Länsförsäkringar försäkrar inte sportigare hojar längre?

Black Adder

fartbrukare
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
R1
Ringde igår till Östgöta Brandstodsbolag och döm av min förvåning då det inte ens vill lämna pris på halv- eller hel-försäkring till mig (bara trafik som de är skyldiga till enligt lag). De körde inte ens med taktiken att vara för dyra utan hänvisade till att den inte längre försäkrade hojar med EW-värde över 25. Hade faktiskt min R1 försäkrad hos länsförsäkringar 04 då den gick att få med i Yamahaförsäkringen så jag är inte en helt ny kund + har (snart hade) min hemförsäkring hos dem.

Är detta en ny policy som fler har råkat ut för? :va

Vore intressant att även få veta Yamaha's inställning då de samarbetar med länsförsäkringar i och med Yamaha Power Insurance. Vore det inte läga att hitta en annan samarbetspartner som försäkrar hela mc-programmet (jag vet att yzf-rx inte ingick i yamahaförsäkringen förra året heller men då gick de i alla fall att försäkra i bolaget till en inte alltför fantasiful summa)?
Borde väl finnas någon representant för Yamaha här på forumet som har koll på läget, eller?

Kommer definitivt att inte anlita dem för några andra försäkringar heller (blir att flytta hemförsäkringen trots att man får betala några hundra mer) eftersom jag tydligen inte var önskvärd (rätt intressant att man kan bli ej önskvärd, peppar, peppar, ta i trä, trots att man aldrig behövt utnyttja någon försäkring).

/ Stefan

Black Adder skrev:
Ringde igår till Östgöta Brandstodsbolag och döm av min förvåning då det inte ens vill lämna pris på halv- eller hel-försäkring till mig (

/ Stefan

Tjena stefan.

Jag hörde mej för om försäkring till min hoj och LF blev det billigaste alternativet för mej.10500 för hel/hel med 8000 i självrisk och 13000 ungefär med 3000 i självrisk.Dock så krävde dom att man ska vara helkund.
Så jag fick ta en hemförsäkring där trots att jag har en redan genom facket.
Bilen hade jag där redan innan.

Så att dom inte ville ge dej en helförsäkring låter märkligt.
Kanske att du fick tag på nån riktig surballe till handläggare som inte gillar sporthojar :död

Testa att ring igen.

mvh Ron Dell/Håkan

Försäkrade min R1-05 idag på LF klart det billigaste alternativet,inga problem
7100:- hel/helår 8000:- självrisk 8600:- hel/helår 3000:- självrisk :tummenupp

LF är uppdelat i flera lokala bolag, tror därför att det kan variera i olika delar av landet. Min mille fick jag bara trafik på här i gbg, ska kolla upp det igen. Millen är ju ingen värsting direkt om man jämför med senaste r4-orna.

Black Adder skrev:
De körde inte ens med taktiken att vara för dyra utan hänvisade till att den inte längre försäkrade hojar med EW-värde över 25.

EW-värde??? :gnissla Hur ränkar man ut det???

Helt sjukt!!!

Har ring LF flertalet ggr de senaste åren. Har fått samma svar alla ggr att jag bara kan få en Trafikförsäkring. EFTERSOM jag är under 40... :va
De säger bara att de inte ger mer än trafik på klass 7 cyklar om man inte är 40+ HELT uppåt väggen enligt MIG :huvet

Mikey skrev:
Har ring LF flertalet ggr de senaste åren. Har fått samma svar alla ggr att jag bara kan få en Trafikförsäkring. EFTERSOM jag är under 40... :va
De säger bara att de inte ger mer än trafik på klass 7 cyklar om man inte är 40+ HELT uppåt väggen enligt MIG :huvet

Låter mycket märkligt :va Jag har haft x antal klass7 hojar försäkrade på LF
aldrig några problem...

Sniper skrev:
Låter mycket märkligt :va Jag har haft x antal klass7 hojar försäkrade på LF
aldrig några problem...

Har me hojen hos LF, inga problem även för mig som är inte så gammal. Funkat fint hittils...o klart billigast för mig me! :banana

Fick offert på min triple -00 förra veckan

Helförsäkring 63.839:-/år
Halvförsäkring 33.634:-/år

hoppar dom i år oxå :3freak

Black Adder skrev:
Ringde igår till Östgöta Brandstodsbolag och döm av min förvåning då det inte ens vill lämna pris på halv- eller hel-försäkring till mig (bara trafik som de är skyldiga till enligt lag). De körde inte ens med taktiken att vara för dyra utan hänvisade till att den inte längre försäkrade hojar med EW-värde över 25. Hade faktiskt min R1 försäkrad hos länsförsäkringar 04 då den gick att få med i Yamahaförsäkringen så jag är inte en helt ny kund + har (snart hade) min hemförsäkring hos dem.

Hej! Tycker att man blir skrämd av allt man får höra men LF skrämmer även mig som har allt hos dom (villa,olycksfall,2 bilar, 2 barn) utom hojen. Surfade runt lite och kollade, Trygg-Hansa blev bra tyckte jag först, tvungen att ringa dom. Verkade bra (halvförs.helår inkl stöld 6000:-, självrisk 6000:-!!!)
Ringde även mitt nuvarande If och kollade, slutade med 6000:- helår men bara 1000:- självrisk vid stöld m.m.

Lycka till med surf/ringandet.
//Christian

Jag har också min försäkrad hos Länsförsäkringar i år med, inga problem.
Låter konstigt eftersom det också är i östergötland, som jag misstänker du har talat med.

Det börjar bli oroväckande många Trådar om att dom inte vill försäkra sporthojjar.. :3freak :3freak

vad är EW värde och hur räknar man ut det?. :va

18100 riksdaler vill dom (L F) ha av mig! halv/hel, gsxr -98, nej tack å då e jag helkund hos dom, bil, barn, hus och oss själva! undrar om dom vill behålla oss även i fortsättningen? :va

Black Adder skrev:

Vore intressant att även få veta Yamaha's inställning då de samarbetar med länsförsäkringar i och med Yamaha Power Insurance. Vore det inte läga att hitta en annan samarbetspartner som försäkrar hela mc-programmet (jag vet att yzf-rx inte ingick i yamahaförsäkringen förra året heller men då gick de i alla fall att försäkra i bolaget till en inte alltför fantasiful summa)?
Borde väl finnas någon representant för Yamaha här på forumet som har koll på läget, eller?

Kommer definitivt att inte anlita dem för några andra försäkringar heller (blir att flytta hemförsäkringen trots att man får betala några hundra mer) eftersom jag tydligen inte var önskvärd (rätt intressant att man kan bli ej önskvärd, peppar, peppar, ta i trä, trots att man aldrig behövt utnyttja någon försäkring).

/ Stefan

Länsförsäkringar SUGER!! Jag skulle bara kunna trafiksförsäkra för jag har så hög effekt orginal, vad har det med halv att göra?? Brinner den mindre för det? Stjäls den med för det? Det skulle med vara så dyrt att försäkra hos dem, det är ju konstigt, så byter man bolag från det befintliga man hade med redan 2800 helår halv, och får 2600 helår halv, med låga självrisker dessutom, har sina fördelar att välja touring lok, vara 30 plus och bo : och bo i en håla :tummenupp

Endast trafik blev ja erbjuden på både 929:an och R1:an..

Känns som de väljer vilka de vill ha? Ni som fått negativa svar, har ni mejlat lr ringt?

Last edited:
Tycker ändå LF tog priset när de erbjöd mig en trafikförsäkring på 11 900 :-/år och IF ville ha 1 900:- för motsvarande trafikförsäkring hos dem för en Zephyr -91.

R1 & R6 tar inte LF i sin power försäkring. Det är dock ganska förståligt.

Vi "konsumenter" blir sura för att vi får en dyr premie eller att de inte vill ta våran supersport hoj, men det finns ju oftast en anledning, försäkringsbolagen ska också tjäna pengar som alla andra, och de har väldigt bra statistik över marknaden gällande allt,ålder,plats,hoj osv...
De vill ju teckna så många försäkringar som möjligt, så de säger ju inte nej till oss utan anledning.

Ville bara referera lite från en annan synvinkel... ja jobbar inte på f-bolag om ngn nu skulle tro att ja é "partisk" här, utan ja tycker ju också att det är jobbigt med de höga premierna, men som sagt, dom finns där av en anledning, och den är mestadels pga att vi är alldeles för många som inte håller oss på hjulen.. eller utnyttjar systemet fel.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!