Lågfartsmunstycke

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Om man har fel lågfartsmunstycke hur beter sig MC då ?
Om man har för stort hur beter den sig då,
Om man skruvar in luftskruven för mycket hur beter sig MC då ?
Om man skruvar den för mycket ut hur beter den sig då.

Har Lågfartsmunstyckets någon betydelse hur stort Lågfartsmunstycke man har om inte luftskruven är fel.


Varför jag frågar är när MC går på tomgång så luktar det bensin runt MC.
MC går oroligt upp till 3000- 3500 rpm Över detta så går mc som den ska

Bytat luftfilter och Ventilsjustering är gjorda

Har tändstift något med detta att göra Kalla eller varma stift.
När börjar trottelnålen lyfta sig 3500 rpm och uppåt eller tidigare ?
 
Dyno-crap kit eller förslitning av trottelnål och emulsionsrör är det främsta orsaken till för fet blanding.

Nedanstående bild kommer från factorypro.com som har mycket bra beskrivningar på sakers tillstånd i CV-förgasare. Studera servicemanualen för DIN hoj hur den skall vara inställd.

CV-carb-circuits.jpg
 
Om man skruvar ut en luftskruv för mycket rusar motorn den har svårt att gå ner på tomg den vill vandra på tomgången till högre varv än normalt. Skruvar du in den för mycket går den surt då går den fort ner på tomg men vill gå ner mer än normalt på tomg och även då vandrar tomgången fast neråt i varvtal. Om du ställer in luftskruven mitt i mellan dessa lägen går den stabilt på tomg och vandrar inte. Om lågfartsmunstycket är för stort så blir man tvungen skruva ut luftskruven uppimot 3+ varv för att hitta jämn fin tomg. Man har rätt storlek på lågfartsmunstycke om man kan justera in tomgången bra inom halvt varv ut till 2,5 varv utskruvad luftskruv. Gränsen till för mycket utskruvad luftskruv går när den riskerar vibrera lös och de kan ske vid ca 3 varv. Ibland limmar jag fast luftskruven med en klick Silicon om den ligger på gränsen att vibrera ut typ vid 3 varv. man ska helst byta till 10% större lågfart i ett sådant fall så man slipper limma men huvudsak är att motorn går jämnt o fint på tomg så man kan absolkut köra så om man är lat.
Om man har förgasare med bränsleskruv så gör man tvärtom mot ovan injustering dvs den går surare med utskruvad bränsleskruv och tvärtom inskruuvat.
 
"lågfartsskruvarna" det är lite skillnad var dom sitter,, sitter dom på ovansidan förgasarn bruka det vara luftskruvar, ,sitter de på undersidan förgasarn så brukar det var bränsle skruvar.
men börja i rätt ända , är det i år den har börjat lukta o gå oroligt ?. är den ändrad sedan den gick bra (eller e den nyköp?)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top