Löparknä....

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Hey, är det någon som har erfarenhet eller info om något som kallas just löparknä?

Trots att jag av ren princip vägrar att springa om det nu inte gäller livet (ytterst sällan) har jag precis fått just den diagnosen. Dock har jag nu dragits med möget i ca 2 månader, då varken chiropractor eller allmänläkare förstod vad det var och kunde hjälpa mig till att behandla det rätt.

Så nu dras jag med den "kroniska" versionen, vilket vill säga med symptom mer än några veckor. Inte heller är det den varianten där man bara har ont på utsida knä, utan hela ITB (ileotibial-band, allstå den kraftiga senan på utsida lår) från utsida vad till höft är öm (milt uttryck, tryck där får mig att skrika, vända i sängen kräver viljestyrka och stretch är döden. Gång och rörelse, fine. Dock inte ridning.):död

Morgarna är extremt smärtsamma, stel som fan (prova själv torka dig i röven utan att rotera kroppen. Lägg till smärta nivå 9 av tio möjliga när du misslyckats med detta).

Mitt problem dök upp i samband med intensiv ridperiod (för er pervos, hästar) i dålig sadel. Jag har korta ben och stigbyglarna vinklade mina fötter utåt =belastning på ITB-senan. Kan idag rida, men enbart barbacka eller i western saddle utan stigbyglar.

Har någon av er any kind of experience? Förstått detta är ganska vanligt problem.

Last edited:
För att ge ett kort svar då jag äntligen gjort klart jobbet och ska sova.

Har läkarna gjort en ordentlig undersökning? En skiktröntgen bör visa på förslitnar i det området om du verkligen har problemet. Du kanske har ett ledband som slits av bitvis och då får du denna känsla. Om allt är helt är jag säker på att det mesta (om inte allt) går att få bort genom att stärka upp hela området.

Jag löptränar regelbundet och har haft löparknä i tre omgångar. De gånger jag haft löparknä har det visat sig i form av svårigheter att gå nerför i trappor. Av den anledningen låter det lite skumt att du har fått diagnosen löparknä när du har ont konstant.

Symptomen på löparknä är att det smärtar utsida knä. Detta grundar sig i att en viss muskel som fästs någonstans bakom röven blivit för kort. Detta går att stretcha bort vilket jag lyckats med varje gång jag åkt på det. Anledningen till att jag åkt på löparknät på nytt är att jag avbrutit stretchövningarna. De måste alltså hållas igång så länge man tränar/motsv.

För att ge ett kort svar då jag äntligen gjort klart jobbet och ska sova.

Har läkarna gjort en ordentlig undersökning? En skiktröntgen bör visa på förslitnar i det området om du verkligen har problemet. Du kanske har ett ledband som slits av bitvis och då får du denna känsla. Om allt är helt är jag säker på att det mesta (om inte allt) går att få bort genom att stärka upp hela området.

Ar rontgensyrra sa vet att det inte syns pa nagon sorts rontgen (da det inte har paverkan pa sjalva leden eller ledytan), eventuellt pa ultraljud eller MRI da det ar inflammation/irritation av senfaste/sena (eller bursan under). Diagnos stalls pa klinisk undersokning. Det finns olika grader av loparkna, fran punktsmarta utsida kna eller smarta fran utsida vad till hoft (dar senan faster). Det ar alltsa ingen muskel, utan en overanstrangd sena.

Varfor jag nu har ont konstant ar att den forsta diagnosen missades, da detta var i akut skede. Jag skulle genast satt igang och vilat, stretchat och knaprat anti-inflammatoriskt. Nar det akuta skedet passerades blev tillstandet kroniskt (det kallas sa nar symtomen pagatt mer an 2 manader...) och da ar behandlingen annorlunda da hela senan fran vad till hoft ar inflammerad.

Undrar om det ar nagon som vet lakningstider pa detta eller har nagon erfaranhet? Lakaren mumlade nagot om ultraljuds- och laserbehandlingar, men vad vet jag?

Jag skrev inget om en muskel, utan jag skrev om led. Att du fått löparknä genom att knappt röra dig som du säger är föga troligt.
Sen har jag även svårt att tro att det skulle läkt om du bara legat stilla.
Vad jag tror så är det som 600cc säger, eller har du fått en kraftig förslitning på antingen sena eller ligament närliggande knät men har svårt att tro det då du inte rör på dig mer än nödvändigt. Det lämnar också en fråga om området runt inte har blivit försvagat pga för lite aktivitet, och sedan har något dragit upp skadan.

Jag har haft hopparknä för snart två år sedan, det treollade Adolf Fredriks Fysiocenter bort på 4-6 veckor.
Hopparknä är att knäskålssenan brister mitt på knäskålen.
Mitt tips oavsett är att dumpa kiropraktorer och andra mumbojumbotöntar och leta reda på en idrottsklinik.

Det du (mogwai) beskriver är en vanlig ryttar(sadel)skada. Även sen/muskelfästena av lårens insida + själva lårbenshalsens höft/ledkula får slitageskador av upp/nedsittningar (ledkapsel, senfästen, slemsäck osv...). Inflammationen behandlas medicinskt och i kombination med fysioterapi. Har man otur och inte får effektiv hjälp i akut skede så finns det risk att kroppens egna smärtcentrum (endorfinproduktionen) spårar ur. Det som har fungerat jäkla bra för mig är massage med stretchning, kan kännas obehagligt men det är inget farligt utan det är musklerna som blir tvingade till ökad syresättning! Läktiden är ungefär samma tidsåtgång som du har haft skadan. Lycka till!

Det du (mogwai) beskriver är en vanlig ryttar(sadel)skada. Även sen/muskelfästena av lårens insida + själva lårbenshalsens höft/ledkula får slitageskador av upp/nedsittningar (ledkapsel, senfästen, slemsäck osv...). Inflammationen behandlas medicinskt och i kombination med fysioterapi. Har man otur och inte får effektiv hjälp i akut skede så finns det risk att kroppens egna smärtcentrum (endorfinproduktionen) spårar ur. Det som har fungerat jäkla bra för mig är massage med stretchning, kan kännas obehagligt men det är inget farligt utan det är musklerna som blir tvingade till ökad syresättning! Läktiden är ungefär samma tidsåtgång som du har haft skadan. Lycka till!

Tackar, precis vad jag ville hora! Visste namligen inte alls vart vanda mig for att fa ratt hjalp till att bli av med skadan.

Thomas B, syftade pa 600cc:s inlagg dar han menade att detta var en muskel (vilket det inte ar). Ar inte heller pa det klara var jag skrivit att jag inte ror pa mig mer an nodvandigt eller forsokt fa det att laka genom att vara still? Nej, jag agnar mig inte at jogging eller lopning, kopplade aldrig ihop smartan med den intensiva perioden av ridning varje dag, i annan sadel vad jag ar van vid. Hade valdigt lite kunskap om just loparkna vid den tidpunkten.

Ajdå, självklart är det inte en muskel :huvet. Jag skrev alldeles för fort utan att läsa igenom vad jag skrivit. Men i vilket fall låter det osannolikt att du åkt på ett riktigt löparknä. Jag har som sagt haft det och dina symptom stämmer inte in.

Godmorgon/kväll?

Det var så lite så! Har du fler frågor så är det bara att höra av sig!

Glöm inte att röra på dig även om det gör ont! Musklerna behöver hållas varma. Gör "morgongympa" innan du stiger upp på morgonen, t ex att sparka av dig täcket ;)

Ha det gott i värmen!

Mvh Marianne "manglan"

Ajdå, självklart är det inte en muskel :huvet. Jag skrev alldeles för fort utan att läsa igenom vad jag skrivit. Men i vilket fall låter det osannolikt att du åkt på ett riktigt löparknä. Jag har som sagt haft det och dina symptom stämmer inte in.

Gor ett sok igen, symptomen beskrivna stammer val in. Det finns olika grader av detta och min verkar vara den lustigaste av dom, med inflammation i hela senan.

Tack igen, Manglan!

Okaj. Du gör självklart vad du vill med mina råd :va.

Du har ju haft extrem otur om du åkt på den allvarligaste graden av löparknä i första skedet. För mig har det alltid släppt om man avvarat från löpträningen i någon månads tid.
Eftersom det inte var något alternativ att ta uppehåll i träningen började jag med stretchövningarna så fort jag kände symptomen de andra gångerna. Min erfarenhet från löparvänner som också åkt på löparknät är att det i första skedet går att vila bort. Men du kanske ignorerade smärtan när den uppkom och fortsatte rida?

I vilket fall så finns det riktigt bra stretchövningar som fungerat för mig och ett flertal andra. Om du känner att smärtan börjar släppa så kan det vara idé att pröva dessa.

Okaj. Du gör självklart vad du vill med mina råd :va.

Fattar inte heller, klart han ska ta allt han hittar på internet om sitt trasiga knä på allvar. Det finns ingen anledning att söka upp en riktig doktor eller ens en nätdoktor när sporthoj och all denna kunskap finns samlad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT