Lätt MC för transport på husbil

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag tänkte ta med en MC bak på husbilen, en plåtis så ingen "riktig" husbil.
Någon som kan tipsa om en vettig MC som är riktigt lätt men som går att köra.
Jag var inne på en Honda Super CUB men dom verkar inte säljas längre.
Den ska gå att skjutsa på, funka att åka och turista med samt handla mindre mängder proviant..
Viktigast att den är lätt, helst 110kg eller mindre

Frågan är inte helt ny:

Hond Grom kanske kunde vara ett alternativ?

103kg torr, 50% större bensintank än Daxen och med femväxlad manuell låda istället för fyrväxlaad halvuto så erbjuder den förhoppningsvis lite mer "riktig mc-körning" :tummenupp

Last edited:
Hond Grom kanske kunde vara ett alternativ?

103kg torr, 50% större bensintank än Daxen och med femväxlad manuell låda istället för fyrväxlaad halvuto så erbjuder den lite mer "riktig mc-körning" :tummenupp
Håller faktiskt med på alla punkter.
Tänker dock att Dax:en skulle kunna vara bättre att skjutsa på (utan att ha testat)?
Har däremot provat att åka två på min Grom, det var ingen höjdare.
Men har som sagt var inte provat det på Dax:en, det var bara reklambilden som såg förtroendeingivande ut. :)

Tänker dock att Dax:en skulle kunna vara bättre att skjutsa på (utan att ha testat)?
Men har som sagt var inte provat det på Dax:en, det var bara reklambilden som såg förtroendeingivande ut. :)
Ett normalväxt tyskt par åkte GROM när vi var i Italien. Liten toppbox på hade de också. Såg helt ok ut.

Jag tänker spontant att de borde vara ungefär likvärdiga på skjutsfronten då de har snarlika mått, chassigeometrier och fjädringskomponenter men har själv inte provat någon av de nya så jag spekulerar bara. Nya Monkeyn går väl bort per automatik då den endast verkar finnas i ensitsigt utförande, annars tycker jag nog att den är snyggast av de tre. Grom ser ju lite mer ut som en riktig mc fast i mindre (och något oproportionerligt) format, och Daxen verkar tyvärr som den minst praktiska och tråkigaste av samtliga då den bara verkar finnas med fyrväxlad halvautomat och har betydligt mindre tankvolym än de andra två. Men annars är det ju bra någon enstaka centimeter på längden samt lite olika slaglängd på fjädringarna som skiljer dem åt "på pappret" så jag skulle inte förvänta mig att de är särskilt olika att hantera egentligen. Det känns som att det nog är ungefär samma hoj i lite olika utstyrslar bara (men jag har som sagt inte provat någon av dem så jag kan ha helt fel i detta).

Ett normalväxt tyskt par åkte GROM när vi var i Italien. Liten toppbox på hade de också. Såg helt ok ut.
Ja, jag kan ha fel.
Men å andra sidan är jag ju en halvfet halvfinne, och min passagerare blir nog i så fall en pinnsmal italienska, hon får inte vara grövre än ryggsäcken :)
Men om det är som @Bushido säger om måtten, så är ju inte Dax:en bättre 🤔

IMG_6369_2.JPEG

Ja, jag kan ha fel.
Men å andra sidan är jag ju en halvfet halvfinne, och min passagerare blir nog i så fall en pinnsmal italienska, hon får inte vara grövre än ryggsäcken :)
Men om det är som @Bushido säger om måtten, så är ju inte Dax:en bättre 🤔

View attachment 524703
Sjyst hoj :tummenupp Kan tänka mig att den är rolig som campingverktyg, lätt och smidig ut i terrängen :tummenupp

Fördelen med Daxen är väl att det inte finns en upphöjd bensintank framför sadeln så man kan rent hypotetiskt flytta fram en liten bit för att göra plats åt passageraren utan att riskera att ädlare delar kommer i kläm... :gnissla

Man kanske kunde hitta/bygga/modifiera en sadel med ett par extra cm baktill om där nu är ont om plats? :va Eller en nätt pakethållare med ryggstöd åt passageraren kanske kunde lösa problemet? Kanske fortfarande blir trång men hon riskerar iallafall inte att glida av :crash

Hej,
Jag tänkte ta med en MC bak på husbilen, en plåtis så ingen "riktig" husbil.
Någon som kan tipsa om en vettig MC som är riktigt lätt men som går att köra.
Jag var inne på en Honda Super CUB men dom verkar inte säljas längre.
Den ska gå att skjutsa på, funka att åka och turista med samt handla mindre mängder proviant..
Viktigast att den är lätt, helst 110kg eller mindre
Tänk på vad som är max tillåten vikt på kulan.
När jag hade en plåtis så var det 100kg som max.
Det ska räcka till hållare och hoj.

Tänk på vad som är max tillåten vikt på kulan.
När jag hade en plåtis så var det 100kg som max.
Det ska räcka till hållare och hoj.

Jag såg en lösning som jag tyckte var bättre på en sån där gammal stor mercedes skåp.

Bakstötfångaren var en U-balk som kunde fällas ner och blev då en hjulränna för motorcykeln, den var till och med hydraulisk? som en minibakgavel lyft så att den kunde sänkas ner på backen (kan ha varit med mekanisk winch också)

Då faller ju kulviktsbegränsningen bort och det blir lastvikt istället

Sachs Madass 125 väger också 100 pannor och är lite mer vuxen i storleken jämfört med Grom och Dax. Skulle kunna vara ett alternativ.

Jag frågade Copilot om gathojar på under 100kg och max 20 år gamla och fick det här svaret:
ModellViktMotorAnvändningÅrsmodell
Lifan Pony 10094 kg99,3 ccStad / pendling2020
Denzel Electric Café90 kgElmotorGatukörning, retro< 20 år
Lexmoto Echo 5078 kg50 ccStad, låg hastighet2024
Listan känns inte helt komplett, eller rätt...

Jag frågade Copilot om gathojar på under 100kg och max 20 år gamla och fick det här svaret:

ModellViktMotorAnvändningÅrsmodell
Lifan Pony 10094 kg99,3 ccStad / pendling2020
Denzel Electric Café90 kgElmotorGatukörning, retro< 20 år
Lexmoto Echo 5078 kg50 ccStad, låg hastighet2024
Listan känns inte helt komplett, eller rätt...

Sluta fråga AI om skit, AI gör bara en internetsökning och sammanställer resultatet olika dåligt.

Gör en egen Google sökning och sortera svaren med ögonen, då får du bättre överblick

Sluta fråga AI om skit, AI gör bara en internetsökning och sammanställer resultatet olika dåligt.

Gör en egen Google sökning och sortera svaren med ögonen, då får du bättre överblick
Jo, jag vet, det var mer ett humoristiskt/sarkastiskt inlägg i debatten, inte ärliga förslag på lätta och bra hojar :7peta

Jo, jag vet, det var mer ett humoristiskt/sarkastiskt inlägg i debatten, inte ärliga förslag på lätta och bra hojar :7peta

Ja i just ditt fall kanske, men jag ser folk på fullaste allvar använda sina enheters inbyggda AI assistenter som om dom vore allvetande orakel.

Det var någonting en bekant frågade mig om, jag frågade "har du googlat det?" (man säger så oavsett vilken sökmotor folk använder) och personen svarada "ja flera gånger" varpå jag tyckte det var konstigt att dom inte hittade svaret, varpå personen sätter telefonen som en knäckesmörgås till munnen och säger "Hey Siri ... " och ställer frågan och säger "ser du, jag får inte fram det"

Då slutade jag att hjälpa till

Om man orkar dreta med privatimport är väl Z125 Pro ett alternativ. Kawas svar på MSX125

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back