Lås som kärvar, tips?

Charlottat

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2017
Ort
På landet i stan
Hoj
Ducati Monster
Har två lås som skärvar, ett vanligt skivbromslås som tyvärr legat ute under vintern och kan inte vrida runt nyckeln samt att ett annat lås Abus 8077, två år gammalt, som funkat felfritt(bott inomhus hela tiden) nu börjat skärva och kan inte låsa det. Provat med låsolja och Abus-låset blev lite bättre men går fortfarande inte att låsa.
Tips på andra låsoljor eller fett eller kan man lämna in sina lås på service?
 
Jag hade ett stöldförsök på min hoj. Gick förbi lokala låssmeden och de trollade 2 min med mitt skivlås och det var som nytt. Kostade inte många kronor.
 
Tack, då ska de ena låset lämnas in redan imorgon!

Det andra skivbromslåset är fastsatt i en kätting som sitter fast i en stolpe.. så dumt, så det måste jag försöka få upp på något annat sätt om jag inte kan få med en låssmed till stolpen hehe.
 
Tack, då ska de ena låset lämnas in redan imorgon!

Det andra skivbromslåset är fastsatt i en kätting som sitter fast i en stolpe.. så dumt, så det måste jag försöka få upp på något annat sätt om jag inte kan få med en låssmed till stolpen hehe.

Det vanliga när saker kärvar för mig, typ kan inte få loss en skruv eller mutter är 5-56, Och vänta till nästa dag även om det kan gå fortare.
Och går det inte nästa dag, mera 5-56.
Hittils har det alltid lossnat den 4:e dagen eller tidigare.

Men ett vanligt ASSA dörrlås som sitter utomhus, när det började kärva tryckte jag in MC-motorolja i nyckelhålet och hällde på nyckeln.
Och det blev direkt lika enkelt vrida på nyckeln som att dra en kniv genom varmt smör.

Har använt samma metod på hänglås som börjat kärva, vanlig motorolja.
 
Låsolja kan ju hjälpa också, tanklockslåset på min ER6 var lite svårflirtat och efter att ha dränkt det i låsolja ett par gånger så lirar det igen
 
Det vanliga när saker kärvar för mig, typ kan inte få loss en skruv eller mutter är 5-56, Och vänta till nästa dag även om det kan gå fortare.
Och går det inte nästa dag, mera 5-56.
Hittils har det alltid lossnat den 4:e dagen eller tidigare.

Men ett vanligt ASSA dörrlås som sitter utomhus, när det började kärva tryckte jag in MC-motorolja i nyckelhålet och hällde på nyckeln.
Och det blev direkt lika enkelt vrida på nyckeln som att dra en kniv genom varmt smör.

Har använt samma metod på hänglås som börjat kärva, vanlig motorolja.

Dock ska man passa sig för att trycka in det första man hittar i ett lås. Ett lås är finmekanik och vissa oljor blir kletiga med tiden och drar till sig smuts som får låset att kärva ännu mer.

Pissa på sig om vintern, du vet...
 
Jag hade ett stöldförsök på min hoj. Gick förbi lokala låssmeden och de trollade 2 min med mitt skivlås och det var som nytt. Kostade inte många kronor.

Vissa kan vara lite dumsnåla. Hellre som du att lämna det till en expert så det blir ordentligt gjort på en gång.
 
Lås olja , 5-56 och tunnflytande oljor torkar allt för fort ut enligt en mek gubbe som hjälpte mig för många år sedan med bilens tändningslås .
Allt jag provade funkade 1 vecka eller så men så sa han ta vanlig motorolja i låset och 2 år efteråt när jag sålde bilen funkade tändningslåset fortfarande efter 1 motorolja behandling :-)
Så nu kör jag alltid bara motorolja i alla lås som börjar kärva och dom blir som nya efteråt och fungerar länge utan strul :-)
 
Låsolja med PTFE tycker jag alltid fungerat överlägset bra på kinkiga lås.
 
Ibland. Testa att dränka skiten i vad du nu använder.gissar att du fortfarande"när du sätter in nyckeln" kan vrida det hela varvet eller till viss del. Ta bara o jucka bestämt. Men utan att använda för mycket kraft. Fram o tillbaks. Fick hålla på i 10 min med senaste låset. Det gav med sig o funkar ännú.
 
Först gör man rent låset med liberalt applicerande av låsrengörning, därefter applicerar man låsolja och inget annat. Som påpekats tidigare i tråden tenderar andra oljor att torka med tiden varmed problemet återkommer.

Alla lås behöver smörjas imellant åt. Sitter de så att det kommer in skit i dem behöver de även rengöras.

Pungkt!
 
Som några andra skrivit, 5,56 löser problemet (och världen går inte under för att du löst problemet själv utan dedikerade special produkter för lås..)


Skickat med Tapatalk
 
5-56 är inte en smörjande olja, det är mer för rengöring och kanske krypande för att lossa fastrostade skruvar.
Om det används i ett lås måste man därför även se till att smörja efteråt.

Olika låsar är dock uppbyggda på olika sätt, och skall därför smörjas på olika sätt... vissa låsar skall tex absolut inte smörjas alls, vissa föredrar grafit... och det stora flertalet funkar med olja.
5-56 är dock ingen olja.
Vill man tvunget handla ur CRC:s sortiment så har de låsolja i sprayform, men se skillnad på de som smörjer och de som tinar tex...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top