Lönar sig dyra drivpaket?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag måste köpa nytt drivpaket till min yamaha 450 motorcross. Det skiljer väldigt mycket mellan olika drev och kedjor i pris. en kedja kan kosta allt från 900kr till 300kr. är de dyra prylarna mycket bätter eller spelar det ingen större roll?
själv har jag kört svindyrt drivpaket på min ktm 525 och jag tyckte att det höll så gott som lika länge som ett riktigt lågbugdetpaket på min 450. paketet som satt på 450 var klart klent, kedjan såg nästan ut som en cykelkedja och den har ändå hållt helt ok. jag vet dock inte hur långt det paketet på 450 in hade gått innan jag köpte det. 525an och 450in är inte så bra att jämföra heller för 525an har rätt mycket mer vrid i motorn.
håller en kedja som är tre gånger dyrare tre gånger längre?

sen undrar jag lite också hur ni tänker när ni dreva era crosshojar? jag har tidigare valt att dreva min 450 så att det känns som att det blir så skonsamt för motorn som möjligt, dvs ganska lågt drevat. tänker ni också så eller tänker ni bara på vilket som blir snabbast runt banan? orginaldrevningen tycker jag är lite för hög ofta i tighta kurvor, ettans växel blir för låg men på tvåans växel blir varvet lite för lågt så att motorn känns ansträngd.

när det gäller drev och kedjor, kör med renthal's produkter, självrensande och kanon bra

Mvh
Jonte

Kört mycket under åren och dyrare är bättre, vanligtvis. Men tre gånger dyrare håller inte tre gånger så länge.

Drevning brukar jag köra std eller något lägre dvs upp en eller ett par tänder bak. Det har väl mest med åkstil, tycke och smak att göra. Det är nyttigt att testa sina polares hojar ibland. Då kan man ibland få en ahaupplevelse gällande drevning, fjädring eller liknande.

Last edited:
ooo

Dåliga drev sliter kedjor.... ibland är dyra drev lätta, men håller dåligt.
Den mest ekonomiska lösningen är antagligen hårda ståldrev med en " dyr o-ring kedja.
Lätta drev och kedjor håller sämre. (marginell prestandahöjning för vanliga dödliga).

Drevingen beror på utväxlingen :tungan
Jag drevade t.ex ner min hoj för att kunna peta in en högre växel tidigare och få en lugnare körning i skogen.:rolleyes:

De absolut bäst dreven som finns http://www.dirttricks.com/ordering_sprockets.htm Säljs i sverige av EMX. Kostar en del i inköp men du kommer garanterat inte att slita ut dem, kombinera med en bra O/X-ring kedja och du kör billiga timmar.

Skippa aluminiumdrev det äts upp på nolltid och viktskillnaden är inget du märker något av om du inte håller VM klass.

Och vill man inte lägga 1000:- på bakdrevet så funkar dom här www.supersprox.com riktigt bra.CZ kedjor ligger hyfsat i pris och håller bra.

De absolut bäst dreven som finns http://www.dirttricks.com/ordering_sprockets.htm Säljs i sverige av EMX. Kostar en del i inköp men du kommer garanterat inte att slita ut dem, kombinera med en bra O/X-ring kedja och du kör billiga timmar.

Skippa aluminiumdrev det äts upp på nolltid och viktskillnaden är inget du märker något av om du inte håller VM klass.

dom där dreven verkar riktigt jävla bra måste jag säga. undar vad det kostar i frakt och sånt.

jag har kollat en massa hemsidor här i sverige och det blir knappt billigare hos någon än om jag köper direkt ifrån yamahacenter. en bra oringskedja och två jp-ståldrev skulle gå på 1193kr med 10% rabatt för att jag är medlem i haninge motocrossklubb. jag kommar max 200kr under det om jag beställer ifrån nätet och då vet man inte hur länge man får vänta. känns som att man måste köpa från utlandet för att kunna komma ner mer i pris, men att köpa från andra länder har jag så dålig koll på.

Köpa i Sverige

Tjena Johan,
ring Örjan på MC Service i Tibro Tel. 0504-12012 så kan du beställa av direkt dom. De har Ironman bakdrev samt RKs fiberringskedja (RK 520 KZU). Lite dyrare men du har prylarnarna snabbt + att hållbarheten är kanon. Kör med detta själv och är helnöjd. Ironman har även framdrev men de är inte alls av samma kaliber som bakdreven (=ej lika prisvärda) så fram kan du ha ett vanligt Renthal.:tummenupp

Dasilvaracing har kmpl. drivpaket för 995:- med Tsubaki kedje och bra alu. drev bak.

Affärn i Arlandastad (kommer inte ihåg namnet) hade liknanade paket med Cz kedja för typ 900:-

Köp såna paket så byter du 1-2 gånger per säsong när det är slut! Iron man drev kanske räcker ett par år, men du får ju lika väl byta kedja och framdrev 1-2 gånger per säsong iaf.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025