Låna/hyra specialhylsa för Honda kopplingsmutter?

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Skulle ge mig på att byta koppling på min gamla CB750F2 -94, men märkte till mitt förtret att muttern som håller kopplingspaketet på plats inte är en standard hexmutter, utan nån special som kräver en specialhylsa. Ersättningsmuttern som jag köpte inför bytet är dock en standard, därför blev jag lite förvånad när det inte var en likadan som satt på hojen.

Då jag ändå ska byta den, är jag bara intresserad av att få bort den. Jag försökte knacka bort den, men sabbar bara fästet.

Här är en bild:

IMG_20150814_191745.jpg

Det man normalt sett ska använda är verktyg 07716-0020203 (26x30mm castle wrench nut), en sådan här:

http://zsf-motorrad.de/products/en/...special-castle-nut-lock-nut-wrench-26x30.html

Har hittat en kreativ lösning där man tar en motsvarande hylsa och filar ner den så det enbart kvarstår dessa fyra toppar, men det är inte heller helt enkelt att tillverka själv om man inte har bra verktyg.

Finns det någon som har detta verktyg eller en egengjord variant som kanske kan tänkas låna ut denna över en dag? Helst i Sthlmsområdet, så vore jag grymt tacksam.

Jag hade svårt att segdra loss muttern ifråga. Mutterknackare var nödvändigt. Jag gjorde jag en egen, jätteful adapter av en gammal polygriptång. Funkade konstigt nog utmärkt att både lossa och spänna med.
IMG_0197.JPG

Last edited:
Jag skulle kolla in verktyg för trampcyklar. Jag köpte en sån här hylsa hos cykeldennis.se för några år sen. Lite småjusteringar med en fil så var den som gjord för motorcykelbruk.

Det här är totalt off topic, men jag blir lite varm i hjärtat av det här: Gemenskapen hojkörare emellan. När allt känns tungt med trasiga hojar, skrupellösa mc-handlare, saftiga priser, bortkastad regnig semester med mera är det just den här typen av gest, att man ställer upp för en främling som delar ens passion, som gör att jag återigen känner mig glad och tacksam över att få vara en del av hojförsamlingen. Off topic slut.

Semper Idem är en klippa! Fick låna hans hylsa och det tog 2 sekunder att lossa muttern. Tusen tack!

Tyvärr råkade jag läsa fel i servicemanualen och försökte dra M6-bultarna som håller tryckplattan på plats med 23 Nm, vilket är på tok för mycket så en av bultarna gick av. Men man lär så länge man lever!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti