Långsam zx9r!?

Cain1

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Hoj
Kawasaki ZXX9R 1998
Någon som kan hjälpa mig?Köpte en zx9r -98 för ett par månader sedan och nu vågar jag mig på lite topphastighetstester.Jag kommer upp i ca.260 på mätaren lite mer om man åker segar.Den borde väl göra ungefär 300 på mätaren.Drevning är orginal jag har precis bytt kedja och drev.Den har gått ca. 3000 mil enligt mätaren.Bara ett par ägare innan mig,samma senaste 6 åren.Det sitter ett annat avgas(slipon)står ej något märke och det sitter ett kn luftfilter.Den verkar inte vara strypt (har kollat på trottlarna),jag misstänker att den förra ägaren har kört rätt så långsamt med den,att den därför inte går så fort.Eller kan den vara strypt på något annat ställe!?

MVH Tony

Du kan nog inte förvänta dig mer av en 10år gammal 900,för farter uppemot 300 behövs enormt med effekt och god aerodynamik.

Fast min zx6r -00 gjorde 280km/h på mätarn och det borde ju 900:an klara av med. Du kanske bara har en ärlig mätare? :)

/Linus

Min gör 299 på 5:e växeln...

Hojen är för övrigt till salu om du är sugen. :tungan

För övrigt tror jag inte det är nåt fel på din hoj, skillnaden på 270 och 300 kräver mer än man tror.

Det är nog ingen fel på din hoj!
En 00:a gör väl över 290 mätarfart. Det gjorde min en gång i tiden. Sen som nån sa.. den hojen har ju några år på nacken så...

Jag väger ca.102 kg,är bodybuilder ej fet.Skulle det göra så stor skillnad om jag vägde tex. 75 kg

Jag väger ca.102 kg,är bodybuilder ej fet.Skulle det göra så stor skillnad om jag vägde tex. 75 kg

Njae, nån kilometer eller två kanske. Luftmotståndet är boven i dramat i dom farterna, inte vikten.

Jag väger visserligen bara knappa 75 och min hoj går ju som fan. :hihi

Stor skillnad. Men det mest troliga är nog att din mätare visar mer verklig hastighet än andra.

Njae, nån kilometer eller två kanske. Luftmotståndet är boven i dramat i dom farterna, inte vikten.

Jag väger visserligen bara knappa 75 och min hoj går ju som fan. :hihi

Har du iofs rätt i. Vikten påverkar accelerationen mer. :tummenupp

Last edited:
Värt att fundera på! Originaleffekten är väl 143 hk på veven, vet inte hur många pållar som finns kvar på ditt ex även om man räknar in slipon etc. men låt säga 140 på hjulet (generöst räknat).

Torrvikten är 183 kg, vi lägger på tio för soppa etc, (lågt räknat). 193 pannor plus dina 102 blir 295 kg, samt kläder - säg trehundra kilo jämt.

Ditt ekipage har en effekt av 2,143 kilo/hk och sjuttiofemkiloskillen skulle ha slimmade 1,943 kilo/hk - en skillnad på cirka tio procent. Eftersom kurvan är exponentiell så blir effekten vara ännu större, men här får nån ingenjör ta över resonemanget...

I alla fall tror jag att du skulle kunna köra lite snabbare om du vore byggd som en etiopisk maratonlöpare och körde i höftskynke. Men du hade nog inte fått lika många cheyer:tuttar

Är det ingen som som tror att den kan vara igensotad kanske för att den har varit långsamt körd innan!Jag har haft några saab 9000 turbo som har gått ganska långsamt när jag har köpt dom men har gått mycket bättre efter jag har kört riktigt hårt med dom!

Du kan nog inte förvänta dig mer av en 10år gammal 900,för farter uppemot 300 behövs enormt med effekt och god aerodynamik.

Hade en -98, helt original som gått 3500 mil. Räckte med lite medvind för att den skulle göra 300 på mätaren.

vikten har stor betydelse för acc så mycket vet jag.
väger 60kg å min hoj flyger fram, men om jag har 50 kg till där bak så märker man det tydligt på acc 60+ 50:110kg & det är för mycket

men har ingen anning hur det påverka topphastigheten

Hade en -00:a och den gjorde knappa 300 på mäteren och jag vägde lika mycket som du gör så din borde orka upp dit också...

Är det ingen som som tror att den kan vara igensotad kanske för att den har varit långsamt körd innan!Jag har haft några saab 9000 turbo som har gått ganska långsamt när jag har köpt dom men har gått mycket bättre efter jag har kört riktigt hårt med dom!

Hade det varit som sådär så hade den nog inte ens orkat upp i 230. Gått väldigt mycket sämre än vad den gör nu alltså...tror jag.

Min gamla 00;a gjorde 295km/t på mätaren vilket kanske motsvarar 280 i verklig fart, helsystem o Kn filter var allt, allting annat original, vägandes 78kg, ut på motorvägen och kräääääma på en blåsfri dag och kryp ner bakom kåpan så kanske kanske..

Om du skippar Kn-filtret så skall det nog ordna sig. ZX-9:or brukar bli kinkiga om man mixtrar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025