Lönar det sig att studera?

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Halloj.
Började plugga nu på vårterminen till tandläkare efter att ha jobbat ett par i Försvaret (FM). Tjänade hyfsat bra i det militära, hade inga studieskulder och livet var glatt... Men sen fick jag en idé: om en skulle ta å bli tandläkare!
Tandläkare är ju ett rätt soft jobb med riktigt bra lön och rätt bra arbetstider...
Sagt och gjort, skrev högskoleprovet och kom in på skolan. Tog tjänstledigt från jobbet och började plugga.
Men valde jag rätt egentligen? Lönar det sig att studera?
Har en ganska hyffsad löneutveckling i FM och det var ett ganska kul jobb emellanåt...
Är det värt 5 års slit med studier eller ska jag skita i det och gå tillbaks till det militära?
Någon som gjort nått liknande?

Förlorad inkomst på 5 år:

5 år * ~250 tkr = 1.250 tkr.
5 år * ~300 tkr = 1.500 tkr.
5 år * ~350 tkr = 1.750 tkr.

Brutto iofs, men du förlorar netto någonstans runt 1 mille i handen.
Dessutom lär du skaffa dig skulder (CSN) och leva som en fattiglapp. Ekonomiskt tjänar du kanske inte direkt på det, på ett tag. Men du får ju ett jobb du förhoppningsvis trivs med.

Jag jobbade efter Lumpen på ett av dom större IT-bolagen. Fick för mig att det inte var det jag ville hålla på med. Hoppar på en utbildning på KTH för att bli Maskiningenjör. Efter 4 år är jag klar men det finns inga jobba att få.
Nu är jag tillbaks på det stora bolaget och jobbar med samma skit som för 4 år sen. Dom jag jobbade med för 4 år sen har klättrat i karriären och tjänar 10K mer än vad jag gör nu. Så nu sitter man här med 170K i studieskulder och får inga jobb relaterade till utbildningen. Så för att svara på din fråga, NEJ för mig har det itne varit värt det! :huvet

Flytta till Indien, där har 99.9% jobb inom det dom har utbildat sig till efter dom gått ut högskolan/universitet :tummenupp och oftast så får dom börja jobba 6 månader innan dom har gått ut för att dom ska vara "up to speed" när dom väl gått ut.

Zee skrev:
5 år * ~250 tkr = 1.250 tkr.
5 år * ~300 tkr = 1.500 tkr.
5 år * ~350 tkr = 1.750 tkr.

Det är väl i och för sig inte så många med en femhundring i lön som börjar studera. man har väl någon inkomst som slashas?

Markus skrev:
Det är väl i och för sig inte så många med en femhundring i lön som börjar studera. man har väl någon inkomst som slashas?

Syntax Error på rad 1.

Tjoffe skrev:
Jag jobbade efter Lumpen på ett av dom större IT-bolagen. Fick för mig att det inte var det jag ville hålla på med. Hoppar på en utbildning på KTH för att bli Maskiningenjör. Efter 4 år är jag klar men det finns inga jobba att få.
....

Titta utanför Stockholmo om du verkligen vill. Vi har anställt 5-6 stycken nyutbildade maskinare det sista året och vi är ett litet företag.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i hela landet men på det stora hela är det jäääävligt mycket att göra på konstruktions-sidan i Sverige just nu...

Chrille skrev:
Titta utanför Stockholmo om du verkligen vill. Vi har anställt 5-6 stycken nyutbildade maskinare det sista året och vi är ett litet företag.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i hela landet men på det stora hela är det jäääävligt mycket att göra på konstruktions-sidan i Sverige just nu...
Det är det jävliga med att bo i stockholm, bor man där så vägrar man flytta därifrån. En annan kan ju inte annat än att byta upp sig.

Chrille skrev:

Ja det skulle kanske vara bra för min karriär att flytta men jag har för mycket som binder mig till Sthlm. Sambo med ett bra jobb, familj, släkt och vänner.
:död

Hinkas skrev:
Flytta till Indien, där har 99.9% jobb inom det dom har utbildat sig till efter dom gått ut högskolan/universitet :tummenupp och oftast så får dom börja jobba 6 månader innan dom har gått ut för att dom ska vara "up to speed" när dom väl gått ut.
Sen har dom 2000 i månande oxå:P

Givetvis förlorar man mycket pengar under studieåren.

Jobbar man på något hyfsat okvalificerat arbete med exempelvis 17-20.000 kr per månad i lön kommer man leva med den standarden livet ut om man inte har tur och tar sig uppåt.

Utbildar man sig till exempelvis affärsjurist och får jobb inom privata sektorn har man levt snålt i fem år men när man väl får jobb kommer man leva efter en lön om kanske 40.000 kr efter några år. Dvs det tar många många år innan man hämtat hem de pengar man förlorat under studietiden, men å andra sidan kommer man leva efter en högre lön resterande delen av livet.

För att inte tala om att man förhoppningsvis får arbetsuppgifter som man trivs med och tycker är utvecklande.

Sandstrom skrev:
Givetvis förlorar man mycket pengar under studieåren.

Jobbar man på något hyfsat okvalificerat arbete med exempelvis 17-20.000 kr per månad i lön kommer man leva med den standarden livet ut om man inte har tur och tar sig uppåt.

Utbildar man sig till exempelvis affärsjurist och får jobb inom privata sektorn har man levt snålt i fem år men när man väl får jobb kommer man leva efter en lön om kanske 40.000 kr efter några år. Dvs det tar många många år innan man hämtat hem de pengar man förlorat under studietiden, men å andra sidan kommer man leva efter en högre lön resterande delen av livet.

För att inte tala om att man förhoppningsvis får arbetsuppgifter som man trivs med och tycker är utvecklande.

Jo, det tar väl ett tag innan man har "hämtat hem" den ekonomiska förlust man gör efter att ha studerat. Och jag lär ju hamna på en riktigt bra lön som färdig tandläkare, bortåt 40000 i månaden efter ett antal år.
Fast är det värt det? Kan efter ca 10-15 år i det militära komma upp på kanske 30000 i månaden, och sen om man får ett civilt chefsjobb så ökar ju den siffran markant.
Vet att ingen annan än jag kan säga om det är värt det för min del, men tänkte om det finns någon som gjort liknande, och i så fall, var det värt det?

henrikkrueger skrev:
Jo, det tar väl ett tag innan man har "hämtat hem" den ekonomiska förlust man gör efter att ha studerat. Och jag lär ju hamna på en riktigt bra lön som färdig tandläkare, bortåt 40000 i månaden efter ett antal år.
Fast är det värt det? Kan efter ca 10-15 år i det militära komma upp på kanske 30000 i månaden, och sen om man får ett civilt chefsjobb så ökar ju den siffran markant.
Vet att ingen annan än jag kan säga om det är värt det för min del, men tänkte om det finns någon som gjort liknande, och i så fall, var det värt det?

Låter som du väljer mellan 2 olika karriärer. Isf:

1) Vilken jobb gillar du mest?
2) Vilket kommer du att tjäna mest pengar på i det långa loppet?
3) Orkar du plugga i 5 år?
4) Är du säker på att du kommer att få jobb sen när du är färdig?

Zee skrev:
Låter som du väljer mellan 2 olika karriärer. Isf:

1) Vilken jobb gillar du mest?
2) Vilket kommer du att tjäna mest pengar på i det långa loppet?
3) Orkar du plugga i 5 år?
4) Är du säker på att du kommer att få jobb sen när du är färdig?

Ja det är väl två karriärer jag väljer mellan...
1) Vet ej, finns ju en anledning till att jag började plugga, men det militära kan vara sjukt roligt ibland. Har haft två dagars praktik på folktandvården och det var oxå riktigt det med.
2) Förmodligen tandläkare. Finns stora möjligheter att åka utomlands till ex england och tjäna sjuka pengar. Fast FN-tjänst ger fina kulor i kassan det med. Kan lätt spara undan 200000 på 6 mån utomlands.
3) Tror det...
4) Japp. Det är brist på tandläkare idag och kommer bli ännu värre om ett par år.

Jag sitter inne på svaret, du måste först svara på två frågor bara.

1. Är du sadist?
2. Kommer du laga mina tänder mm. gratis?

Barrett skrev:
Jag sitter inne på svaret, du måste först svara på två frågor bara.

1. Är du sadist?
2. Kommer du laga mina tänder mm. gratis?

1. Japp! kommer bara köra med DeWalts slagborrmaskiner... :tungan
2. Jobbet gratis, materialet pyntar du.

Va fö riktigt kul när jag va på praktik, fick leka tandsköterska... Gått tre veckor på tandläkarprogrammet och hade ingen koll. Liiiite försiktig när man pillade i munnen på patienterna då.

Frågan är väl om allt handlar om pengar vid val av jobb? Jag skulle inte vilja ha en tandläkare som enbart valt det pga lönen.

Nä man måste ju digga de man gör. Vem fan orkar vantrivas 8 timmar om dagen för att få en hög lön?

Gustav O skrev:
Frågan är väl om allt handlar om pengar vid val av jobb? Jag skulle inte vilja ha en tandläkare som enbart valt det pga lönen.

Varför skulle man annars vilja grotta folk i munnen hela dagarna? Kan säga att jag absolut vill ha en som valt yrket pga pengarna, en annan typ av tandläkare är sannolikt både rubbad och perverterad. :brynad

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025