en annan cykel plockar jag fram verktygen och skruvar isär blinkersen fram och ser att lampan var trasig.
Nu är det dags för provkörning. Jag startar cykeln och gör en liten koll innan killen far iväg, och ser att det är alldeles vitt i glaset som man kollar olja genom. Ajfan, ingen olja tänker jag.
Då tycker pappa att han ska prova varva lite och se om blinkersen börjar blinka. ca 10 000 RPM, utan olja i motorn....
Nåja, besiktningskillen far iväg och kommer tillbaka om en stund. Fortfarande ingen blinkers och tutan är tydlingen trasig (vem använder den??)
Efter besikningen kär vi försiktigt iväg och passerar en verkstad, där vi går in och köper olja. Utan att tänka för häller jag i den olja vi har (1 liter). Men vi ser fortfarande inte nån olja genom hålet, det är bara vitt...
Killen från verkstan kommer ut och påpekar att vi kanske inte ska hälla i riktigt all olja. Han kollar brevid påfylningshålet och ser att det 550ml. Vi resonerar lite och kommer fram till att det här blev nog fel, jag har nu dubbelt så mycket olja som jag borde. Han tror även att det redan fannas olja i motorn eftersom man inte ser genom glaset (vit olja) och i såfall har jag alltså 3 ggr så mycket olja som man ska.
När jag kör hem är det mycket motorbroms eftersom jag har för mycket olja, och motorn tappar all varv såfort man släpper gasen. Motorn dör ca 4-5 ggr på vägen hem, och det nästan sprutar ut olja ur den. När vi kommer hem tappar jag ut all olja, som helt riktigt visar sig vara vit. Pappa ringer verkstan och frågar om oljan, och han tror att jag har vatten i motorn, och att jag måste köpa ny olja.
Happ, tänker jag, så jag tar mopeden och kör iväg för att köpa olja, medans det sista rinner ur tanken. Halvägs till verkstan dör motorn: soppatorsk. Stannar, kliver av, försöker vrida om bränslekranen till reserv, och den sitter som sten.
Fram med verktyg och bänder funt kranen med hjälp av en tång och fortsätter sen. Köpa en till flaska olja för en hundring, och kör hem igen...

ALLT har gått åt helvete idag!
 
då det rör sig om en 2taktare har det just ingen betydelse om du torrvarvar motorn utan växel i utan olja i växelådan.
Sen klarade du ju besiktningen med, lär ju uppväga en hel del.
 
Det känns ju skönt om den inte har tagit nån skada av det, och att den gick igenom besiktningen är ju också jävligt bra, men annars vet jag inte.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top