Lätt MC Enduro/Cross/Supermotard

Replica

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Harley-Davidson XL1200L -07
Hejsan!
Jag ska köpa en ny 125:a och skulle vilja ha lita alternativ på 125 cc Enduro/Cross/Supermotard modeller. Dom ska helst vara landsvägs reggade !
Vill gärna se att ni visar mig nya modeller. De modeller jag har kikat lite på är GasGas 125cc SM,KTM 125 exc och Ch Racing WSM 125. Någon som skulle kunna nämna något om de här modellerna?

Tacksam för svar !

/Replica
 
Replica skrev:
Hejsan!
Jag ska köpa en ny 125:a och skulle vilja ha lita alternativ på 125 cc Enduro/Cross/Supermotard modeller. Dom ska helst vara landsvägs reggade !
Vill gärna se att ni visar mig nya modeller. De modeller jag har kikat lite på är GasGas 125cc SM,KTM 125 exc och Ch Racing WSM 125. Någon som skulle kunna nämna något om de här modellerna?

Tacksam för svar !

/Replica


Jag åker Aprilia MX 125.. Lite mindre racing/cross än KTM och GG och vassare rakt över ( :hihi ) än WSM!

Vet inte hur min står pall mot en GG eller KTM men motormässigt har den ingen chans iallafall, inte med 125cc iallafall. Bromsar mm är det nog ingen större skillnad på. Kan kanske vara bättre tillochmed, 320mm skiva fram med Brembo OK.
Fjädringen på min är helt OK. Var ute på en lite crossbana häromdagen och la lite feta hopp med den.
:banana
Aprilian är ca. 15000kr billigare än KTM/GG och 15000kr dyrare än WSM, alltså ett mellanting.
 
Svanen skrev:
Jag åker Aprilia MX 125.. Lite mindre racing/cross än KTM och GG och vassare rakt över ( :hihi ) än WSM!

Vet inte hur min står pall mot en GG eller KTM men motormässigt har den ingen chans iallafall, inte med 125cc iallafall. Bromsar mm är det nog ingen större skillnad på. Kan kanske vara bättre tillochmed, 320mm skiva fram med Brembo OK.
Fjädringen på min är helt OK. Var ute på en lite crossbana häromdagen och la lite feta hopp med den.
:banana
Aprilian är ca. 15000kr billigare än KTM/GG och 15000kr dyrare än WSM, alltså ett mellanting.

Okej. Vad kostar den ny ?
 
Saabmosare skrev:
50 000:- Ett tipsär att ta in en från tyskland då man kan få ner kostnaderna bra mycket.

Är det någon som vet vad husqvarnas sumpermotard 125cc kostar ? Alltså inte Ch Racing utan Husqvarna
 
Replica skrev:
Är det någon som vet vad husqvarnas sumpermotard 125cc kostar ? Alltså inte Ch Racing utan Husqvarna
Köp min! En renodlad endurohoj med fjädring, motor och bromsar därefter... Dessutom landsvägsreggad!

Toppar lika mycket som min nsr :hihi
 
Måste bara fråga en sak som jag hörde idag. Är det sant att de kostar cs 10 000 att ta lätt mc körkort ?
 
om du ska köra helt stryp så ska du inte skaffa en ktm (den fungerar knappt), men om du vill ha den värsta 125:an på marknaden så ska du skaffa en och köpa motard utrustning (svindyrt men skoj). slutsumman för en ktm blir väl cirka 70-75k om du ska köpa en splitterny. den toppar ärliga 168km/t, du kan göra stoppies när du rullar fram i 5km/t (med rätt bromsar=inte orginal) den drar framhjulet i vädret vid gaspådrag i 3:an. det enda negativa är att det inte finns separat oljetank utan du måste hälla det rakt i bensin tanken.
 
Replica skrev:
Hejsan!
Jag ska köpa en ny 125:a och skulle vilja ha lita alternativ på 125 cc Enduro/Cross/Supermotard modeller. Dom ska helst vara landsvägs reggade !
Vill gärna se att ni visar mig nya modeller. De modeller jag har kikat lite på är GasGas 125cc SM,KTM 125 exc och Ch Racing WSM 125. Någon som skulle kunna nämna något om de här modellerna?

Tacksam för svar !

/Replica
Ehm... Är ens WSM:en jämförbar med de andra? En luftkyld 4-taktare, med mindre än halva av de övrigas effekt. Jaja... KTM och GasGas är ju i grunden crossar/enduro, och måste skötas därefter. Service var 5-10:e timme alltså, och förmodligen lite övrigt skruvande. Inte nåt bra om du bara kör gata mao... Vill du ändå ha en vass SM-125:a, som inte behöver så mycket service/mekande, är nog en Aprilia MX125 ett bra val.
Och nej, det kostar inte 10 000 att ta körkort, om du inte tar en massa körlektioner. Mitt kostade 3000, tog en lektion.


Edit: -Rosen-, inte en chans att din KTM går i 168 ärliga km/h :7peta
 
Replica skrev:
Måste bara fråga en sak som jag hörde idag. Är det sant att de kostar cs 10 000 att ta lätt mc körkort ?
Obligatoriska:
körkortstillstånd 300kr?
Uppskrivning 180kr
Uppkörning 800kr om du kör egen hoj annars 1600kr
Tillverkning av körkort 300kr
totalt ett komplett körkort för 1580-2380kr

Sen om du ska ta körlektioner hos trafikskolan
De tar oftast bara emot dubbellektioner på 80min 1000kr
Teorin kostar i runda slänga på en trafikskola 1600kr + de 180kr för uppskrivningen.

Frågar du dem på trafikskolan så brukar de säga att 10 lektioner är lagom. Stå på dig om du kör på trafikskola. Det är du som ska bestämma vad som ska göras på körlektionerna och när du är klar. De sjuter mer än gärna ut på det och fördröjer ditt körkort för att få dig att ta fler lektioner.
Trafikskolans "standard" paket hamnar alltså på dryga 8980kr
 
KalleNorton skrev:
Edit: -Rosen-, inte en chans att din KTM går i 168 ärliga km/h :7peta

jag vet att det låter mycket, men den toppade det under roadracing sm i 125cc klassen (innan förbudet mot motarder infördes) den kördes nog bara ett "riktigt" race uppe på sviestad men då kom den upp i 168 prick (självklart inte jag som körde)

http://www.bikeproject.com/Sections/Gallery/index.php?GID=4099

gissa vilken som är min nu :tungan
 
-Rosen- skrev:
jag vet att det låter mycket, men den toppade det under roadracing sm i 125cc klassen (innan förbudet mot motarder infördes) den kördes nog bara ett "riktigt" race uppe på sviestad men då kom den upp i 168 prick (självklart inte jag som körde)

http://www.bikeproject.com/Sections/Gallery/index.php?GID=4099

gissa vilken som är min nu :tungan
Jag stog flaggvakt ut ur torpan, fan va grymm den va, hehe... Vad jag uppfattade som så hängde inte dom andra med på rakan, först mot slutet började dom komma igen, men då va det ändå dags o bromsa,hehe...

Enduro/cross-hojar HAR mer effekt än gathojarna, även om alla apriliaälskare tror att RS är störst bäst o vackrast på alla punkter...
 
-Rosen- skrev:
jag vet att det låter mycket, men den toppade det under roadracing sm i 125cc klassen (innan förbudet mot motarder infördes) den kördes nog bara ett "riktigt" race uppe på sviestad men då kom den upp i 168 prick (självklart inte jag som körde)

http://www.bikeproject.com/Sections/Gallery/index.php?GID=4099

gissa vilken som är min nu :tungan
Fortfarande svårt att tro det. En RS125 (som är med på vissa av bilderna i din länk) toppar ca 170. Skulle en motard med liknande effekt ha nästan samma toppfart? Nja...
 
tack för att du backar upp mig, den går sjukt bra trots att den är halvstrypt nu. härligaste hojen jag kört.
jag vet att det låter mycket, men den har verkligen varit uppe i så mycket
 
-Rosen- skrev:
tack för att du backar upp mig, den går sjukt bra trots att den är halvstrypt nu. härligaste hojen jag kört.
jag vet att det låter mycket, men den har verkligen varit uppe i så mycket
Så som den såg ut att gå låter 168 inte alls omöjligt...precis ut ur torpan va den klart snabbare i axxet än RS....

Vem sa att dom har "liknande" effekt...? RS motorn är väll utvecklad för landsväg... KTMens för ren prestanda...

Att se alla honda rs 125or komma wheelandes ut ur torpa va ju med en intressant syn ;)
 
KalleNorton skrev:
Fortfarande svårt att tro det. En RS125 (som är med på vissa av bilderna i din länk) toppar ca 170. Skulle en motard med liknande effekt ha nästan samma toppfart? Nja...
motarden har mer effekt och lägre vikt. Handlar bara om luftmotståndet vilket inte är så stort i hastigheter under 200. Inte på det viset i af
 
men om man betänker att den snabbaste 125:an (vet inte om den får tävla i just denna klassen då de måste gå att registrera) kommer upp i 240km/t
 
-Rosen- skrev:
om du ska köra helt stryp så ska du inte skaffa en ktm (den fungerar knappt), men om du vill ha den värsta 125:an på marknaden så ska du skaffa en och köpa motard utrustning (svindyrt men skoj). slutsumman för en ktm blir väl cirka 70-75k om du ska köpa en splitterny. den toppar ärliga 168km/t, du kan göra stoppies när du rullar fram i 5km/t (med rätt bromsar=inte orginal) den drar framhjulet i vädret vid gaspådrag i 3:an. det enda negativa är att det inte finns separat oljetank utan du måste hälla det rakt i bensin tanken.
Är de så du har gjort ? Hur mkt blev allt tillslut då ?
 
-Rosen- skrev:
men om man betänker att den snabbaste 125:an (vet inte om den får tävla i just denna klassen då de måste gå att registrera) kommer upp i 240km/t
Din hoj tävlade med aprilia RS.... I GP125 kör dom honda RS 125.... Sjukt drag i dom, många av dom pillade till på kopplingen lite ut ur torpa, endel gasade nog bara, vilket resulterade i feta "power"wheelies... :hihi
Där hade inte KTMen haft nån chans, förmodligen...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top