Lönegarantin och den stora blåsningen på 30.000

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
För att inte diskussionen ska spåra ur helt önskar jag helst seriösa svar från folk som vet vilka rättigheter man har eller har varit med om något som liknar nedanstående situation. Det blir lite lättare att följa råd och tips då. Tack på förhand! :)

Företaget jag varit anställd på i ca fem år har nu satts i konkurs.

Det började som en likvidation, men ett par veckor senare ändrades det till konkurs.

Vid konkurser går lönegarantin in och taket på den är 171.200 kr.

Under tiden jag jobbat har jag sparat ihop 20 dagars semester + den semester jag börjat jobba ihop i år inför kommande år. Jag har även plus på flextiden och några timmars övertid. Utöver det har jag tre månaders uppsägningstid. Min fordran på konkursförvaltaren är därför 201.900 kr.

201.900 - 171.200 = 30.700 kr.

Som det ser ut just nu kan jag alltså säga hejdå till 30.700 kr som försvinner i tomma intet. Känns inget vidare skoj.

Det jag reagerat på är, att företaget jag är uthyrd till har tre månaders eftersläpning på sina utbetalningar. Det innebär att pengar som vida överstiger min lön kommer trilla in till konkursförvaltaren i tre månaders tid, ca 330.000 kr. Rent spontant tycker jag dessa pengar borde betala min lön och OM det inte skulle täcka upp allt så går lönegarantin in. Jag är väl ändå som anställd och löntagare en prioriterad fordringsägare gentemot "mitt" företag?

Och om konkursförvaltaren får in ca 330.000 kr, var går de pengarna? Skatteskulder som företaget haft? Ner i förvaltarens ficka? Och om skatteskulder, går de före löntagarnas krav?

Vid ett samtal med advokaten, som i det närmaste hånskrattade åt mig, så sade han att det kunde jag ju glömma, de där 30.700 kr. Enligt honom är det lönegarantin som står för utbetalningen av min lön och inget annat.

Jag tyckte advokaten gav ett ytterst otrevligt bemötande av någon i en utsatt situation som hamnat i den här soppan utan att vilja det.

Hur som helst... Ni som varit med om liknande saker, vad är era erfarenheter?

Och ni som är insatta i arbetsrättsliga frågor, kanske dessutom är jurister, finns det någon chans i världen att jag ska få de pengar som med rätta tillhör mig?

Last edited:
Du kan väl alltid lämna in ett krav till konkursförvaltaren, men först ska staten ha sitt och därefter ska leverantörskrav betalas. Du lär tyvärr hamna sist i ledet.

Visste du att företaget var på väg omkull, och om så, varför tog du inte ut ledighet och/eller flex omgående i så fall?

Du kan väl alltid lämna in ett krav till konkursförvaltaren, men först ska staten ha sitt och därefter ska leverantörskrav betalas. Du lär tyvärr hamna sist i ledet.

Vem kan kontrollera vilka skattekrav och leverantörsskulder som finns, så att förvaltaren inte höftar till lite här och där för att kanske ta chansen att stoppa så mycket som möjligt i egen ficka?

Visste du att företaget var på väg omkull, och om så, varför tog du inte ut ledighet och/eller flex omgående i så fall?

Har dragit ner på jobbandet en del de senaste dagarna för att på så sätt minska på flextiden.

Semestern har jag ju inte riktigt velat ta ut bara för att, utan hoppades den skulle kunna betalas ut i pengar.

Last edited:
Beklagar din situation.

Vid konkurser regleras fordran enligt en viss turordning. Var du befinner dig på den skalan kan jag tyvärr inte svara på. Tror det är rätt osannolikt att du skulle kunna få del av pengarna via företaget som hyrt in dig då konkursboet har avtal med dem. Konkursförvaltaren kommer att kräva in pengarna av företaget som hyrt in dig.

Om du förklarat läget för en jurist som är insatt i dessa frågor har han antagligen givit dig rätt information. Tycker dock du ska lämna in den fordran du anser dig berättigad till.

Min kursare från Uni e KKförvaltare, ställer fråga till honom och återkommer i morgon om de e intressant.

Skatteskulder kan kollas upp och även leverantörsskulder - KKförvaltare står under kontroll så möjligheten att de skulle höfta här eller där för egen vinnings skull är minimal.

Semestern har jag ju inte riktigt velat ta ut bara för att, utan hoppades den skulle kunna betalas ut i pengar.

OK. Företag som går i konkurs har inte pengar (likviditet egentligen). Se till att ta ut semester (och sök jobb) och minska flex:en så fort och så mycket du kan. Nu framgår det inte av dina inlägg hur stort företaget är, men dess större företag dess längre tid tar det att slutföra en konkurs och dess mindre chans att du för dina 5 ören efter att de stora gamarna tagit fläsket.

Ta ut det du kan omgående och leta nytt omgående.

Min kursare från Uni e KKförvaltare, ställer fråga till honom och återkommer i morgon om de e intressant.

Skatteskulder kan kollas upp och även leverantörsskulder - KKförvaltare står under kontroll så möjligheten att de skulle höfta här eller där för egen vinnings skull är minimal.

Tack! Jättesnällt av dig att fråga honom och det är lika intressant imorgon som det är idag. :)

Beklagar din situation.

Vid konkurser regleras fordran enligt en viss turordning. Var du befinner dig på den skalan kan jag tyvärr inte svara på. Tror det är rätt osannolikt att du skulle kunna få del av pengarna via företaget som hyrt in dig då konkursboet har avtal med dem. Konkursförvaltaren kommer att kräva in pengarna av företaget som hyrt in dig.

Tanken var inte att företaget som hyrt in mig ska kringgå förvaltaren, utan att förvaltaren får in pengar i tre månaders tid från företaget som hyrt in mig. Därmed borde det finnas pengar som betalar min lön, eller en del av den, så att jag kan få ut mina pengar jag arbetat ihop och har rätt till.

Last edited:
Tack! Jättesnällt av dig att fråga honom och det är lika intressant imorgon som det är idag. :)

Inga probs killen -här kan du läsa lite om hur det prioriteras vid konkurs.
Vid en konkurs gäller följande prioriteringsordning av borgenärerna. De som har:

Särskild förmånsrätt.
Allmän förmånsrätt.
Oprioriterade fordringar.
Vi ska nu beskriva vilka fordringar som hamnar i de olika grupperna.

Särskild förmånsrätt innebär att borgenären har företrädesrätt till betalning av sin fordran i den egendom där säkerheten är ställd. Om säkerheten till exempel är en fastighet, får borgenären (exempelvis ett bolåneinstitut), efter det att fastigheten sålts, ut sin fordran. Borgenärerna i denna grupp är alltså de som har någon slags pant i egendom t.ex. pant (inteckning) i, fastighet, tomt, fartyg.

Allmän förmånsrätt innebär att borgenären har företrädesrätt till betalning av sin fordran ur boets samtliga tillgångar. Borgenärer med nedanstående fordringar har allmän förmånsrätt - i följande turordning (ordningen finns reglerad i Förmånsrättslagen 10-13 §§).

1a. Den kostnad som borgenär haft för försättande av gäldenären i konkurs.

1b. Arvode och kostnadsersättning till rekonstruktör eller förordnad
boutredningsman.

1c. Kostnad för särskilda åtgärder som vidtagits med rekonstruktörens eller tillsynsmannens godkännande eller av boutredningsmannen och uppenbart varit till borgenärernas bästa.

1d. Andra fordringar som grundar sig på avtal som gäldenären med
rekonstruktörens samtycke träffat under en företagsrekonstruktion.

2. Fordran på ersättning för uppdrag att fullgöra sådan revision som är
föreskriven i lag eller annan författning och för uppdrag som avser upprättande av räkenskapsmaterial till fullgörande av bokföringsskyldighet.

3. De som har företagsinteckning. Förmånsrätten gäller i 55 procent av värdet av den egendom som återstår sedan borgenärer med särskild förmånsrätt samt ovanstående har fått betalt.

4. Arbetstagares fordran på lön eller annan ersättning på grund av anställning. Förmånsrätten omfattar fordringar som belöper på tiden före konkursbeslutet och inom en månad därefter.

5. Fordran på framtida pension till arbetstagare, som är född år 1907 eller tidigare, eller dennes efterlevande.

Oprioriterade fordringar är övriga fordringar. Dessa fordringar har inbördes lika rätt. Exempel på oprioriterade fordringar är ett konkursbos skulder till leverantörsföretag av insatsvaror, råmaterial, utförda tjänster etc. samt skatter och hyresfordringar. För oprioriterade fordringar gäller att de betalas ut först efter att de fordringar som har förmånsrätt fått sitt, vilket innebär att det oftast finns mycket lite pengar kvar till dem med oprioriterade fordringar.

OK. Företag som går i konkurs har inte pengar (likviditet egentligen). Se till att ta ut semester (och sök jobb) och minska flex:en så fort och så mycket du kan. Nu framgår det inte av dina inlägg hur stort företaget är, men dess större företag dess längre tid tar det att slutföra en konkurs och dess mindre chans att du för dina 5 ören efter att de stora gamarna tagit fläsket.

Ta ut det du kan omgående och leta nytt omgående.

Konkurs innebär som du säger att pengar inte finns, men ändå kommer ca 330.000 kr trilla in kommande tre månader som jag dragit in via mitt arbete. Andra som också har uppdrag kommer dra in sina pengar.

Semester är liksom inte lönt att ta ut nu då jag under min uppsägningstid ändå kommer gå hemma eftersom nuvarande kontrakt går ut och förvaltaren knappast kommer leta nytt uppdrag.

Däremot hade jag ju gärna haft semesterpengarna så jag kunde använda dem i februari för att sticka och åka skidor. :)

Känns rätt trist att bli "bestulen" på 30.000 kr. :(

Inga probs killen -här kan du läsa lite om hur det prioriteras vid konkurs.
Vid en konkurs gäller följande prioriteringsordning av borgenärerna. De som har:

1b. Arvode och kostnadsersättning till rekonstruktör eller förordnad
boutredningsman.

4. Arbetstagares fordran på lön eller annan ersättning på grund av anställning. Förmånsrätten omfattar fordringar som belöper på tiden före konkursbeslutet och inom en månad därefter.

Det ser ju ganska kört ut. :( Advokatens timpenning är ju inte heller speciellt låg, så när han gjort sitt "jobb" finns ju inte mycket kvar. :gnissla

Last edited:
Konkurs innebär som du säger att pengar inte finns, men ändå kommer ca 330.000 kr trilla in kommande tre månader som jag dragit in via mitt arbete. Andra som också har uppdrag kommer dra in sina pengar.
Men hur stora skulder har din arbetsgivare till leverantörer och liknande då?

Dessutom så är det ju inte bara din lön och inkomstskatt arbetsgivaren ska ut med för att du ska få dina pengar. Det är ju arbetsgivaravgift också.

Ett företag går för det mesta inte i kk för att det ser lite beigt ut. Snarare för att det ser jävligt brunt ut. Och ägaren står med skit upp över öronen. De flesta företagare hoppas in i det sista på att läget ska vända och att företaget ska börja gå bättre igen, de kastar inte in handduken förens det är absolut stenkört.

Ett företag går för det mesta inte i kk för att det ser lite beigt ut. Snarare för att det ser jävligt brunt ut. Och ägaren står med skit upp över öronen. De flesta företagare hoppas in i det sista på att läget ska vända och att företaget ska börja gå bättre igen, de kastar inte in handduken förens det är absolut stenkört.
Den tiden är förbi.

Med tanke på att det är frågan om personaluthyrning. Är det ett bemanningsföretag som kursat?

Tanken var inte att företaget som hyrt in mig ska kringgå förvaltaren, utan att förvaltaren får in pengar i tre månaders tid från företaget som hyrt in mig. Därmed borde det finnas pengar som betalar min lön, eller en del av den, så att jag kan få ut mina pengar jag arbetat ihop och har rätt till.

Tyvärr är de pengarna antagligen öronmärkt till högre prioriterade fordringar. Förstår att det känns surt med tanke på att du kan se den direkta kopplingen hur mycket ditt arbete drar in till företaget. Pengar som du antagligen inte kommer att få ta del av.

Last edited:
Men hur stora skulder har din arbetsgivare till leverantörer och liknande då?

Dessutom så är det ju inte bara din lön och inkomstskatt arbetsgivaren ska ut med för att du ska få dina pengar. Det är ju arbetsgivaravgift också.

Inte en aning hur stora skulderna är. Men löpande kostnader i stort har varit ett kontor de hyrt, en revisor som skött löneutbetalningar, löneutbetalningarna i sig samt mobilabonnemang till de anställda.

Idag verkar företag sättas i konkurs trots de har pengar.

Anledningen till likvidationen, som det började med, var strul mellan delägarna. Varför det senare blev en konkurs har jag ingen aning om. Så från början handlade det inte om dåligt med pengar, utan att lägga ner ett företag.

Med tanke på att det är frågan om personaluthyrning. Är det ett bemanningsföretag som kursat?

Det har varit ett renodlat IT-konsultbolag. Inte speciellt stort, men vi var naggande goda. :)

Tyvärr är de pengarna antagligen öronmärkt till högre prioriterade fordringar. Förstår att det känns surt med tanke på att du kan se den direkta kopplingen hur mycket ditt arbete drar in till företaget. Pengar som du antagligen inte kommer att få ta del av.

Ja, det känns väldigt tråkigt. :( Det är nog den sparade semestern på 20 dagar som gjorde att bägaren rann över, så nu har jag ingen betald semester längre, som jag trots allt arbetat ihop under årens lopp...

Last edited:
Anledningen till likvidationen, som det började med, var strul mellan delägarna. Varför det senare blev en konkurs har jag ingen aning om. Så från början handlade det inte om dåligt med pengar, utan att lägga ner ett företag.

Man sätter väl inte ett företag i konkurs bara för att ägarna är oense? I så fall borde man först likviderat företaget vilket det tyder på att man gjort. Vid likvidationen har man antagligen sett något som resulterade i att man istället försatte företaget i konkurs.

När man inledde likvidationen av företaget var det ingen som såg det som en varningssignal eller har det gått fort sedan processen med likvidation satte igång?

Eftersom det är ett IT-konsultbolag kan man misstänka att det inte finns några större tillgångar i bolaget. Personalen sitter på kompetensen och den sprider sig vind för våg.

Om företaget är sunt är det ingen som vill ta upp stafettpinnen?

Ja, det känns väldigt tråkigt. :( Det är nog den sparade semestern på 20 dagar som gjorde att bägaren rann över, så nu har jag ingen betald semester längre, som jag trots allt arbetat ihop under årens lopp...

Man tycker nästan att semesterersättningen borde sättas in på ett spärrat konto som endast den anställde har rätt att ta ut när det är dags för semester eller vid en likvidation/konkurs. Det är trots allt något man arbetat ihop till.

Last edited:
Man sätter väl inte ett företag i konkurs bara för att ägarna är oense? I så fall borde man likviderat företaget istället vilket det tyder på att man gjort. Vid likvidationen har man antagligen sett något som resulterade i att man istället försatte företaget i konkurs.

När man inledde likvidationen av företaget var det ingen som såg det som en varningssignal eller har det gått fort sedan processen med likvidation satte igång?

Eftersom det är ett IT-konsultbolag kan man misstänka att det inte finns några större tillgångar i bolaget. Personalen sitter på kompetensen och den sprider sig vind för våg.

Om företaget är sunt är det ingen som vill ta upp stafettpinnen?

Att driva ett aktiebolag med en styrelse, där två delägare har hoppat av men fortfarande har aktieposter de vill sälja för en fantasisumma och sätter käppar i hjulet i styrelsearbetet, det är inte lätt. De två kvarvarande delägarna hittade ett kryphål där de kunde likvidera företaget.

Likvideringen var det väl prat om en tid, men då oroade man sig ju inte så mycket eftersom man ansåg det fanns pengar i bolaget. Sedan gick allt väldigt fort från likvidation till konkurs. Ca två veckor.

Tillgångarna är inte stora, mer än att de som fortfarande har uppdrag drar in pengar. Samtidigt är inte heller utgifterna speciellt stora.

Man tycker nästan att semesterersättningen borde sättas in på ett spärrat konto som endast den anställde har rätt att ta ut när det är dags för semester eller vid en likvidation/konkurs. Det är trots allt något man arbetat ihop till.

Jag kunde ju hoppas på att det är så du skriver, men uppenbart är det inte det.

Och man lär så länge man lever, så nästa gång, om det går, ska jag ta ut sparad semester i pengar och sätta in på eget konto direkt för varje år.

Last edited:
Att driva ett aktiebolag med en styrelse, där två delägare har hoppat av men fortfarande har aktieposter de vill sälja för en fantasisumma och sätter käppar i hjulet i styrelsearbetet, det är inte lätt. De två kvarvarande delägarna hittade ett kryphål där de kunde likvidera företaget.

Likvideringen var det väl prat om en tid, men då oroade man sig ju inte så mycket eftersom man ansåg det fanns pengar i bolaget. Sedan gick allt väldigt fort från likvidation till konkurs. Ca två veckor.

Tillgångarna är inte stora, mer än att de som fortfarande har uppdrag drar in pengar. Samtidigt är inte heller utgifterna speciellt stora.

Det kan gå blodigt till ifall delägare inte kan hålla samman. Jag förstår den problematiken mycket väl. Det är inte så att de två kvarvarande delägarna kommer att starta om på nytt när likvidationen är genomförd?

Det är rätt korkat att lägga ner ett företag som i grund och botten är sunt och har en etablerad kundkrets med fortlöpande intäkter och små utgifter. Om det fanns pengar vid likvidationen i företaget och kassan snabbt minskade av oförklarliga skäl. Var det så att delägarna plockade ut ovanligt mycket pengar ur företaget innan man satte det i konkurs? Det här är saker som konkursförvaltaren kommer att gå igenom.

Inte en aning hur stora skulderna är. Men löpande kostnader i stort har varit ett kontor de hyrt, en revisor som skött löneutbetalningar, löneutbetalningarna i sig samt mobilabonnemang till de anställda.

Idag verkar företag sättas i konkurs trots de har pengar.

Rent principiellt kan ett företag gå i konkurs trots man har pengar. Grejen är att man då inte har tillräckligt mycket pengar för att betala de skulder som förfaller till betalning. FÖrutsättningen för konkurs är att företaget skall vara på obestånd. Så är fallet när skulder inte rätteligen kan betalas allteftersom dessa förfaller till betalning.

Man kanske, för att spekulera lite, kan tänka sig att en eller flera delägare som vill dra sig ur har haft fordringar på bolaget. När tvist uppstår med övriga delägare om utträde ur bolaget och betalning av fordringarna, så begär man bolaget i konkurs för att få ut vad som kan räddas av fordringarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT