Lätta hojar

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Motoreffekt i all ära men jag undrar vilken hoj på marknaden som är absolut lättast. Det ska vara en hoj som har ett bra och modernt chassi och åtminståne lite effekt som rör på sej. En omöjlig kombination på en gathoj kanske??!
 
Tror nog att det har visat sig i tester att den gammla hederliga R6:an är bland dom lättaste. 189Kg eller något sådant tror jag det var.
 
954RR har en torrvikt på 168 Kg vilket borde vara en av de lättaste hojarna.
Nya ZX10R har en torrvikt på 167,5 om jag inte minns helt fel.
Nästan alla nya hojar är lätt anorektiska...
 
bebbe skrev:
Tror nog att det har visat sig i tester att den gammla hederliga R6:an är bland dom lättaste. 189Kg eller något sådant tror jag det var.


168 väger den torr, och det är ju vad dagens litershojar väger också, vilken som är ABSOLUT lättast vete tusan dock
 
Min ligger på 161 kg torr..
 
Bimota DB4 på 135-140Kg med en Ducati 900ie motor?
Kommer inte ihåg den exakta vikten, men den är sjukt lätt.
 
Torrvikt? det måste ju vara den mest ointressanta uppgift man kan få om en hoj.
Går ju ändå inte att köra i det skicket, utan olja, kylvatten & bensin kommer man inte så långt om man inte knuffar,,(men vi har väl motorer på våra måppar?)

Sen går det ju att skala bort en hel del kilon utan att det gör allt för ont i plånboken (byta kåpor, avgassystem & framlampa.) totalt minst 10Kg som minskar + att detta gör hojen mycket billigare att repa vid ev olycka.
Skulle satsa på R6 ca 190KG fulltankad men Sv650 är inte heller nån fläskis (kan vara något klen för vissa).
 
Gixxer 1000, zx10, R1 och honda alla väger från 198-205kg tankade och klara att du bantar en cykel så mycket som dom gör beror på att inga vätskor eller behållare till dessa är med, så man mäter utan tank, utan bromsrör, utan bromsolja mm. Ja ni hajjar det mesta är buffel och båg allt för att snygga till siffrorna på pappret.
 
Qwerty skrev:
Gixxer 1000, zx10, R1 och honda alla väger från 198-205kg tankade och klara att du bantar en cykel så mycket som dom gör beror på att inga vätskor eller behållare till dessa är med, så man mäter utan tank, utan bromsrör, utan bromsolja mm. Ja ni hajjar det mesta är buffel och båg allt för att snygga till siffrorna på pappret.


Tack. Äntligen.

Kollar man viktsiffror i Bike t.ex. så skiljer det ofta 30 kilo mellan angiven torrvikt och fulltankad vikt. Åtminstone för vissa tillverkare.

Varför kan de inte ange vikt som Körklar men utan soppa eller körklar fulltankad.. Kanske tillochmed båda. Har det för att BMW gör så på sina hojar.
 
Jo då vissa gör det har för mej att Ducati mäter med halvtank och alla övriga vätskor i.

Min Gsx750Rw ska väll förhoppningsvis väga in på 215-220kg org 24X?. Så nog finns det dom som räknar den riktiga vikten.
 
Om du ska ha en lätt hoj kolla in Bimota 666 135kg/85,5hk Övrig spec se här

Eller min egna Bimota när den vägdes in 186kg med fulltank och alla vätskor..:)
 
Last edited:
Qwerty skrev:
Jo då vissa gör det har för mej att Ducati mäter med halvtank och alla övriga vätskor i.
Jag har läst att Ducati mäter med alla vätskor utom soppa och utan batteri, tidigare vägde de med alla vätskor och batteri, men utan soppa..

Det är förmodligen anledningen till att vikten på hojen gått upp i pappret, men att inget tekniskt har förändrats.

Min 748 ligger på ganska prick 200 KG utan soppa. (Provmätte på Vägverkets våg som gav 215 med fulltank 17 liter)

Dock skall det bli intressant o se hur dom mäter nya Ducati 999R
De ANGER 150 Hk på 181 KG torrvikt. Då börjar man snacka grejer. Mycket som är bytt. Kolfiberkåpor runt om samt magnesium fälgar, lamphållare. aluminiumbakram och lättare sving.
Kolla in Ducati´s Scoop sida
 
Kanske skulle tillägga att när jag utnämde R6:an så menade jag riktiga siffror och inte fabrikanternas helt felaktiga siffror. Där är R6:an bland de absolut lättaste i original skick. Förrutom då vissa exlusiva hojar som de flesta bara kan drömma om :( Sedan så har jag för mig att den hojen som har bäst effekt/vikt förhållandet är ZX10:an.
 
amullo skrev:
Dock skall det bli intressant o se hur dom mäter nya Ducati 999R
De ANGER 150 Hk på 181 KG torrvikt. Då börjar man snacka grejer. Mycket som är bytt. Kolfiberkåpor runt om samt magnesium fälgar, lamphållare. aluminiumbakram och lättare sving.
Kolla in Ducati´s Scoop sida

Okey jag kanske var felinformerad om Ducati.

150hk och 181kg låter fint man kanske skulle köpa sig en Ducce.
 
Qwerty skrev:
150hk och 181kg låter fint man kanske skulle köpa sig en Ducce.

Jo.. Inte helt fel.. Men priset är ju en annan fråga.. :död
Kommer nog att ligga på 250.000:-

print_screen.. Jo Bimota 666 är ju en fin leksak. Skaffar man den och slänger på effekt system och chip på 1000DS motorn så har du 100 HK på bakhjulet.. På 135 Kilo.. eller mindre, om du köper helsystem i Titan. :Bugar

Men den är ju dyrare än en 999R.. :död :brinnerup
 
Aprilia rs250 är nog bland det lättaste man kan hitta i "gatsortimentet". Får det mesta annat att verkar klumpigt (även en R6:a :) ) och man kan få ett dussin sådana för priset för en Bimota :D
 
Torrvikt kan väl anses vara lite "bluff", men alla tillverkare bluffar ju så siffrorna duger att jämföra med varandra ändå. Har faktiskt bara den fulltankade vikten på min dock, 161 kg.
 
Vad är det för fel på tjänstevikten enligt regbeviset? Det är fulltankad med alla vätskor och alla andra delar på plats. Rättvisare kan det väl inte bli?
Iofs svårt att jämföra med en Bim 666 eftersom det inte är så lätt att hitta några svenska siffror på en sån men i övrigt så...
 
TomK skrev:
Aprilia rs250 är nog bland det lättaste man kan hitta i "gatsortimentet". Får det mesta annat att verkar klumpigt (även en R6:a :) ) och man kan få ett dussin sådana för priset för en Bimota :D

Det ju visserlige sant :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top