"Lågpris"-trim

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Hittade följande tips på "budget-trim" (blueprinting?) på en Brittisk sida, och är en smula undrande över några detaljer:

"To save spending loads of money and getting a more responsive engine for next to nothing, for little work that you can do yourself if you have some knowledge is very easy.

Gas flow the exhaust pipes takes 5 minutes with the dremel, then remove the carbs and ensure everything is smooth an aligned properly IE gaskets dont restrict the flow.

Remove any imperfections fom the air intake like protruding rubber etc.

Fit a K&N filter and race can do the crossover pipes and balance carbs, fit new plugs change oil and filter.

Ensure chain is in good order.

You will find that by doing the above will make the engine smoother and more responsive and will pull far better than an off the shelf bike that you bought...and at very little cost .

The imperfections of gaskets etc can and does stop the fuel/air moving smoothly and does make a big difference on performance."

Frågor:

1. Är osäker på vad en "Dremel" är och vad den första "modden" egentligen går ut på. Någon som har en förklaring?

2. Kan avlägsnandet av "gjutskägg" i luftfilterhållaren (antar att det är det man menar) verkligen ge någon skillnad? Är det gummirester som man ska skära bort med en mattkniv, eller...? Är det "vanligt" ett problem?

Övrigt: "balance carbs" är något som diskuterats mycket. För de som inte vet: Det går ut på att man ansluter vakuumport 1-4 och 2-3 men en stump bränsletålig slang. Ska tydligen kunna ge en viss skillnad i "running smoothly" om cykeln inte är helt korrekt inställd innan. Synpunkter?

Prova jacka kolven istället, ger nog mer effekt än det där! :fakta ;)

Flagga skrev:
Frågor:

1. Är osäker på vad en "Dremel" är och vad den första "modden" egentligen går ut på. Någon som har en förklaring?

2. Kan avlägsnandet av "gjutskägg" i luftfilterhållaren (antar att det är det man menar) verkligen ge någon skillnad? Är det gummirester som man ska skära bort med en mattkniv, eller...? Är det "vanligt" ett problem?

Övrigt: "balance carbs" är något som diskuterats mycket. För de som inte vet: Det går ut på att man ansluter vakuumport 1-4 och 2-3 men en stump bränsletålig slang. Ska tydligen kunna ge en viss skillnad i "running smoothly" om cykeln inte är helt korrekt inställd innan. Synpunkter?

Jag tycker åxå att det är roligt att försöka förstå vad trimmarna (eller trimmarwannabeesarna - dom är många) snackar om - även om det dom gör inte ger något för mig. Sök på Ulf_Lundin, Andersbrink, RobbanC och RGJohannes och läs allt dom skrivit på mek forumet (det finns många fler som kan mycket, men det är en början). Läs åxå den bästa boken om hojfix som jag läst - Sportbike performance handbook av Kevin Cameron

1a: Dremel är en liten borrmaskin som man kan köpa små sliptrissor och grejor till.
1b: Dom vill att du skall kolla om det finns skarpa kanter i skarvarna mellan fuggar - topp - grenrör, så att gaserna hindras eller virvlar, på väg in och ut ur toppen, tex att utflödet från toppen passar perfekt mot grenrörets innerkant. Och om inte slipa (med Drummeln) så att det stämmer - (jag passade utblåset på min gamla CB650 -80, men på min VFR av senare modell är det finfint redan original)

2. Vad jag förstår så är flödet på en hoj i standard trim inte begränsat av luftburken. Motorn får luft så det räcker redan, med andra ord.

Sammanfattningsvis så ger detta knappast något mätbart på din hoj, men jag har aldrig tittat in i en Fazer så jag vet ju inte säkert.

Att balansera förgasare finns det trådar om redan - sök!

Skulle tro att det är insugsgummina dom menar; inga kanter o annat tillverkningsskräp.
/u

Det som beskrivs där görs redan från fabrik på t.ex. Husabergarna men inte på de mer massproducerade jappsen. I bästa fall kan man räkna med ca 3% effektökning på en gammal gixxer. På nyare hojar är gjutningarna så pass bra att det inte lönar sig - där krävs det istället lite epoxy för att "laga" framför och ikring styrningarna samt "kölvattnet" bakom styrningar för att det ska göra nån mätbar skillnad.

Även om det inte ger nån effekt att räkna med är det förbannat roligt!

Flagga skrev:
... Övrigt: "balance carbs" är något som diskuterats mycket. För de som inte vet: Det går ut på att man ansluter vakuumport 1-4 och 2-3 men en stump bränsletålig slang. Ska tydligen kunna ge en viss skillnad i "running smoothly" om cykeln inte är helt korrekt inställd innan. Synpunkter?
Som redan antytts ovan så är det där med slang mellan portarna mest humbug. Har man fuggarna korrekt synkade så ska det överhuvudtaget inte behövas.

Och jag är benägen att hålla med Anders om att de flesta moderna hojar är rätt väl optimerade redan från början. Tillverkarna har ju inte råd att släppa hojar som ger dåligt med effekt, då säljer dom ju dåligt.
Men det hindrar ju inte att man är road av att försöka optimera ännu mer men det blir inte som på moppetiden då man fick MASSOR bara av rätt små åtgärder.

Sen kan det ju vara bra att känna till att det finns ett och annat att hämta om det rör sig om en väsentligt moddad puffra. Om du exempelvis väsentligt påtagligt ökar cylindervolymen (inte aktuellt på så många moderna hojar) så åker du på en hel del andra jobb samtidigt för att inte toppen ska "strypa" den nya (större) motorn. Lite enkelt förklarat men you get the point.

Får tacka för samtliga "förtydliganden"! :tummenupp

...och som sagt: Även om det inte ger någon direkt effektökning, så är det ju kul att i alla fall "inbilla sig" att hojen går bättre p g a något man pulat med själv. :)

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...