Låter konstigt

Dennis75

Evil666
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Honda nx 650
Skrev om detta en gång innan.
Som sagt laddade upp batteriet ca 10 timmar när det var klart lät jag båda
polerna vara loss för batteriet laddas ut fort.
Dan efter skulle jag starta hojen men då kom ett missljud, sprak sprak
hela tiden jag tryckte på starknappen. så jag lokaliserade ljudet och
det hördes från denna pryl?? vad o varför, någon som vet???
Säkringen på 20A är hel.

Bifogat

• PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    114.3 KB · Visningar: 82
Låter som det var dåligt med spänning i batteriet. Så brukade det låta från mitt batteri när jag hade dålig spänning. Då var det bara att skjuva!

Dennis75 skrev:
Skrev om detta en gång innan.
Som sagt laddade upp batteriet ca 10 timmar när det var klart lät jag båda
polerna vara loss för batteriet laddas ut fort.
Dan efter skulle jag starta hojen men då kom ett missljud, sprak sprak
hela tiden jag tryckte på starknappen. så jag lokaliserade ljudet och
det hördes från denna pryl?? vad o varför, någon som vet???
Säkringen på 20A är hel.
Går det två feta kablar till den, ser så ut på bilden. Det är troligen startrelät, det sitter som en extra "kontakt" så att man slipper dra fetingkablarna till styret, en magnetisk kontakt som sluts när du trycker på startknappen.

Såg att du hade problem med spänningsfall på batteriet, det kan spraka om reläena om de inte stänger riktigt, kolla först att batteriet har spänning som det ska. Kika om ljuset flämtar när du trycker på starten, då suger startmotorn ström i vart fall. Du skriver inget om att du har startproblem?

Last edited:
Här e batteriet.

när jag mäter det får jag 10.2V och 10.5A
Opppps en sladden smälte :hihi

Bifogat

• PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    133.7 KB · Visningar: 60
HansJ skrev:
Går det två feta kablar till den, ser så ut på bilden. Det är troligen startrelät, det sitter som en extra "kontakt" så att man slipper dra fetingkablarna till styret, en magnetisk kontakt som sluts när du trycker på startknappen.

Såg att du hade problem med spänningsfall på batteriet, det kan spraka om reläena om de inte stänger riktigt, kolla först att batteriet har spänning som det ska. Kika om ljuset flämtar när du trycker på starten, då suger startmotorn ström i vart fall. Du skriver inget om att du har startproblem?

När jag trycker på start så lyser frilägerslampan svargare.
Den röda feta kabeln är pluspolen.
Hojen startar inte alls, måste springa igång den.

Dennis75 skrev:
När jag trycker på start så lyser frilägerslampan svargare.
Den röda feta kabeln är pluspolen.
Hojen startar inte alls, måste springa igång den.
Vet inte med säkerhet, men det ser ut och låter som beskrivningen att det är ett startrelä. Om du inte har tummen mitt i handen kan du testa att lägga en mejsel mellan de feta kablarna, då simulerar du det relät ska göra, dvs koppla på startmotorn "direkt" på batteriet. Se bara upp så du inte jordar mejselkn i ram eller gods, då bränner du batteriet... Det går rätt mycket ström ifrån batteriet till mstartmotorn. Snurrar startmotorn igång då, så har du troligen ett kasst relä => byt.

HansJ skrev:
Vet inte med säkerhet, men det ser ut och låter som beskrivningen att det är ett startrelä. Om du inte har tummen mitt i handen kan du testa att lägga en mejsel mellan de feta kablarna, då simulerar du det relät ska göra, dvs koppla på startmotorn "direkt" på batteriet. Se bara upp så du inte jordar mejselkn i ram eller gods, då bränner du batteriet... Det går rätt mycket ström ifrån batteriet till mstartmotorn. Snurrar startmotorn igång då, så har du troligen ett kasst relä => byt.

Tackar, skall genast kolla det.
Men kan relät bara paja så utan vidare av en uppladdning?? :confused:

Dennis75 skrev:
Tackar, skall genast kolla det.
Men kan relät bara paja så utan vidare av en uppladdning?? :confused:
Som sagt, försiktighet anbefalles, det går mycket ström genom mejseln, och det lär gnistra till en del, men det är lugnt bara du tar det fint och vackert.

Och det är bara de två FETA kablarna du ska koppla ihop!!! Dvs en går från batteriet till relät, och den andra går från reläet till startmotorn...

Nej, relät pajar inte av en uppladdning av batteriet. Att det pajar lite sådärplötsligt kan dock hända, men det bör inte ha med batteriladdningen att göra denna gången.

Och jag fråntar mig allt ansvar...

Kabel:
1: pluspol
2: till startmotorn

Tog först o kopplade kabel 2 direkt till batteriet, hände inget.
Tog sen o la en mejsel på relär mellan kabel 1 o 2 och då sprakade det igen.
Kan det vara så att batteriet e för klent, det mätte ju bara till 10.2V meen
det mätte också till 10.5A ???

Bifogat

• PICT00081.JPG
    PICT00081.JPG
    38.7 KB · Visningar: 66
Dennis75 skrev:
Kabel:
1: pluspol
2: till startmotorn

Tog först o kopplade kabel 2 direkt till batteriet, hände inget.
Tog sen o la en mejsel på relär mellan kabel 1 o 2 och då sprakade det igen.
Kan det vara så att batteriet e för klent, det mätte ju bara till 10.2V meen
det mätte också till 10.5A ???
Hände det inget, verkligen inget, när du lade på kabeln som kommer från startmotorn direkt till batteriet??? :va Inga gnistor, inget sprak, ingen rörelse eller kjud från startmotorn?

Skulle kunna vara startmotorn som har "brunnit" eller sitter fast, men det borde spraka när du kopplar ihop enl. ovan, i praktiken kortsluter du ju batteriet i så fall.

Om du lägger mejseln mellan polerna så borde all ström gå genom mejseln, dvs det ska inte spraka inifrån relät?

Kan vara batteriet som är för klent också, men om det räcker för att ge halvljus så finns det lite kräm i det, och du borde kunna få någonting att hända om du direktkopplar startmotorn...

Säkert att det inte hände något alls? Låter skitmärkligt...

Svårt att ge råd över nätet, jag hade antingen testat med startkablar eller rivit dän startmotorn och kollat den.

Låter som att batteriet är slut.

Startmotorn skall dra runt när du ”bryggar” mellan 1 & 2.

Prova med ett bilbatteri och startkablar, då får du svar på alla frågor. (starta inte bilen om du använder kablarna direkt från bilen, kan skada laddningsreläet på hojen).

10,2volt är för klent, låter som att batteriet har ”tappat” en cell. 10,5 A vet jag inte vad du får i från, möjligtvis menar du 10,5 Ah (som i så fall står skrivet på batteriet) vilket är någonting helt annat.

SirCastic skrev:
Låter som att batteriet är slut.

Startmotorn skall dra runt när du ”bryggar” mellan 1 & 2.

Prova med ett bilbatteri och startkablar, då får du svar på alla frågor. (starta inte bilen om du använder kablarna direkt från bilen, kan skada laddningsreläet på hojen).

10,2volt är för klent, låter som att batteriet har ”tappat” en cell. 10,5 A vet jag inte vad du får i från, möjligtvis menar du 10,5 Ah (som i så fall står skrivet på batteriet) vilket är någonting helt annat.
Men det märkliga är att det ska det ju göra även om man kopplar kabeln direkt till batteriet oxå... Fattar inte att det ska skilja sig. Men prova med startkablar så vet du besked!

Dennis75 skrev:
Här e batteriet.

när jag mäter det får jag 10.2V och 10.5A
Opppps en sladden smälte :hihi
Det är dags att byta batteri om du inte har mer än 10,2V i vilospänning...
Du borde ha runt 12V eller lite till om batteriet är OK...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...