längre gaffelben till zxr 750

wezzel666

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
norrtälje
Hoj
kawasaki gpz 1100 -84
Tjena allihopa. Jag har en udda skapelse på g. Grundämne är gpz1100-84 med zxr 750 upside down gaffel, men upptäckte att underben är en aning för korta, o nu tänkte fråga, om nån vet varifrån man kan köpa längre rör, hårdkromad metervara funkar oxxå, men helst från tillverkare(kyb gaffel), har inte hittat nåt info på nätet,:huvet
 
Är gaffeln intakt i originalutförande? På vilket sätt innerbenen för kort, hör dom inte till överdelen?
 
Ta en Mx gaffel direkt istället!

Ytterbenen skulle jag tro har ungefär samma längd, men innerbenen e mkt. längre.
 
Kawasaki Mean Streak 02-03 innerben, kanske??

De är iaf diam. 43 mm / 555 mm långa.

Men det beror ju lite på vilken årsmodell du har tagit USD-gaffelen ifrån,,:confused:

ZXR 750 -91-92 har diam. 43 mm / 470 mm långa innerben.

ZXR 750/R -93-95 har diam. 41 mm / 468 mm långa.

ZX-7 R -96-98 har diam. 43 mm / 478 mm långa.

ZX-7 RR -96-00 har diam. 43 mm / 500 mm långa.

ZX-9 R -94-95 har diam. 41 mm / 524 mm långa.

ZX-9 R -96-97 har diam. 41 mm / 535 mm långa.

ZX-12 R -00-01 har diam. 43 mm / 505 mm långa.

Alla ovanstående mått hittade jag i Touringbutikens eminenta katalog.
Sidan 259 i Årets katalog.
Pris per innerben ca 1500:-/styck.

Hoppas det hjälpte.

Frostie.
 
Last edited:
Hmmmmmmmmmmmmmmmmm,,det är detta som är det sämsta med detta forum,,,INGEN RESPONS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:gnissla
Inte undra på att det har blivit en sandlåda av det hela.
Tack för mig.
Frostie/Mogens Frost.
 
Hmmmmmmmmmmmmmmmmm,,det är detta som är det sämsta med detta forum,,,INGEN RESPONS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:gnissla
Inte undra på att det har blivit en sandlåda av det hela.
Tack för mig.
Frostie/Mogens Frost.

Kolla med nån firma som tillverkar hydraltuber.

Bacho Hydrato kanske...

Själv skulle jag skaffa en crossgaffel som redan nämnts. Beklagar att du tycker goda ideer är sandlådenivå.
 
Kolla med nån firma som tillverkar hydraltuber.

Bacho Hydrato kanske...

Själv skulle jag skaffa en crossgaffel som redan nämnts. Beklagar att du tycker goda ideer är sandlådenivå.

Hej du.
Ja, nu var det ju inte jag som skulle ha några,,,,
Utan jag gav mannen som frågade en massa olika förslag på gaffelben han kunne använda,,men inget svar får man tillbaks,,då blir man lite trött.

Hydraultuber,,för all del, men det blir lite jobb med att få dämperenheten att sitta kvar i dem, samt att bulta ihop de med nederbenen,,då är det nog lättare med vanliga gaffelben.

Grossgaffel kanske funkar, men förmodligen både för lång och rätt mjuk i fjädringen (går väl att åtgärda), fast det värsta med en sån är väl att man bara får ett fäste för ett bromsok samt gjort för en relativt liten diameter på skivan, så där blir inte mycket bromskraft till att stoppa ett 250 kg lok från 80-talet.
 
Hej du.
Ja, nu var det ju inte jag som skulle ha några,,,,
Utan jag gav mannen som frågade en massa olika förslag på gaffelben han kunne använda,,men inget svar får man tillbaks,,då blir man lite trött.

Hydraultuber,,för all del, men det blir lite jobb med att få dämperenheten att sitta kvar i dem, samt att bulta ihop de med nederbenen,,då är det nog lättare med vanliga gaffelben.

Grossgaffel kanske funkar, men förmodligen både för lång och rätt mjuk i fjädringen (går väl att åtgärda), fast det värsta med en sån är väl att man bara får ett fäste för ett bromsok samt gjort för en relativt liten diameter på skivan, så där blir inte mycket bromskraft till att stoppa ett 250 kg lok från 80-talet.


Sorry! Tog för givet att det var trådstartaren... :D

Angående rör från hydraltuber så såg jag att TS frågade om rör som metervara. Gaffelbenen är ju faktiskt också gjorda från just sådana så jag räknade med att han var en händig gubbe som kunde svarva och fräsa till nya innerben med dessa ämnen.
Menade alltså inte att han skulle köpa några färdiga hudraltuber utan bara själva råämnet till kolvstången. Tror faktiskt det var nåt sådant han önskade sig.

Ja crossgafflar är mjuka men det går att ändra, styvare fjädrar finns det gott om till dom plus kanske lite tjockare olja. Sen gissar jag att han ska ha flackare vinkel och det kompenserar ju också lite.

Är man någorlunda händig kan man bygga nya ändbitar med fästen för bromsok på bägge sidorna.

Eller så slaktar man en crossgaffel med rätt diameter och tar innerbenen från den som råmaterial
 
Hmmmmmmmmmmmmmmmmm,,det är detta som är det sämsta med detta forum,,,INGEN RESPONS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:gnissla
Inte undra på att det har blivit en sandlåda av det hela.
Tack för mig.
Frostie/Mogens Frost.


Ja fast touringbutiken har väl gått i konkurs? såå att eee...
 
Ja fast touringbutiken har väl gått i konkurs? såå att eee...

Det är möjligt men Kawasaki gaffelben kan man köpa i vilken mc-affär, som har Kawasaki, som helst!!
Poängen var ju att han fick lite mått så han kunne jämföra med sina egna och iom det lätt se vilka ben han behövde.
Han hade bara behövt att ta isär sin egen gaffel och mäta längden, och vips så kunne han beställa ett par som hade rätt längd, svårare än så var det inte.
Sen tycker jag i vilket fall som helst att man gott kan svara när man har fått några tips, och det gällar inte bara mitt svar, mera allmänt,,men som jag skrev tidigare, så är det dåligt med respons från vissa,,dock inte alla, andra är bra på ett skicka ett litet tack eller liknande, och det är väl trevligt, tycker jag iaf.
Frostie.
 
Ja fast touringbutiken har väl gått i konkurs? såå att eee...


Hej du. Lite OT men ändå.

Var har du fått det ifrån????:confused:
Att Touringbutiken hade gått i konkurs??

Jag fick precis deras nyhetsbrev för december så de är nog fortfarande "going strong" skulle jag tro !:tungan
Frostie.
 
Du läste inte hela tråden ...eller...?

Touringbutiken räddad! Bengts Cykel & Motor tar över och breddar verksamheten

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article375373.ece

KentW

Jag skrev 7/11 att de gått i konkurs ( se ovan ) vilket stämde då.
Meddelandet att de "räddats" kom 25/11

I morse svarade jag på frågan "var jag fått det ifrån??" varpå jag hänvisade till tråden där touringbutiken avhandlas.
 
Jag skrev 7/11 att de gått i konkurs ( se ovan ) vilket stämde då.
Meddelandet att de "räddats" kom 25/11

I morse svarade jag på frågan "var jag fått det ifrån??" varpå jag hänvisade till tråden där touringbutiken avhandlas.


Ok, det hade jag ingen susning om.
Blev bara lite förvånat när jag fick nyhetsbrevet och du hade skrivit som du gjorde, men nu förstår jag.:)
 
wezzel666, hur löste du det?
Står i precis samma dilemma. Har köpt ZXR 750-92 gaffel och håller på att bygga om en Gpz1100 -82. De blir ca 65 mm kortare än org + lägre med 17" hjul men det kompenseras ju med 17" bak också. Kanske fungerar med 65 mm kortare gaffel också? Har inte monterat det ännu eftersom jag håller på att modda gaffelkronor och styrlager.
Bra tips turbobiker44 om touringbutiken.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top