Längsta en mc gått (mil)?

Cato

Just Cruisin....
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
im on the prowl...
Är ju bevandrad i bil världen hur pass långt en bil går innan den kan förklaras död... vilka bilar som går långt etc (merca, volvo 2/740 bla)..
men hur är det egentligen med mc.. när har den gått långt? vilken typ håller längst? vet ni någon mc som gått extremt långt med original drivlina/chassi?
Bara berätta kan bli en kul tråd...

Såg i SMC att det va en gubbe som kört 45 000 mil med sin BMW... såg sliten ut som FAEEN! :fakta

Olle_TZR skrev:
Såg i SMC att det va en gubbe som kört 45 000 mil med sin BMW... såg sliten ut som FAEEN! :fakta

Men han skulle ju putsa på den nu i vinter. Den behövde ju "lite" omvårdnad så sedan kommer den säkert se ut som en ny R1150 :rolleyes:

Det stod om nån som kört en Transalp hur långt som helst, men sen hade han en ganska diger reservdelslista, Hela fälgar, kolvringar, Ett stort antal däck + mycket mer.
tror den hade gått över 50000mil

Vastrix skrev:
Men han skulle ju putsa på den nu i vinter. Den behövde ju "lite" omvårdnad så sedan kommer den säkert se ut som en ny R1150 :rolleyes:

Det stog ju att om det inte hade suttit så många dekaler på den så skulle den fömodligen rasaihop :D

Offroadhojar med moderat effektuttag brukar hålla länge. Vet en hel drös med Yamaha XT600E som gått en bra bit över 10 000 mil, närmare 20 000 en del, och fortfarande fungerar fint. Min förra chef har en som gått 27 000 mil, fast jag tror han bytt motorn på den...

Sedan så finns det en del hojar från 80-talet som hållit ihop fint och hunnit komma upp i höga miltal. Har hört om VFR750 som gått 17 000 mil utan att behöva öppna motorn. Hade själv fram tills nyligen en Yamaha FZ750 som gått över 10 000 mil (jag körde de senaste ~1500) där motorn gick som en klocka. Oljeförbrukningen var ingenting för att vara en så gammal hoj (0,3 l/1000 km ungefär). Fjädringen hade däremot hunnit gå ned sig...

Det ska bli spännande att se vilka av dagens hojar som fortfarande rullar med höga miltal i framtiden. Sporthojar lever aningen för hårt för att få långa liv, men det finns ju folk som får dem att gå långt också. En kille som heter Sjaak Lucassen har kört jorden runt (den långa vägen) med en gammal Fireblade, och motorn var i gott skick trots riktigt högt miltal. Alltid ordentlig uppvärmning av motorn och bra service så kan det gå, men det är inte alla ägare av sporthojar som behandlar dem så. Just nu håller den killen på att köra jorden runt med en Yamaha R1. Kolla in hemsidan:

http://www.sjaaklucassen.nl/

Åk över till ryssarna och fråga, där är ju motorcykeln fortfarande ett bruksfordon och hojarna körs i generationer...

Nu börjar vi komma in på en av anledningarna till varför en annan åker runt på den hojen man har :cool:

Africa Twin ska rulla långt och tryggt. Största problemet med en del generationer av dem är bränslepumpen....men rasar den kan man koppla förbi den och köra på självtrycket från tanken så att man kommer hem eller till närmaste verkstad...så det är ju ett snällt fel... (?)

Hittills har jag inte blivit besviken på min...den har gått som en dröm hela tiden.

vet en negertwin som rullat 33000mil och 2st ggn och den rullar fortfarande lika bra och tryggt i yrkestrafik!

dom flesta cyklar firman har rullar 15000mil innan dom gjort sitt! dvs att garantin har gått ut!
har inte haft ett enda motorras på nån av mina hojar jag jobbat med och alla ras dom senaste 2 åren på firman har vart p.g.a misskötsel av service

tks skrev:
Min förra chef har en som gått 27 000 mil, fast jag tror han bytt motorn på den...

Menar du Martins hoj så tror jag endast cylindern hornades och kolvbyttes vid sisådär 22000 mil. :)

EBS skrev:
Menar du Martins hoj så tror jag endast cylindern hornades och kolvbyttes vid sisådär 22000 mil. :)

...men det är väl gamla generationens motor (upp till 96, koppling på vänster sida) som sitter i? Och hojen är väl nya generationen? Eller han kanske bara bytt till ny plast/tank...?

tks skrev:
...men det är väl gamla generationens motor (upp till 96, koppling på vänster sida) som sitter i? Och hojen är väl nya generationen? Eller han kanske bara bytt till ny plast/tank...?

hmm... nu blev jag osäker... smsa martin själv å fråga vetja. ;)

Fan va jobbigt när min hoj kommer upp i 15.000mil.....

När min hoj väl är död ska jag köpa en sprillans flång ny och bygga om den ännu värre. Längtar INTE dit :(

750RR

EBS skrev:
hmm... nu blev jag osäker... smsa martin själv å fråga vetja. ;)

Det är inte SÅ viktigt. Långt har den gått iaf, och det var vad det handlade om från början :)

Det är inte konstigt om "Professorns" hoj ser lite sliten ut efter 45 000 mil. Han kör med sin hoj dagligen i Stockholm, även på vintrarna. Nån som har hört talas som sand och salt?

KjellF

tks skrev:
Alltid ordentlig uppvärmning av motorn och bra service så kan det gå, men det är inte alla ägare av sporthojar som behandlar dem så. Just nu håller den killen på att köra jorden runt med en Yamaha R1. Kolla in hemsidan:

http://www.sjaaklucassen.nl/

Har man nånsin värmt upp sin bil innan man åker iväg på mornarna? visst är det högre trimmningsgrad på en sporthoj men va fan! ska man låta hojen stå o puttra 10min innan man ska åka iväg till jobbet varje morgon?

Sporthojar ÄR en förbrukningsvara så som allt annat material är så? varför inte ha en tävling i vems hoj som gått kortast?

Blir så trött på alla som tycker att, åååh du måste varmköra den till minst 75 grader innan du kan röra den. OJ en smutsfläck på stänkan bak, MÅÅÅÅSTE TVÄTTA O PUTSA I 10 timmar innan man kan åka till jobbet med hojen som tar 10min att göra... nä fy fan, använd hojen istället!
det är väl det den är till för?

Visst är det trevligt med snygga hojar, ställ den i en jävla monter o visa upp den då!

själv har jag faktiskt tvättat hojen 1 gång i år, kört massor av mil, gjort det vesäntliga som olja/stift däck osånt, resten tar jag i vinter istället när man kanske har tid att va i garaget istället för att va där nu på sommaren när man har massor av andra saker o göra.

usch va långt det blev...

Min Gixxer har rullat i 13 år i min ägo, 12.000 mil nu, men iof så helrenoverades den i vintras, 1100R motorer är tunga men starka.

Olle_TZR skrev:

En grundlig tvätt och lite ny färg här och var så kommer den att se mer eller mindre ny ut.

En hoj håller i princip hur länge som helst, ungefär som en bil. Det som äter upp bilar i sverige är rosten, mestadels pga vägsaltet. Bilar som enbart körs sommartid överlever rätt länge.
Eftersom motorcyklar i huvudsak körs enbart på sommaren klarar de tidens tand ganska bra också. Rent maskinellt slitage ordnar man genom att renovera motorerna med jämna mellanrum, kanske var 15000 mil eller så.

Brytpunkten brukar bli när man inte längre orkar med underhållet, som blir mer och mer krävande ju äldre fordonet blir :)

Men jag skulle själv inte vara orolig att köpa en välvårdad maskin som gått långt, bara det går att se att den tagits om hand på korrekt sätt.

håkan skrev:
Har man nånsin värmt upp sin bil innan man åker iväg på mornarna? visst är det högre trimmningsgrad på en sporthoj men va fan! ska man låta hojen stå o puttra 10min innan man ska åka iväg till jobbet varje morgon?

Sporthojar ÄR en förbrukningsvara så som allt annat material är så? varför inte ha en tävling i vems hoj som gått kortast?

Blir så trött på alla som tycker att, åååh du måste varmköra den till minst 75 grader innan du kan röra den. OJ en smutsfläck på stänkan bak, MÅÅÅÅSTE TVÄTTA O PUTSA I 10 timmar innan man kan åka till jobbet med hojen som tar 10min att göra... nä fy fan, använd hojen istället!
det är väl det den är till för?

Visst är det trevligt med snygga hojar, ställ den i en jävla monter o visa upp den då!

själv har jag faktiskt tvättat hojen 1 gång i år, kört massor av mil, gjort det vesäntliga som olja/stift däck osånt, resten tar jag i vinter istället när man kanske har tid att va i garaget istället för att va där nu på sommaren när man har massor av andra saker o göra.

usch va långt det blev...

hmm tvätta har man gjort i sommar men vem fan orkar rengöra fälgarna ? sitter ju en massa bromsok och skivor ivägen, håller med håkan att sånt kan man göra på vintern

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman