Lär mig köra slang!

VH race team

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
KTM Duke -04
Jag köpte en duke för några veckor sedan, är det nån som har lust att lära mig köra den på bakhjulet. har läst en del trådar med tips men tänkte att om nån hade lust e d ju bättre å träna praktiskt, så är det ju roligare än att nöta själv. Bor i västerhaninge...

mvh /Calle

VH race team skrev:
Jag köpte en duke för några veckor sedan, är det nån som har lust att lära mig köra den på bakhjulet. har läst en del trådar med tips men tänkte att om nån hade lust e d ju bättre å träna praktiskt, så är det ju roligare än att nöta själv. Bor i västerhaninge...

mvh /Calle
Kanske skall börja med å uppdatera din profil....... :hihi

Börja på ettan (max tvåan) för att från början få in den rätta och säkra tekniken med broms. Koppla upp hojjen för att börja på lågt varv och tryck sedan lagom hårt på bromsen och arbeta emot den med gasen. Då kommer man ganska enkelt över balanspunkten. Eftersom motorn hela tiden måste dra så blir inte gasen ryckig. För att bli duktig så finns det ingen genväg, det är bara att nööööta.

supermoppe skrev:
Börja på ettan (max tvåan) för att från början få in den rätta och säkra tekniken med broms. Koppla upp hojjen för att börja på lågt varv och tryck sedan lagom hårt på bromsen och arbeta emot den med gasen. Då kommer man ganska enkelt över balanspunkten. Eftersom motorn hela tiden måste dra så blir inte gasen ryckig. För att bli duktig så finns det ingen genväg, det är bara att nööööta.

Håller med ,det enda som funkar är att nöta och nöta.

Ibland får man intrycket av att folk tror att någon annan kan lära dom att köra på bakhjulet,det går inte!! man måste komma över rädslan när det lyfter själv,man måste hitta balanspunkten själv osv osv.

(inte riktat mot trådskaparen utan en generell reflektion)

För övrigt är Duke:en en lätt hoj att slanga med :mattias

Last edited:
OK så typ köra låga varv på 1:an, koppla, varva upp, släppa kopplingen och ta upp han och hela tiden ha foten på bromsen?

Jag har kört utan koppling hittills, dels vill jag inte slita ut lamellerna (jag är snål, jag vet :rofl ) dels har jag varit skraj för å slå runt.
Hur lätt hänt är det att slå runt egentligen (med en sån hoj)?

VH race team skrev:
Hur lätt hänt är det att slå runt egentligen (med en sån hoj)?

Rätt lätt hänt med skit bakom styret på dom flesta hojjarna :tungan
Det är ju fusk du har ju tillochmed motorbroms på hojjen! :D
Är ingen gud själv,törs inte ta den upp till balanspunkten utan kan bara köra accelrationswheelies lådan ut.Men det är bara att nöta nöta nöta...

Långa farbron skrev:
Ibland får man intrycket av att folk tror att någon annan kan lära dom att köra på bakhjulet,det går inte!! man måste komma över rädslan när det lyfter själv,man måste hitta balanspunkten själv osv osv.

Klart det är lättare om nån kan vara med och säga vad man gör för fel.

Rigge skrev:
Klart det är lättare om nån kan vara med och säga vad man gör för fel.

Helt sant,men man måste ändå lära sig själv.

Visst tips som sitt längre bak och ligg högre kan ju vara till viss hjälp men sen måste ju han som kör känna att han vågar och kan.

Annars hade ju var enda människa bara kunnat skriva ut bakhjulstråden på papper och läst igenom och sedan kunnat köra på bakhjulet.

Vad jag menar är att en del tycks tro att det bara är att få lite tips så kan man vips utan att öva köra på bakhjulet.

:)

Långa farbron skrev:
Helt sant,men man måste ändå lära sig själv.

Visst tips som sitt längre bak och ligg högre kan ju vara till viss hjälp men sen måste ju han som kör känna att han vågar och kan.

Annars hade ju var enda människa bara kunnat skriva ut bakhjulstråden på papper och läst igenom och sedan kunnat köra på bakhjulet.

Vad jag menar är att en del tycks tro att det bara är att få lite tips så kan man vips utan att öva köra på bakhjulet.

:)

Sant men jag hade bra hjälp av att läsa på stuntlife, och få tips av kompisar över msn och kolla filmer när jag skulle lära mig åka med broms så helt världelöst är det inte, man vet ju om man är inne på rätt spår.

Tips är att åka upp till industriområdet vid Tennishallen och Cola. Börja på tvåan, kan gå lite för fort upp på ettan.

Itacha75 skrev:
Tips är att åka upp till industriområdet vid Tennishallen och Cola. Börja på tvåan, kan gå lite för fort upp på ettan.

Jag har varit där och skavt lite grann redan. Kommer nog att bli en del mer nötande där :tummenupp

Sen får man varva ur han riktigt på slinger bulten mellanvarven... :yoparty

Nån som vet nmågra mer sjyssta vägar i södra sthlm?

men börja på 2an...menar du koppla då för annars är jag ju uppe i höga farter :tomten

Noyah skrev:
men börja på 2an...

Håller med!
Koppla på tvåan, inte ettan. Ettan räcker det ju att man drar gas från stillastående så reser sig ju hojen (iofs, det gör den på tvåan med-med lite nerdrevning..).
Sen ska man ju inte smälla av kopplingen heller.. med rätt teknik sliter det nog varken mer eller mindre på lamellerna...

Men det är bara att nöta! I början känns det skitskumt, men ge det tid och träning så tar det sig :tummenupp

Om det är en Duke-II så är tvåan normalt den bästa växeln att börja testa med. Ettan blir för brutal (även om det i sig är nyttig övning). Avstrypt så går maskinen upp på tvåans växel om man gungar upp den med gaffel+gaspådrag (på med gas, slå av och sedan snärta till igen när gaffeln skjuter ifrån). Med den högre farten - jämfört med ettan - blir hojen också mer stabil i sidled.

Som sagt öva på tvåan, min duke e förvisso drevad men den bokstavligen flyger upp på ettan o det kan nog va lite otäckt om man håller på o lär sig.. o det där med kopplingen tycker jag suger fett.. jag bara gasar upp den på tvåan o ligger ja på trean så gasar jag upp den med lite ryck om jag ligger vid 80 km/h. Personligen tycker jag det e skönast o ta upp den på tvåan o växla sig vidare till fyran på slangen för ettan e väldigt rapp o kort. Bromsen kanske e bra o lära sig o ha foten på men ja använder den alldrig o ja åker slang JÄMNT, ja tycker duken har så sjysst motorbroms så den faller alltid framåt ändå såvida du inte gör nått riktigt skumt.. Obs se till att styret e rakt (däcket rakt) när du släpper ner den så slipper du läskigt vobbel.. Vi e några som brukar lattja på jorbro rakan i mellanåt så vi kanske kan cs där nån g så visar jag gärna lite tips..

Mvh Leffe

snajdarn skrev:
Som sagt öva på tvåan, min duke e förvisso drevad men den bokstavligen flyger upp på ettan o det kan nog va lite otäckt om man håller på o lär sig.. o det där med kopplingen tycker jag suger fett.. jag bara gasar upp den på tvåan o ligger ja på trean så gasar jag upp den med lite ryck om jag ligger vid 80 km/h. Personligen tycker jag det e skönast o ta upp den på tvåan o växla sig vidare till fyran på slangen för ettan e väldigt rapp o kort. Bromsen kanske e bra o lära sig o ha foten på men ja använder den alldrig o ja åker slang JÄMNT, ja tycker duken har så sjysst motorbroms så den faller alltid framåt ändå såvida du inte gör nått riktigt skumt.. Obs se till att styret e rakt (däcket rakt) när du släpper ner den så slipper du läskigt vobbel.. Vi e några som brukar lattja på jorbro rakan i mellanåt så vi kanske kan cs där nån g så visar jag gärna lite tips..

Mvh Leffe

Ja igår var jag utanför cola och testade med ettan, han reser sig ju snabbt men så varvar han ur direkt - det är svårt att hålla kvar den uppe tycker jag... Tvåan känns tryggare på d viset. Ska du dit något i veckan?

mvh Calle

VH race team skrev:
Ja igår var jag utanför cola och testade med ettan, han reser sig ju snabbt men så varvar han ur direkt - det är svårt att hålla kvar den uppe tycker jag... Tvåan känns tryggare på d viset. Ska du dit något i veckan?

mvh Calle

Ja har fått en elak inflamation i armbågen som gör att det e smärtsamt värre o åka hoj,, men man e ju inbiten så d kanske blir en sväng i dag om ja får tid över på eftermiddan.. :hihi

Körning på bakhjulet...

Jag nudrar vad som händer om man kör på bakhjuöet och en polis råkar se mig?

Hur klassas det? Som vårdslöshet, eller som grov vårdslöshet i trafiken.

Och vad händer? Kommer de att ta mitt körkort eller får man bara böter?

Hur är det med stopies då? Gäller samma där också eller är det mer/mindre alvarligt?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman