långa gaffelben

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Går det att sticka av undre gaffelbenen o ta bort 6cm o sen svetsa ihop den igen? Det är en konventionell gsx-r gaffel.
//Häggen

ok. de vore ju synd o kapa förmycket. :) men jag skulle villa ha bort minst 6cm.

Häggen skrev:
ok. de vore ju synd o kapa förmycket. :) men jag skulle villa ha bort minst 6cm.
6cm låter som att det blir ganska mycket. Varför ska du ha bort så mycket?

Esquire skrev:
6cm låter som att det blir ganska mycket. Varför ska du ha bort så mycket?

när jag sänkt den som jag vill ha den så finns det ingen fjädringsväg kvar o jag måste ha 50mm.

Tror faktiskt inte du får kapa underbenen....var det inte ett par sånna svetsar som gav upp i nyköping för ca 3 år sedan?

Vilken höjd från backen hamnar ramröret under motorn? Köpa en 750 gaffel istället kanske?

Hmm låter lite skummt att det ska fattas så mycke ta lite bilder å lägg upp

Man kan ju svarva bort lite ovanför låsringen till packboxen
den del som håller skrapringen ( behövs inte)
Lite kan man nagga på gaffelkronan
sen lär du väl ha 17" fälg med lågprofildäck eller?
16" åker usa boysen med

vet inte om de finns nån bra gaffel med korta gaffel ben?? kanske är nått sånt man måste leta efter.. lägger upp nån bild.
Som den står nu har jag 9.5cm markfrigång o då kan ja ju inte höja den 5cm för o få fjädringsvägen då blir de ju en enduro.. :)

Bifogat

• hojen.JPG
    hojen.JPG
    117.3 KB · Visningar: 334
Last edited:
Kan du inte modifiera axelhålen så de kommer längre upp?

Kapa och svetsa gaffelben är inte att leka med. Krafterna de utsätts för vid inbroms och nedslag är större än man tror. Framförallt är lekmannaförlängning en livsfarlig hobbyverksamhet.

Varför inte kapa och gänga om övre änden så pluggen går i? Måste vara bättre!?

Häggen skrev:
vet inte om de finns nån bra gaffel med korta gaffel ben?? kanske är nått sånt man måste leta efter.. lägger upp nån bild.
Som den står nu har jag 9.5cm markfrigång o då kan ja ju inte höja den 5cm för o få fjädringsvägen då blir de ju en enduro.. :)

Sticka av gaffelbenen och slå en gänga högst upp sedan gänga den andra delen invändigt vet jag har gjorts eventuellt svarva en ny toppdel för packbox
och styrning

Hur lågt kommer tråget?

andersson turbo skrev:
Sticka av gaffelbenen och slå en gänga högst upp sedan gänga den andra delen invändigt vet jag har gjorts eventuellt svarva en ny toppdel för packbox
och styrning

Hur lågt kommer tråget?

Tråget ligger ca 11cm från backen det är länkaget till stötdämparen som är lägsta punkten.

XRV-Henning skrev:
Kapa och svetsa gaffelben är inte att leka med. Krafterna de utsätts för vid inbroms och nedslag är större än man tror. Framförallt är lekmannaförlängning en livsfarlig hobbyverksamhet.

Varför inte kapa och gänga om övre änden så pluggen går i? Måste vara bättre!?

Det är inte övre gaffelbenen som är problemet det är att styr kronan tar i undre gaffelbenen.

Häggen skrev:
Tråget ligger ca 11cm från backen det är länkaget till stötdämparen som är lägsta punkten.

Det är inte övre gaffelbenen som är problemet det är att styr kronan tar i undre gaffelbenen.

Tanken är att man gängskarvar undre benet strax under p- boxen för att slippa svetsa i det samma

andersson turbo skrev:
Tanken är att man gängskarvar undre benet strax under p- boxen för att slippa svetsa i det samma

Ok då är jag med! ja de e nog ingen dum ide.. det ska jag kolla om den lokala mekaniska verkstan kan fixa..

Hej den modieferingen du pratar om funkar men du får even kapa inerbenen.
Jag har för mig att man kapar ca 60mm 0m det är Gaffeln från 1100R86-88 Alltså 18tumfälg orginal.
//R

Häggen skrev:

Jag är uppriktigt nyfiken :va

Är ganska nybliven hojägare (sedan i somras) så jag har mycket kvar att lära, men varför inte ta en annan gaffel istället, dvs en upp och nedvänd så att du får den biten som är ytterrör i styrkronan istället. Den kan du ju justera upp utan. Iofs kanske du inte vill ha någonting som sticker upp öht?

Teach me :Bugar

:)

tuppjuck skrev:
Jag är uppriktigt nyfiken :va

Är ganska nybliven hojägare (sedan i somras) så jag har mycket kvar att lära, men varför inte ta en annan gaffel istället, dvs en upp och nedvänd så att du får den biten som är ytterrör i styrkronan istället. Den kan du ju justera upp utan. Iofs kanske du inte vill ha någonting som sticker upp öht?

Teach me :Bugar

:)

max 3 cm uppstick ur övre gaffelkronan när man tävlar.

RPM lover skrev:
max 3 cm uppstick ur övre gaffelkronan när man tävlar.

Ah. Då är det genast mer självklart. Tack för info.

("justera upp utan." .... öh? så skrev jag inte i förra inlägget. klippåklistra knasade sig lite tydligen :-/ )

JMC sving

Häggen skrev:

Sexig svingarm

Har sett JMC på streetfighters, är dom dyra?

Sorry för OT

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage