Lönt att laga? I så fall hur.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kåpseten med min hoj var i delvis lite trasigt skick, mest "andra" setet vilket bilderna är ifrån. Frågan är om de är värda att laga eller om man ska köpa nytt.
Jag är ingen hejare på att laga glasfiber och undrar hur man går tillväga med tex bild 1 där det fattas ca 5 cm av överdelen av kåpan där kåpglaset ska sitta och på andra sidan är fästet helt sönderslitet. I Bild två är det också en helt avslagen del som dessutom behöver ligga i spänn för att sitta ihop.
Cutsen är dessutom ganska illa tilltygad och nästan avslagen i ändan.

KK-tar följande för delarna/Setet. Ngn med erfarenhet av deras kåpor?

KÅPSET GLASFIBER
3450:-

KÅPGLAS
650:-

KÅPÖVERDEL.
1350:-

UNDERDEL
1175:-

SOLO SEAT
1200:-

FRAMSKÄRM
450:-

BAKINNERSKÄRM
450:-
 

Bifogat

  • Toppkåpan.jpg
    Toppkåpan.jpg
    38.8 KB · Visningar: 105
  • Toppkåpan2.jpg
    Toppkåpan2.jpg
    35.5 KB · Visningar: 99
  • Toppkåpan3.jpg
    Toppkåpan3.jpg
    20.7 KB · Visningar: 70
  • Toppkåpan4.jpg
    Toppkåpan4.jpg
    48.6 KB · Visningar: 84
  • Cuts1.jpg
    Cuts1.jpg
    40.8 KB · Visningar: 108
  • Cuts2.jpg
    Cuts2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 93
Last edited:
glasfiberväv och polyester.. laga och ha som träningskåpor.. Det där är ju knappt trasigt..
Slipa bort färgen, klipp till väv, på med polyestern.
 
Sebimoto som KK säljer är överlag bra prylar, ibland är det lite knepig passform på dem.
Hör med yammapojkarna vad de åker med, brukar finnas både dyrare och billigare modeller. Men KK's är överlag bra.
 
oFFkeFF skrev:
glasfiberväv och polyester.. laga och ha som träningskåpor.. Det där är ju knappt trasigt..
Slipa bort färgen, klipp till väv, på med polyestern.

Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.
 
Goodstuff skrev:
Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.

Är den avslagna delen borta helt? Tja, är det ingen längre bit kan du säkert leva utan den också. Annars är det bara att försöka forma en bit kartong som du gjuter mot.. Är du riktigt avancerad bygger du en form..
 
Aluminiumplåt. Tejpa en bit någorlunda stadig aluplåt på utsidan och plasta på insidan.
Vill du vara säker på att det inte blir en permanent fixtur kan du vaxa plåten innan du plastar.

0,3 mm tjock aluminiumplåt kan du köpa på ditt lokala offsettryckeri, de brukar ha högvis med gamla tryckplåtar.
 
Gubbsmurf, ALLT går att laga så länge man inte har för mycket pengar. Ett ppar hundra spänn så är du med i matchen.

Fulmek av den avbrutna "armen" till glaset är att köpa alu-nät som finns på tex OK. Klipp till, limma dit, forma och lägg en matta från varje sida.

Det finns 80-papper och vinkelslipar av en anledning, när formen är rätt så finspacklar man.

Använd ALLTID andningsskydd när du slipar mycket glasfiber.
 
Goodstuff skrev:
Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.


Plastic padding säljer ett tunnt aluminumnät som är bra att bygga en stomme från. den klipper du utan problem till med en sax och formar sedan med fingrarna. Glasfiberspackel är att rekommendera om du inte har så mycket erfarenheter av att plasta.

mvh
/J
 
aluminiumfolie... använd det som form.. lossnar lätt o stabilt..
 
Jörgen Player Special skrev:
...Glasfiberspackel är att rekommendera om du inte har så mycket erfarenheter av att plasta.

mvh
/J

Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.
 
Chrille skrev:
Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.

Glasfiberspackel väger as.. Fulkåpor har man på träning, på race åker finkostymen på, kolfiberkåporna som är lätta och fina ;)
 
Chrille skrev:
Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.
& så får du mer kg att släpa runt på...
:7peta >tänker på lilltösen,,
jag hade aldrig lagat med flytande "epoxy"& glasfiberväv innan jag gav mig på blade ombyggnatioerna & det var ju en baggis att bygga upp kåporna med det & sen köra flexibelt spackel på utsidan,blir som nytt...
 
Det är inte svårt att jobba med vare sig polyester eller epoxy, kladdigt är det, och man får lite slipjobb efter. Men ser man till att lägga väven på insidan så syns inte "det fula".
 
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.
 
Mattias skrev:
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.


Allt är ju en fråga om vad du kan göra med plast - själv kan jag "trolla".
Är man inte så vass på plastarbeten, så är mitt tips alunät och glasfiberspackel. "keep it simple"
 
Mattias skrev:
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.

Provisorium i fält=Långsiktig lösning
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top