Lön som resande säljare

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har med lite tur knipit ett jobb som resande säljare snart och ska äta lunch och diskutera lön till veckan.
Hur fungerar sånt där, kommer jag att få traktamente för att jag ligger borta eller förhandlas det in i lönen ?
Vad kan man förvänta sig för lön ? Vad är ett vettigt löneanspråk ?

Övertid får jag inte utan 6 veckors semester istället.

Ni som ligger ute/borta på veckorna hur tycker ni det funkar ?

Traktamente bör du få. Lönen lär dock vara resultatbaserad på något sätt.

Låter inte som en bra deal med 6v semester istället för betald övertid, 40h övertid kommer du nog upp i ganska så snart, efter det så jobbar du gratis!
Får du det istället till att övertidersättningen ersätts av semestern så motsvarar det i alla fall 60-80h övertid innan du jobbar gratis.
Som regel så avråder de flesta fackförbund från denna typ av avtal.
Är det inte förhandlingsbart så se åtminstone till att du får med en klausul som säger att avtalet skall omförhandlas om övertiden överstiger en viss del.

Tänk dig att det visar sig att du får jobba 150h övertid eller mer mot 40h semester, ingen lysande deal!

Undersök även vad eventuellt kollektivavtal säger om arbetstidsförkortning, många avtal ger idag rätt till 50h arbetstidsförkortning så där har du din 6:e semestervecka i alla fall!

Lönen beror lite på vad du ska sälja, om det är provisionsbaserat eller ej, men räkna med 30-35k/mån och naturligtvis tjänstebil, att åka runt i sin egen bil är knappast lönt så länge du inte åker i en gammal dieselhäck.

Låter inte som en bra deal med 6v semester istället för betald övertid, 40h övertid kommer du nog upp i ganska så snart, efter det så jobbar du gratis!
Får du det istället till att övertidersättningen ersätts av semestern så motsvarar det i alla fall 60-80h övertid innan du jobbar gratis.
Som regel så avråder de flesta fackförbund från denna typ av avtal.
Är det inte förhandlingsbart så se åtminstone till att du får med en klausul som säger att avtalet skall omförhandlas om övertiden överstiger en viss del.

Tänk dig att det visar sig att du får jobba 150h övertid eller mer mot 40h semester, ingen lysande deal!

Undersök även vad eventuellt kollektivavtal säger om arbetstidsförkortning, många avtal ger idag rätt till 50h arbetstidsförkortning så där har du din 6:e semestervecka i alla fall!

Lönen beror lite på vad du ska sälja, om det är provisionsbaserat eller ej, men räkna med 30-35k/mån och naturligtvis tjänstebil, att åka runt i sin egen bil är knappast lönt så länge du inte åker i en gammal dieselhäck.

Har inte hört om någon som betalar övertid för någorlunda kvalificerade arbetsuppgifter, även om facket tycker det är taskigt.

Har inte hört om någon som betalar övertid för någorlunda kvalificerade arbetsuppgifter, även om facket tycker det är taskigt.

Nej, man då snackar vi jobb med löner från 45-50k och uppåt, i min värld är knappast resande säljare ett kvalificerat jobb.
Tumregeln om man ska förhandla bort övertiden är ju att man ska få betalt för den på något sätt.

Mitt nya jobb är det första sedan 10år då jag fått 5 veckor och betald övertid istället för 6 veckor och obetald övertid... och nej, jag tjänar inga 45k per månad.

Är oerhört vanligt med 6 veckors semester och obetald arbetstid. Däremot skall man ju se till att jobbet inte innebär automatiskt 60h veckor.

Vill man inte ta jobbet för den klausulen så finns det säkert andra som vill ha det.

Nej, man då snackar vi jobb med löner från 45-50k och uppåt, i min värld är knappast resande säljare ett kvalificerat jobb.
Tumregeln om man ska förhandla bort övertiden är ju att man ska få betalt för den på något sätt.

Det är väldigt vanligt bland alla typer av tjänstemän att inte få betald övertid och lönenivån där börjar långt under 45-50k det låter som man borde ta sig ett jobb i Eskilstuna

"När jag var ung..." närmare bestämt 21 år så fick jag min övertidsersättning borttagen och sedan dess har det varit så, dito för alla jag känner med motsvarande typer av jobb. Kanske är vi alla lurade. :gnissla
Jag brukar i och för sig tänka mig den hiskeliga tanke att man fick övertidsersättning men någon typ av fackligt förhandlad lön också, skrattar bäst som skrattar sist skulle någon säga då.

Skulle tro att det mestadels är de med fackligt förhandlad lön som har 5 veckors semester och övertidsersättning... för det kan ju bli såååå orättvist med massa "gratis" övertid. *smack my forehead*

Skulle tro att det mestadels är de med fackligt förhandlad lön som har 5 veckors semester och övertidsersättning... för det kan ju bli såååå orättvist med massa "gratis" övertid. *smack my forehead*

Ja, "rätt ska vara rätt". :hihi

Man tjänar bara hälften men man får minsann rättvis lön! :brynad

Ja verkligen... för i det här jantesamhället så får man ju aldrig lyckas roffa åt sig lite mer än grannen som låter fackmaffian förhandla åt han. Då är man en elak person som helst borde brännas på bål.

Fast som resande säljare har man en stor fördel och det är att man planerar sin egen arbetstid. Om man har lite egen moral så balanserar man själv övertiden mot "betald" ledighet. Mao, så länge man presterar det resultat som företaget förväntar sig så är det väldigt få som frågar på hur många timmar du gör det.

Traktamente bör du få. Lönen lär dock vara resultatbaserad på något sätt.

Nej lönen kommer inte att vara resultatbaserad utan en fast månadslön.
Ang semestern och övertiden så vet jag att det kanske inte är bästa dealen men som Maverick_ou812 säger så kommer man säkert att kunna planera så det blir till min fördel. Fredag lär jag ju belägga på orten.

Det är inte så att jag är ute efter den där extra 6:e veckan utan det informerade dom om då jag var på en av intervjuerna. Jo blir det så att jag få jobbet så skulle jag få bil och sånt.

Last edited:
Din fråga om vad du skall tjäna, det beror ju främst på vad du skall sälja, till vem och för hur mycket som jag ser det.

"När jag var ung..." närmare bestämt 21 år så fick jag min övertidsersättning borttagen och sedan dess har det varit så, dito för alla jag känner med motsvarande typer av jobb. Kanske är vi alla lurade. :gnissla
Jag brukar i och för sig tänka mig den hiskeliga tanke att man fick övertidsersättning men någon typ av fackligt förhandlad lön också, skrattar bäst som skrattar sist skulle någon säga då.

Tyvärr så är arbetsmarknaden inte till någon fördel vid ev. förhandlingar just nu.
Jag har blivit erbjuden liknande avtal men då lyckats förhandla om dom.
De personer som jag känner som har förhandlat bort sin övertid har garanterat den mest dyrköpta extra semester jag någonsin hört talas om.

Säg att du snittar minst 5h över per vecka vilket inte är särskilt mycket på poster som innebär lite ansvar, det gör ca 240h övertid på ett år vilket med övertidsersättning skulle motsvara 360-480h lön.

Lägg fram ett sånt exempel vid ev. löneförhandling och de flesta arbetsgivare inser det orimliga och brukar backa något, en inte helt ovanlig lösning är att man sätter ett tak på hur mycket övertid som skall ingå.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back