Låsa fast hojen

FUBAR skrev:
Vilken är den säkraste kättingen man kan skaffa (inom rimliga pengar).
Har forskat en del och den jag kan hitta verkar vara denna http://www.kelkoo.se/sitesearch/go....+moped&JServSessionIdse=yqr4buazi2.HYE7se&orw
Vad använder ni för några?

Jag lånar tråden lite.

Är det någon någonsin som har fått ut pengar från ABUS låsgaranti?
Jag har bara läst villkoren, och dom är skrivna så att dom aldrig ska behöva betala ut några pengar, dom skryter i alla sina annonser om låsgarantin, men funkar det? (3000 spänn i näven sitter ju inte fel när självrisken ska betalas)

/Edit stavfle

GuW skrev:
Jag lånar tråden lite.

Jag har bara läst villkoren, och dom är skrivna så att dom aldrig ska behöva betala ut några pengar, dom skryter i alla sina annonser om låsgarantin, men funkar det? (3000 spänn i näven sitter ju inte fel när självrisken ska betalas)

/Edit stavfle

Sorry om jag går utanför frågan. Men vad är detta för något? Är det vid stöld som abus ska betala eller hur går det till? jag har relativt blivit av med 2 hojar där abus satt på.

kolla på www.duells.se och under "ATV" där finns abus-lås och kätting klass 3. det brukade vi sälja till dom som köpte 4-hjuling. dom är godkända och inte för dyra.

Långa farbron skrev:
Den finns på www.louis.de för 160,95 Euro.I runda slängar 1500 sek+frakt.
Fan att man inte kollade det innan man beställde skinnstället, men jag ska beställa hjälm o stövlar m.m från ett annat ställe så tar jag låset på samma gång, dom tar 170 euro men man slipper dubbla frakter iaf. tack för tipset iaf :tummenupp

Droopfy skrev:
kolla på www.duells.se och under "ATV" där finns abus-lås och kätting klass 3. det brukade vi sälja till dom som köpte 4-hjuling. dom är godkända och inte för dyra.
Rätt billig kätting fast då är nog "extreme chain 59" säkrare.

GuW skrev:
Jag lånar tråden lite.

/Edit stavfle

Jag kollade i avtalet som följde med och snackade även med dom där jag köpte låset och kan ju säga att det inte är så lätt att få ut pengarna. Om dom snor hojen så krävs det att dom fixar upp låset och lämnar det på plats, för det är nämligen just det som Abus ersätter alltså att tjuvarna lyckas få upp låset på plats.
Det uppbrutna låset ska lämnas in i butiken där du köpte låset plus att du måste ha kvar ditt Keycard-kort och kvitto sem kan det bli tal om att få ut pengarna.
Som tur é så har man alla papper kvar, men hur troligt är det att dom lämnar kvar låstet om dom snor hojen så jag räknar inte med några pengar :3freak

//TwinSucker

Last edited:
crashtestdummy skrev:
har du handlat där själv? hur funkade leveranstider etc. isåfall.
David. :rolleyes:
Jag fick mitt ställ därifrån för ca 2 veckor sen. Beställde på tisdag, på fredagen knackade DHLgubben på min dörr, fast då var jag inte hemma så jag hämtade det på postkontoret på måndagen. Men 3 dagar tog det iaf :tummenupp

fazerfun skrev:
Har just den modellen (170 lång) som jag köpte via Duells. Tungt as men kanon för att låsa fast hojen i olika fasta föremål.
Det får nog bli den (fast 140cm). Ville mest bara kolla om det fanns en ännu värre man kunde skaffa för ungefär samma pengar.

TwinSucker skrev:
men hur troligt är det att dom lämnar kvar låstet om dom snor hojen så jag räknar inte med några pengar :3freak

//TwinSucker
Men hur troligt är det att tjuvarna tar med sig ett uppbrutet lås, ungefär som dom inte har tillräckligt att bära på :va

Det är inte alls svårt att få ut stålar från Abus.

Om ni skall använda en kedja till hojjen, så skall ni låsa fast den i hojen och ett fast föremål som är starkare än kedjan. tex en stolpe eller liknande. Samma gäller var ni fäster kedjan i hojen. Kedjan skall vara den svagaste länken mellan er dyrgrip och det fasta föremålet.
Då kommer tjuven att bli tvungen att kapa kedjan på plats. Och kommer förmodligen lämna den kapade kedjan. Och om ni då tar med er bitarna av den kapade kedjan så får ni era stålar utan snack. Så vida ni har kvitto och keycard. (Man får ju inga pengar om man hittat en trasig abuskedja. Då kan man ju kapa kedjan själv och lämna in den bit för bit, och göra sig en förmögenhet).
Men som ni skriver i era trådar att ni inte låser fast hojjen i något starkt. så kan jag upplysa er om att ni kastar pengarna i sjön. Eftersom Abus skvbromslås är avsevärt svårare att bryta än vad en kedja är att kapa.
Och ett skivbomslås kostar 697kr och 795kr beroende på vilken modell man tar. Medans deras kedjor kostar mellan 1600kr och 3000kr.

Personligen så har jag både skivbromslås och kätting som jag har runt en stolpe.

Men det finns ju många som bara lägger kedjan genom fälgen som en jäkla prydnad och då är det inte så troligt att tjuvarna lämnar kvar den...men men, det är ju bara att använda skallen lite så fatter ju vem som helst att dom inte tar med sig en uppbruten kedja om dom inte är väldigt rädda för att lämna fingeravtryck, om dom nu är så klantiga att dom inte har handskar.
Jag är iaf glad att jag har Abus lås på hojen...jag tycker att dom är jäkligt bra :tummenupp

//TwinSucker

5137%203.jpg

Hur säkert kan detta verkligen vara? Skruva loss framhjulet (borde inte ta så läng tid) upp med mc'n på ett flak.. bye bye :mad: Skulle vilja ha längre kedja som man kunde fästa i ramen eller liknande? Några ideér??

Ka11e skrev:
5137%203.jpg

Hur säkert kan detta verkligen vara? Skruva loss framhjulet (borde inte ta så läng tid) upp med mc'n på ett flak.. bye bye :mad: Skulle vilja ha längre kedja som man kunde fästa i ramen eller liknande? Några ideér??
Är det 140cm-kedjan du har? ser ut att vara väldigt kort :confused:

Ka11e skrev:
5137%203.jpg

Skaffa en kedja(lås) till och lås fast även bakhjulet.
Borde ta lite längre till att sno hojen då.

Sedan om det finns pengar över så köp ett larm till hojen.

Brukade kedja fast gamla 'stormens ram i ett metallräcke om jag hälsade på tjejen när hon bodde i ett lite mer tveksamt område för några år se'n. Funkade bra med den något kortare inplastade kedjan, trots att Abus inte hade någon låsgaranti då...

Däremot var deras större skivbromslås inte någon större match för de(n) som stal gamla Ninjan som stod (skrapad) i porten där man bodde förr. Dessutom hade de brutit upp styrlåset men lämnat en metallbit som satt runt detsamma :3freak
/F.

crashtestdummy skrev:
har du handlat där själv? hur funkade leveranstider etc. isåfall.
David. :rolleyes:

Japp,Funkat bra för mig iaf sen är Louis är ett välkänd företag.

Slå en sökning på forumet så kan du bilda dig en egen uppfattning.
:)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...