Längre tids avställning

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Tips: Töm tanken på bensin-med handpump och sedan torrkörning
Fyll tanken med ca 10 liter Aspen 98 oktan plus-kör motorn några min.

Lyft framdelen av mc:n så fjäderbenen (tror det heter så) friläggs, tryck ner dammskydden, rengör med tex silikonspray upp mot packboxarna, torka av,
Smeta på rött gummifett upp mot packboxarna - runt om. tryck tillbaka dammskydden
Sänk mc, gunga upp och ner. torka av överflöd av fettet
Gör detsamma med bakstötdämparen
Byt olja och oljefilter om oljan gått mer än ca 300 mil
Rengör kedjan och smörj in ordentligt
Tips (- lite dyrt) häng upp mc:n i ABBAS mc-lyft så däcken blir fria
Har man styrdämpare bör man röra styret fram och tillbaka regelbundet
Har jag glömt något-tipsa mig i så fall
 
Jag ställer in den nytvättad med full tank sen hänger jag på en laddare någon gång varje vinter.
Så har jag gjort dom ca30 år jag haft olika motorcyklar och aldrig behövt byta något batteri eller haft några andra problem alltid startat som om dom bara stått en dag.

Vill man var petig kan man trycka i lite extra luft i däcken
 
Jag ställer in den nytvättad med full tank sen hänger jag på en laddare någon gång varje vinter.
Så har jag gjort dom ca30 år jag haft olika motorcyklar och aldrig behövt byta något batteri eller haft några andra problem alltid startat som om dom bara stått en dag.

Vill man var petig kan man trycka i lite extra luft i däcken
Gör ungefär likadant.
Smörjer faktiskt kedjan en enda gång per år, och det är när jag ställer bort den inför vintern.
Och då blir det i regel någon motorolja, eller vad jag har hemma.
Har funkat finfint.
 
Kan lägga till att med den helt suveräna ABBA-lyften går det att lyfta upp endast framdelen till ögonhöjd eller bakdelen-så man i det senare fallet tex lätt kommer åt länkaget till centraldämparen för att tex justera sänkningen bak-om man nu har en sådan möjlighet
 
Det här gäller förvaring i flera år (3-5 år)
Tex pga utlandsarbete som i mitt fall
Ha det!

Förstår hur du menar. Men en fundering du skriver att du slår i "ca10 liter Aspen 98 oktan" . Är det inte bättre att fylla tanken helt så det inte blir kondens/rost pga halvfull tank.
 
Förstår hur du menar. Men en fundering du skriver att du slår i "ca10 liter Aspen 98 oktan" . Är det inte bättre att fylla tanken helt så det inte blir kondens/rost pga halvfull tank.
Bäst tänker jag är att ha den antingen fulltankad, eller helt tom, och då kanske spraya olja på insidan.
Om den nu inte står i varmgarage, då kan den ju vara tom hur länge som helst utan problem.
 
Kör helt tom tank och bränslesystem (har plasttank )byter till frisk olja .
häller i bensin när det är dags och -wroooom iväg , orkar inte krångla hade det funnits batteri hade jag underhållsladdat nån gång
 
Ja, bäst med full tank. en 20 L dunk. Kostar ju en del-dubbelt jfr med bensin. kan beställas på Granngården. Båda kan blandas.
 
Ska hojen stå i flera år så hinner även Aspen torka och lämna avlagringar.

En polare hade en CB750 som stod på en gräsmatta i flera år, ditkörd och bortglömd. Den behövde hjälp med strömming, men sen hoppade den igång och gick ungefär som den skulle. Att man måste byta soppa och ha allehanda besvärjelser för sig är till stor del myt. Jag har hittills aldrig stött på ett fordon jag har behövt byta soppa på för att få igång.
 
Ska hojen stå i flera år så hinner även Aspen torka och lämna avlagringar.

En polare hade en CB750 som stod på en gräsmatta i flera år, ditkörd och bortglömd. Den behövde hjälp med strömming, men sen hoppade den igång och gick ungefär som den skulle. Att man måste byta soppa och ha allehanda besvärjelser för sig är till stor del myt. Jag har hittills aldrig stött på ett fordon jag har behövt byta soppa på för att få igång.
Håller med.
Och jag skulle också slå ett slag för att tömma tank och bränslesystem helt om den ska stå många år.
Plocka ur batteriet, och palla upp den så att däcken får lite avlastning.
För fjädringens skull spelar det ingen roll om man pallar upp den eller inte, det är däcken som kan ta stryk.
Se också till att den får en kondensfri tillvaro så är det bra.
Bromsar behöver motioneras för att må bra, så dom kan man ändå få problem med efter ett långt stillestånd.
Det är mina erfarenheter.
 
Min erfarenhet av denna scootern säger att om den ska stå länge -flera år alltså, töm tanken och förgasare. Om den har förgasare alltså.

Denna hade stått i 35 år, så det är ju ganska länge förstås. Med bensin i tank och troligen inget speciellt gjort för att långtidsförvara den. Bensinen som var i luktade riktigt surt och konstigt, förgasaren var torr och allt satt fast i nåt konstigt klister, gammal bensin som har avdunstat gissar jag. Den hade mått bättre om den hade varit tömd.

1695628504677.png
 
Brukar ni ha c-tek laddaren inkopplad hela tiden?

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
 
Ska hojen stå i flera år så hinner även Aspen torka och lämna avlagringar.

En polare hade en CB750 som stod på en gräsmatta i flera år, ditkörd och bortglömd. Den behövde hjälp med strömming, men sen hoppade den igång och gick ungefär som den skulle. Att man måste byta soppa och ha allehanda besvärjelser för sig är till stor del myt. Jag har hittills aldrig stött på ett fordon jag har behövt byta soppa på för att få igång.
Har hänt mig en gång att bensinen behövt bytas.
Honda Xr 650 som stått lite över ett år förvarad inomhus i värme om det spelar någon roll.
Kollade igenom allt och sista åtgärden var soppabyte och då hoppade den igång omgående.

Iofs enbart kickstart på den hojen,går ju liksom inte att nöta på lite tills det hoppar igång.
 
Brukar ni ha c-tek laddaren inkopplad hela tiden?

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
Det är en rätt bra ide ha den inkopplad hela tiden. Ifall hojen utrustningen drar ström.
Den går då i bästa # fall in och underhållsladdar batteriet innan det är tomt.
Hur ofta ?
Ja på en Kawasaki ER5(?) gick ctek Zafir 45 in med ca 2 timmars mellanrum.
Ja på en BMW R1200 gick ctek Zafir 45 in med ca 90 sekunders mellanrum.
# På en BMW R1200 med Biltema Gelbatteri gick ctek Zafir 45 inte in alls, efter 2 månader var det nya Biltema Gel batteriet kass. Startade inte hojen. Gick inte att ladda.
En orsak är att billiga batterier har mer svavelsyra / mindre vatten i vätskan / Gelen. Det ger högre batterispänning ca 13,0 - 13,2 Volt i vila mot Yuasa ca 12,7 - 12, 8 Volt. ##
Och eftersom cTek Zafir 45 startar underhållsladdning vid ca 12,85 Volt så blir dom billiga batterierna inte underhållsladdade. .....
Kan lösas genom att man sätter ett tidur före cTeken som bryter bort Cteken 15 minuter varannan timme. Då blir det en underhållsladdning varannan timme för när strömmen kommer tillbaka så laddar cTeken en gång.

Själv kör jag konstantspänningsladdning enligt Yuasas och Tudor anvisningar för "underhållsfria batterier" med konstantspänning ca 13,7 Volt för Yuasa och 13,9 Volt för Biltema Gel. I "varmgarage". Aldrig kallare än +5 C på vintern. Och det har funkat bra. Originalbatteriet från 2007 i GSX1300R fram till Juli 2022. 15 år. 3/7 2022 glömde jag sätta det på underhållsladdning när jag kom hem med hojen. Och 3 månader senare var batteriet kass och gick inte att ladda så det klarade starta GSX1300R.
Så det blev ett Biltema Gel jag hade i Frysen.

## Sambandet koncentration svavelsyra / batterispänning finns beskrivet av Nernst
 
Last edited:
Jag ställde min ER6a i en lada med full tank, inget batteri och under ett skynke, antagligen på depåstöd (minns inte) i två år. Plockade fram den, stoppade i batteri och den startade på de vanliga två-tre gnyn från motorn. Nu är ju det en insprutningsmoppe så med knasare kan man behöva lite getter och besvärjelser, det vet jag inget om :)
 
Brukar ni ha c-tek laddaren inkopplad hela tiden?

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
Nej, jag har för få laddare.
Så jag flyttar runt dom.
Så ca två veckors rotation kör jag, och då står varje hoj med laddaren inkopplad i två veckor, och utan laddare i fyra veckor.
Har funkat mycket bra under nästan 10 års tid.
 
Angående tom eller full tank vid längre förvaring ger mina efareheter att full tank gäller.
Många mc har bränslepump placerad inuti tanken och en del annat både kablage, slangar och bussningar, samtliga dessa delar mår bäst av att inte torka sönder i en tom tank.

Desamma gäller egentligen förgasare också, men det är egentligen pest eller kolera så hur. f-n man än vänder på det så ska grejerna köras regelbundet för att må bra, åtminstone ett par 8-10milsreport om året i sämsta fall.

Råkade ut för ”tom tank syndromet” så sent som för en vecka sedan när jag köpte en lågmilare som stått i vardagsrummet hos säljaren in några år(3-4) med tom tank, det blev delar för drygt 6 tusen för att det skulle funka igen.

mvh
Micke
 
Back
Top