Lätta batterier - hur starka måste de vara?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Drygt 6 kilo väger batteriet i min BMW från -96 (men batteriet är ganska nyköpt). Helt sjukt ju! Sex kilo!! Man blir sugen på ett sånt litet, nätt och fint lithiumbatteri. Väger inte ens ett kilo! Men måste väl vara något lurt med det här på eBay? Står ”KTM Super Duke 1290 R” och då borde det ju funka även på min. Men så tittar man på specifikationen: 4 Ah. Det räcker väl inte?!

Bifogat

• Skärmklipp 2017-01-24 00.00.33.png
    Skärmklipp 2017-01-24 00.00.33.png
    78.4 KB · Visningar: 34
  • Skärmklipp 2017-01-24 00.00.48.jpg
    Skärmklipp 2017-01-24 00.00.48.jpg
    121.4 KB · Visningar: 37
Last edited:
Styrkan är 240 A, det räcker till mycket det. Dock berättar du inte vad det är för hoj du har.
Men "Tankens Volym", eller storleken på batteriet är 4 Ah. Det är inte så stort om man har lite elektiska prylar på hojen. Men är man försiktig och slår av lyset, och andra funktioner direkt när man stannar så räcker det bra att starta med.
Men 6 kg i en BMW är väl inte så farligt... Vad är problemet?:tungan

Styrkan är 240 A, det räcker till mycket det. Dock berättar du inte vad det är för hoj du har.
Men "Tankens Volym", eller storleken på batteriet är 4 Ah. Det är inte så stort om man har lite elektiska prylar på hojen. Men är man försiktig och slår av lyset, och andra funktioner direkt när man stannar så räcker det bra att starta med.
Men 6 kg i en BMW är väl inte så farligt... Vad är problemet?:tungan

Det kan ju vara bra att veta att påståendet att Lithiumbatteriet klarar 240A vid 0F / -18C vilket är definitionen på den temperatur vid vilken batteriets kapacitet ska uppges för CCA = Cold Cranking Amps är rent bedrägeri.
Enligt en tråd här på SH har en SH-medlem upplevt problem starta hojen redan vid +10C med Lithiumbatteri.
Använda Lithiumbatteri på en hoj utan möjlighet kicka eller springa igång hojen, ja det förvandlar hojen till ett "varmt väder fordon".

Last edited:
Va?! Gäller alla lithiumbatterier?

Mjaeh, det är lite avhängigt vilken hoj det är också. En radfyra är inte så värst svårstartad medans tex en jättebamsing till twin (Till exempel Jörgens Sportster) är lite mer krävande.

Den behöver väckas till liv när det är kallt. Har inga problem med kalla starter på kall väder med min. Man märker ju dock att ibland kommer det inte igång på första.
Men jag brukar sätta på tändningen och få elen igenom systemet. Batteriet vaknar till liv och BOOM nån blir skjuten...jag menar hojen startas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT