Låsbricka framdrev Daytona 675

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ska byta drivpaket på min Daytona 675 och med drivpaketet som jag precis fått levererat fanns ingen låsbricka till framdrevet.
Kan jag återanvända den gamla?
Ska kolla med Johans MC om de har någon hemma. Men har de ej detta så är just frågan om jag kannåteranvända den gamla.
I Haynesmanualen står det att den bör bytas vid byte av drev.
 
Jag återanvände låsbrickan på Sprint RS när jag bytte drivpaket för snart 3000 mil sedan.
Men Triumph kan ha sparat in på materialet i låsbrickan mellan 2001 och 2007......
I vilket fall som helst höll låsbrickan fast muttern som höll framdrevet.
Efter jag bockat undan låsbrickan kunde jag skruva av muttern med fingrarna....
Inget konstigt, framdrevet hålls av splines, muttern håller bara framdrevet på plats.
Så jag tror du kan använda låsbrickan igen.
Och är du tveksam så kan du ju beställa låsbricka hos Johans MC och byta när den nya kommit hem.
På Sprint RS tar det bara några minuter få av kåpan över muttern.
Och det är väl lika 675 -07, lättmekat !
 
Får ta bort växellånkaget sen några skruvar så lyfter man av kåpan.
Kanske värt att bocka låsbrickan på ny sida så att säga.
Få borde inte materialet vara utmattat.
En orsaken till att byta som jag ser det är ju att brickan varit bockad tidigare.
 
Eller att man inte får den helt jämn när man bockar tillbaka den och att då drevet kan hamna snett.

Kanske ska boka på samma ställe som den redan är bockad på?
 
Eller att man inte får den helt jämn när man bockar tillbaka den och att då drevet kan hamna snett.

Kanske ska boka på samma ställe som den redan är bockad på?
Nej, drevet hamnar inte snett, det styrs som sagt av splines och bottnar mot kanten på axeln på insidan, så länge något trycker drevet inåt så blir det rakt.
 
Nej, drevet hamnar inte snett, det styrs som sagt av splines och bottnar mot kanten på axeln på insidan, så länge något trycker drevet inåt så blir det rakt.

Ja det har du ju helt rätt i.
Tankevurpa från min sida.
Men då ska det gå bra att boka på ny sida av låsbrickan?
 
JA du kan återanvända låsbrickan på detta ställe. Den skall i teorin gå utmärkt att köra utan för med korrekt moment på muttern är dess uppgift noll. Och att brickan båda skulle gå i bitar och muttern gänga ur sig är så osannolikt.

OBS låsbrickor inne i motorn gäller detta ej för. De bör man inte bocka om då ett avvibrerat öra här innebär fria metalldelar som flyger runt inne i motorn.
 
Eller att man inte får den helt jämn när man bockar tillbaka den och att då drevet kan hamna snett.

Kanske ska bocka på samma ställe som den redan är bockad på?

Bocka på samma ställe hade jag undvikit, ska låsbrickan gå av någonstans så är det ju där den vickats fram och tillbaka förut.

Och du har rätt i att växellänkaget måste bort, för att få loss kåpan över främre drevet också på Sprint RS.

Men växellänkaget går ju fort få loss och få dit igen.
 
Detta gäller den bricka som sitter mellan mutter och drev på axeln under framdrevskåpan just för att låsa muttern.
Kommer självklart spänna muttern med rätt moment med.

Har nu beställt hem en ny men får köra med den gamla så länge.
5 dagar ska butiken ha på sig för att få hem en sådan bricka... :gnissla
.IMG_1820.JPG
IMG_1819.JPG
 
Hej.
På min banräser (675 - 10) har jag bytt drev otaliga många gånger, fortfarande samma låsbricka. Så du behöver inte vara orolig att den inte skall hålla...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top