Lätt MC-kort, vad ska man göra?

Spec

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2016
Hoj
Aprilia RS125
Hej! Jag skulle vilja ha lite information om vad man ungefär ska göra när jag ska ta lätt-mc kort. Jag tänkte först skaffa moped, men lätt-mc verkar roligare då jag fyller 16 snart. Jag har inte tagit något AM kort, och har inte gått i någon körskola heller för den delen.

Jag skulle helt enkelt vilja ha en typ av checklista på saker som jag ska göra för att ta lätt-mc kort. Till exempel:

Körkortstillstånd
Leta upp handledare
Ta teoriprov

Jag hade tänkt köra privat istället för körskola, då det blir mycket billigare oftast, tack i förhand!

Skaffa tillstånd, skaffa utrustning, skaffa hoj, plugga teori, övningskör, träna på lågfart och bromsning, samt placering och sånt på landsväg.

Last edited:
Min rekommendation är att du tar dina FÖRSTA körlektioner i Trafikskola. Sedan kan du övningsköra privat.

Måste handledaren själv sitta på samma klass som den som övningskör, T.ex. Får handledaren sitta på en tung när han handleder en för A1/A2 ?

Måste handledaren själv sitta på samma klass som den som övningskör, T.ex. Får handledaren sitta på en tung när han handleder en för A1/A2 ?

Handledaren får köra tung hoj när denne handleder någon som övningskör på en lätt hoj ja.

Någonstans innan tillståndet måste du fixa syntest också.

Jag tog lätt mc kort förra året och det hamnade 28 000kr. Jag och pappa körde privat över 100 mil, sen så tog jag runt 20 körlektioner och 3 uppkörningar (har väldigt svårt att hålla mig till gatulagarna) men mitt tips är att kör alltid lagligt om du kör hemma så blir det mycket lättare på uppkörningen om du är van att köra i rätt hastighet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman