Länsförsäkringar ryktas höja självriskerna till 2004?

pburman

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
ZX-12R 2004
Hörde av en viss märkeshandlare att ryktet säger att LF ska höja självriskerna på vagnskadedelen rejält inför nästa år, typ från vanliga 3.000 till 30.000 eller så. Syftet skulle vara att erbjuda lägre premier till folk som håller sig på hjulen men hålla en rejäl piska över alla kamikazebröder.

Vet någon något om detta? Bekräftas?

(Säljer ZX-12:an i morgon kväll, med sorg och bitterhet i hjärtat. Jag är för helvete snart 40 bast)

KTM 950 Adventure; here I come.

Det går mycket rykten just nu...

Har ring till Salus,länsf,if,tryggh.. Och när man frågar NÄR/Om de tänker höja försäk. så svarar de att det är inte klart än...

*väntar med spänning*

//Lännström

Lf!

Iceman1975 skrev:
Det går mycket rykten just nu...

Har ring till Salus,länsf,if,tryggh.. Och när man frågar NÄR/Om de tänker höja försäk. så svarar de att det är inte klart än...

*väntar med spänning*

//Lännström

När jag pratade med LF ang. min försäkring så frågade jag just om de tänker höja premierna till nästa år, å då sa de bara att det skulle bestämmas under april månad.
Den som lever får se!!

pburman skrev:
Hörde av en viss märkeshandlare att ryktet säger att LF ska höja självriskerna på vagnskadedelen rejält inför nästa år, typ från vanliga 3.000 till 30.000 eller så. Syftet skulle vara att erbjuda lägre premier till folk som håller sig på hjulen men hålla en rejäl piska över alla kamikazebröder.

Hoppas det blir så!

pburman skrev:

(Säljer ZX-12:an i morgon kväll, med sorg och bitterhet i hjärtat. Jag är för helvete snart 40 bast)

KTM 950 Adventure; here I come.

Detta är väl en rätt sund ändring då i så fall....
Jag har kört skadefritt sju år och betalat sjuka premier, aldrig någonsin utnyttjat min försäkring. Detta skulle gynna oss/dom som håller sig på hjulen, och straffa dom som kör omkull två gånger per säsong och driver upp premierna....

Helt rätt tycker jag! :tummenupp

Macke skrev:
Detta är väl en rätt sund ändring då i så fall....
Jag har kört skadefritt sju år och betalat sjuka premier, aldrig någonsin utnyttjat min försäkring. Detta skulle gynna oss/dom som håller sig på hjulen, och straffa dom som kör omkull två gånger per säsong och driver upp premierna....

Helt rätt tycker jag! :tummenupp
Om det blir s, så får vi hoppas att de verklgen sänker premierna märkbart också. Annars får vi ett sämre försäkringsskydd för samma peng. Jag blir personligen inte särskilt imponerad om de sänker min premie från 7 700 hel/hel med 8 000 kr självrisk till, låt säga, 6 500 och 30 000 kr i självrisk. Jag hör till dem som aldrig behövt hjälp av försäkringsbolaget i MC-ärenden. Skulle vara bra om man kunde välja sin självrisk helt fritt och få premie därefter.

Observera förresten att vagnskadedelen står för endast en fjärdedel av försäkringsskadorna. Personskadorna står för hälften och stölder för den sista fjärdedelen. I runda slängar alltså.

hahaha! 30.000kr i självrisk? Hur dumt är inte det? Så, du kraschar din hoj och du ska nu betala 30.000kr. För 30.000kr kan du fixa din hoj till nyskick igen. Antar att försäkringsbolagen vet detta och försöker därmed få kunderna att inte anmäla mindre krascher???? Dem som får 50.000kr i försäkringspremie, vad gynnar det dem att betala 30.000kr i försäkring och sen en självförsäkring vid olycka som ligger på 30.000kr. Då är dem ju ändå uppe å trallar i en fantasisumma. Det är ju som att kunden betalar själv för kraschen och hojen och .. allt (om nu inga personskador uppkom).

Nä, hit med trafikförsäkringar som är billiga och hit med separata hälsoförsäkringar.

Swedie skrev:
hahaha! 30.000kr i självrisk? Hur dumt är inte det? Så, du kraschar din hoj och du ska nu betala 30.000kr. För 30.000kr kan du fixa din hoj till nyskick igen. Antar att försäkringsbolagen vet detta och försöker därmed få kunderna att inte anmäla mindre krascher???? Dem som får 50.000kr i försäkringspremie, vad gynnar det dem att betala 30.000kr i försäkring och sen en självförsäkring vid olycka som ligger på 30.000kr. Då är dem ju ändå uppe å trallar i en fantasisumma. Det är ju som att kunden betalar själv för kraschen och hojen och .. allt (om nu inga personskador uppkom).

Nä, hit med trafikförsäkringar som är billiga och hit med separata hälsoförsäkringar.
Du som har varit i USA, hur mycket kostar försäkring till mc där?

jag ville endast ha trafik (liability) och det kostade mig .. som inte ens hade körkort (iaf Californiskt sådant) 400 dollar om året och täckte lika mycket som svenska trafikförsäkringen gör vad gäller skador på fordon. Dock så täcker det inte personskador. Dem har separat hälsoförsäkring därborta.

I sverige betalar vi vad är det .. 99kr om året för hälsoförsäkring? Jag skulle gärna betala 1000-1500kr iaf för hälsoförsäkring om året. En pyttesumma utdelat på ett år.

LF kommer inte att höja självriskerna till 30.000 kronor nästa år!

Bingo:
Om självriskerna går upp kommer inte premierna gå ner samma år. Året därefter skall du dock märka en förändring.

Citat:
Observera förresten att vagnskadedelen står för endast en fjärdedel av försäkringsskadorna. Personskadorna står för hälften och stölder för den sista fjärdedelen. I runda slängar alltså.

Nja, det kan man inte säga. Det beror på var du bor och en massa andra faktorer. För mig så var det tvärtom:
Trafik 20% Stöld 55% Vagnskada 25%

Swedie:
hahaha! 30.000kr i självrisk? Hur dumt är inte det? Så, du kraschar din hoj och du ska nu betala 30.000kr. För 30.000kr kan du fixa din hoj till nyskick igen. Antar att försäkringsbolagen vet detta och försöker därmed få kunderna att inte anmäla mindre krascher????

Svar:
Precis. Det gör att deras kostnader minskar och premierna går ner. Däremot om du helkvaddar din hoj så har du ett skydd istället för som idag att du bara har råd med trafik eller halv och har 0 kronor i ersättning vid totalsmäll. SMC jobbar för högre självrisker, men att du också skulle få lägre självrisk om du inte utnyttjar försäkringen.

Swedie:
Svar:
Problemet med detta är att de billiga hälsoförsäkringar inte längre skulle vara billiga om du gjorde enligt ditt förslag. Kostnaderna måste någonstans betalas...
När du ändå var inne på vad din försäkring kostade i USA så kan du också berätta vad en separat hälsoförsäkring kostar i USA. Jag har för mig du sa något på 2000 dollar och då helt plötsligt är det inte så billigt att försäkra i USA...
(om jag nu inte kommer ihåg fel)

Jag tycker det är mycket bättre att vi riktar vår energi på att sänka kostnaderna istället för att hitta på en massa smarta idéer om att flytta kostnaderna till någon annan.

/ Johan
SMC, FÖK

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026