Lås o sånt?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Då var det dags o tänka på lås o säkerhet också ju.

Vi bor i lägenhet men har ändå lyckats skaffa oss låsbart garage i samma kvarter där våra motorcyklar kommer bo på sommarhalvåret. Känns ändå som om man vill ha mer än portar o styrlås.

Rekommendationer till garaget? Ögla i betonggolvet o kedja+lås till den? En ögla till varje cykel? Lås med inbyggt larm?

Och lås om man skall ut o åka o kunna låsa lite mer då? Hur har ni gjort? Jag tänkte att skivbromslås kanske räcker för kortare dagsturer och vid långfärder tar man med sej ovan nämnda kedja+lås?

Låter allt detta överdrivet?




/D
 
-Om det är två Cyklar det handlar om??
Så skulle jag låsa "ihop dom" med Kätting+lås....och försöka göra de så svårt som möjligt för Björnligan!!!!!
Att kunna komma åt med Kapmaskin/sax. En ögla i golvet....blir lätt en liggandes kätting med. Som gör det lättare att få stöd med sax för att klippa? -Även blottar du för Kapen...... Att göra det svåråtkomligt för dom....är det bästa. Och hoppas dom vänder på klacken......
 
Om tjuvarna väl tar sig in i garaget så kommer ingen kedja att stoppa dem. Står du på gatan kan en kätting vara värt det, eftersom att det hindrar tillfällestjyvarna och att bara lyfta in hojen i en skåpbil.

Vill du bli deprimerad kan du alltid söka på videos om hur fort man kan forcera kättingar och skivlås.
 
Lås är bara för att man inte ska fresta ärliga människor. De oärliga tar det de vill ha.
 
Börja med att kolla vad försäkringsbolaget kräver så du inte missar något där. Även om hojen är inlåst kan de kräva dubbla lås.

Sen är det bara att acceptera att om nån vill sno hojen så gör de det. Kätting avskräcker kanske klåpare men jag skulle inte orka släpa runt en sån på långfärd... Skivbromslås+styrlås ger mig i alla fall ersättning på försäkringen.
 
Precis. Uppfyll försäkringsbolagen krav och lev med tanken att inget är ditt på riktigt!

Suger ganska hårt att det känns så uppgivet men bara att svälja den satsen och gapa efter mer.
Sådant är livets bukakke!
 
Ser du statistiskt på saken går det drygt 12 000 mc i Halland, 20-30 stjäls årligen, hälften återfinns. Sannolikt kommer du själv skrota/lägga din första hoj snarare än att någon annan stjäl den...

Hur gick det med din i-bok förresten? :rofl
 
Vi är tre fick vårt garage 2010, i december 2011 bröt buset sig in, typ bräckjärn i garagedörren. Och stal lite verktyg och skyddsutrustning, hjälmar osv. Då kollade jag olika typer av larm. Larm via mobilnätet gick bort, störs lätt ut. Lösningen blev ett larm av typ Inferno, dvs oväsen. Tre signalhorn och en siren aktiveras av 4 reläer som dras av ett blinkrelä. Blinkreläet aktiveras av ett relä som dras av en 555 tidskrets inställd att vara draget om microbrytaren vid garagedörren har öppnat. Och det räcker med att dörren rört sig 5mm. Går dörren tillbaka så microbrytaren sluter upphör tutandet efter 2 minuter.
Alltihopa drivs av ett 14Ah MC-gelbatteri som laddas kontinuerligt så batterispänningen ligger på 13,7 Volt.
Batteriet, begagnat när det sattes i, var slut 2018.
Då orkade batteriet inte längre dra signalhornen så det byttes till ett nytt Biltema Gelbatteri.
Men buset då ?
I April 2012 var det dags igen. Buset gjorde 3 försök en natt men gav upp när folk som bor i flerfamiljshuset över garaget hängde ut genom fönstren och undrade över vad som stod på.
Så min rekommendation är larm. På garaget om det går. Varför släppa in buset till hojen ?

Vi har en liten varning och information till oss själva, är allt OK, så blinkar en blå lysdiod genom springan mellan garagedörrarna uppe vid taket. Då vet man när man går förbi att de två mikrobrytarna som visar att reglarna som håller den ena av de två dörrarna fast i taket respektive golvet är på plats, det är reglat som det ska.
Så vi inte glömt reglarna.......

Anm.: 555 aktiveras om triggeringången 2 jordas via ett 1,2 kOhm motstånd. Normalt är 2 ansluten till Plus via microbrytaren vid dörren. Det visade sig att bara tända garageljuset aktiverade 555an. Löstes med en kondensator på 4,7microfarad mellan 2 och jord och ett motstånd på 1kOhm i serie med jordningen via 1,2kOhm motståndet. Som jag minns det.

20190311 Rättat Antistörningskondensatorn till 4,7uF.
 
Last edited:
Ser du statistiskt på saken går det drygt 12 000 mc i Halland, 20-30 stjäls årligen, hälften återfinns. Sannolikt kommer du själv skrota/lägga din första hoj snarare än att någon annan stjäl den...

Hur gick det med din i-bok förresten? :rofl

Är I-bok detsamma som användarmanual? Om ja så fick jag till det först framför vanlig dator. Tror det hade med det o göra.

Vi är tre fick vårt garage 2010, i december 2011 bröt buset sig in, typ bräckjärn i garagedörren. Och stal lite verktyg och skyddsutrustning, hjälmar osv. Då kollade jag olika typer av larm. Larm via mobilnätet gick bort, störs lätt ut. Lösningen blev ett larm av typ Inferno, dvs oväsen. Tre signalhorn och en siren aktiveras av 4 reläer som dras av ett blinkrelä. Blinkreläet aktiveras av ett relä som dras av en 555 tidskrets inställd att vara draget om microbrytaren vid garagedörren har öppnat. Och det räcker med att dörren rört sig 5mm. Går dörren tillbaka så microbrytaren sluter upphör tutandet efter 2 minuter.
Alltihopa drivs av ett 14Ah MC-gelbatteri som laddas kontinuerligt så batterispänningen ligger på 13,7 Volt.
Batteriet, begagnat när det sattes i, var slut 2018.
Då orkade batteriet inte längre dra signalhornen så det byttes till ett nytt Biltema Gelbatteri.
Men buset då ?
I April 2012 var det dags igen. Buset gjorde 3 försök en natt men gav upp när folk som bor i flerfamiljshuset över garaget hängde ut genom fönstren och undrade över vad som stod på.
Så min rekommendation är larm. På garaget om det går. Varför släppa in buset till hojen ?

Vi har en liten varning och information till oss själva, är allt OK, så blinkar en blå lysdiod genom springan mellan garagedörrarna uppe vid taket. Då vet man när man går förbi att de två mikrobrytarna som visar att reglarna som håller den ena av de två dörrarna fast i taket respektive golvet är på plats, det är reglat som det ska.
Så vi inte glömt reglarna.......

Anm.: 555 aktiveras om triggeringången 2 jordas via ett 1,2 kOhm motstånd. Normalt är 2 ansluten till Plus via microbrytaren vid dörren. Det visade sig att bara tända garageljuset aktiverade 555an. Löstes med en kondensator på 100microfarad mellan 2 och jord och ett motstånd på 1kOhm i serie med jordningen via 1,2kOhm motståndet. Som jag minns det.

Intressant!
 
Så om ett lås, kätting etc. inte är med på deras lista över godkända produkter så är det inte godkänt?


Har hittat ett lås från Abus som inte är med på listan men jag tror att det beror på att det är såpass ny produkt.
 
Last edited:
Ringde o frågade Svedea nyss om vad som gäller kring produkter som inte fanns med på listan. Svaret var att så länge tillverkaren anger klassning på produkten så var det ok. Klassningen skall vara minst klass 3/klass C.
 
Ringde o frågade Svedea nyss om vad som gäller kring produkter som inte fanns med på listan. Svaret var att så länge tillverkaren anger klassning på produkten så var det ok. Klassningen skall vara minst klass 3/klass C.
Tänk bara på att det ska vara Stöldskyddsföreningens klass 3, inte tex ABUS egen klassning. Det här är klass 3 för dom: https://www.abus.com/se/Saekerhet-paa-vaeg/Cykelsaekerhet/Cykellaas/Wirelaas/Numerino-5412C

Ett Granit är däremot klass 15 för dom, men klass 3 för försäkringsbolagen:
https://www.abus.com/se/Saekerhet-paa-vaeg/Motorcykelsaekerhet/Bromsskivelaas/GRANIT-Quick-37-60
 
Ta valfritt lås, som är godkänt enligt försäkringsbolagen i Sverige, gå sen in på Youtube och sök på det namnet. Vips så finns det ett tiotal videos när folk öppnar dem med olika metoder. Gäller i princip alla lås på marknaden.
De som vill stjäla ens hoj vet om dessa metoder och använder dem.
Så se lås mera som en metod att avskräcka spontana stöldförsök eller fördröja ett seriöst stöldförsök.
Inte en metod att förhindra det.
:(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top