Lämpligt underlag för snödäck

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Tjena!

Har ett par snödäck till min enduro (Suzuki RMX 250) som jag funderar på att skifta till. En enkel fråga angående detta, vilket underlag är lämpligt att åka på? Självklart snö, men behöver lite mer ingående information. Som läget är nu så blir det ofta ett par mindre transportsträckor på asfalt, och det antar jag att jag kan glömma när jag har slängt på snödäcken. Men hur blir det med skogsåkning och sandtagsåkning. Hur känsliga är dubben (dom är väldigt grova, så det är inte lika vass dubb som på isdäck) , kan man köra i skogen då risken för att köra på stenar och dylikt är ganska stor, och hur är fästet på sand, mer eller mindre frusen sand/jord. Snön har inte kommit än, men isfläckar är det gott om.

För att göra frågan kort, är det dags att byta till snödäck eller ska jag vänta tills snön kommer?

MVH
tHOORd

Det sliter ganska mycket på däcken att köra då det inte ligger snö på backen.

Men det går ju fortfarande att köra utan dubbdäck i skogarna runt Stockholm. Så länge man kör lite försiktigt där det finns risk att det ligger frusna vattenpölar osv.

Mina dubbdäck åker inte på förens det är snö på backen och då kommer jag hålla mig på sand-bana eller i någon grusgrop för då håller däcken bäst.

Ozwald skrev:
2679848 Det sliter ganska mycket på däcken att köra då det inte ligger snö på backen.

Men det går ju fortfarande att köra utan dubbdäck i skogarna runt Stockholm. Så länge man kör lite försiktigt där det finns risk att det ligger frusna vattenpölar osv.

Mina dubbdäck åker inte på förens det är snö på backen och då kommer jag hålla mig på sand-bana eller i någon grusgrop för då håller däcken bäst.

Jo sant. Har så oerhört slitna däck på just nu så det var därför jag tänkte skifta. Men jag väntar med det ett tag, tills snön kommer. En annan fråga, hur funkar snödäck på is? Även fast det inte är dom idealiska isdäcken så bör man väl ha jäkligt bra fäste ändå? =)

*/ ?>
Back