Lågt oljetryck?

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Oljetryck på GSX 400 FWS?

Tjena! Sitter och är lite smått lyrisk efter min första långtur med bågen tillsammans med en polare! En perfekt dag för hojåkning på krokiga vägar här nere i södra Skåne! Lite småmulet och ca 20 grader varmt!

Till problemet: Oljetryckslampan lyser till ibland vid hård körning, dvs full utvarvning i 1:an och 2:an. Jag har bytt olja helt och fyllt upp till knapp maxnivå men det har inte hjälp helt. Jag tycker dock att den lyser mer sällan nu.

Frågan är väl först och främst ifall det är en oljetryckslampa jag har eller en oljenivålampa? Handlar det om nivån är det ju inte lika kritiskt. Den vet jag är OK!

Om det nu är en tryckindikator, borde den inte vara konsekvent då? Alltså lysa till varje gång? Nu händer det kanske var 20:e gång eller nåt sånt.

Nån som e duktig på FWS:en?

Last edited:
Har du bytt oljefiltret?

Kolla alla sladdar som kan ha med oljetrycksgivaren att göra.

Det är mer troligt att det är fel på tryckgivaren än på oljetrycket. Om inte annat så är det billigare att reparera.

Vet inte om det är nivå eller tryck, tyvärr....

Om det är en gammal hoj kan glappa lagerspel tillsammans med för varm, tunn och gammal olja göra att lampan blinkar till. Kör du på 10w40, byt till 20w50 och eventuellt montera en större oljekylare. Oljetråget är även det lite dumt utformat så du kanske bör ligga på det övre strecket i oljemängd.

andersbrink skrev:
Om det är en gammal hoj kan glappa lagerspel tillsammans med för varm, tunn och gammal olja göra att lampan blinkar till. Kör du på 10w40, byt till 20w50 och eventuellt montera en större oljekylare. Oljetråget är även det lite dumt utformat så du kanske bör ligga på det övre strecket i oljemängd.
Glappa lagerspel har jag svårt att tänka mig. Hojen har gått ca 5500 mil, motorn borde har mycket mer att ge tycker jag. Men visst, tjockare olja är kanske värt ett försök.

Mats757 skrev:
Har du bytt oljefiltret?
Kolla alla sladdar som kan ha med oljetrycksgivaren att göra.
Det är mer troligt att det är fel på tryckgivaren än på oljetrycket. Om inte annat så är det billigare att reparera.
Vet inte om det är nivå eller tryck, tyvärr....
Jepp, bytte filter också! Ska rycka i lite tåtar efter glappkontakt!

Ingen som vet vilken typ av givare som sitter på FWS:en? Tryck eller nivå?

Eftersom det är en Suzuki sitter givaren bakom den högra främre motorkåpan och givaren är av samma typ som sjuttioelva andra olika Suzuki-modeller. Att den blinkar kan även betyda att kabeln från givaren är skadad och jordas vid hård inbromsning - kolla det först.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman