Lämplig luftpump + lufttrycksmätare till gafflar

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Som jag förstått det är det tydligen både känsligt och noggrant hur man fyller gafflarna med luft samt mäter lufttrycksskillnad mellan gaffelbenen på hojar med den typen av gafflar.
Detta rör en xt 600-85, dvs en ganska dråplig hoj, men just denna övning verkar kräva en viss grad av noggrannhet.

Frågan är alltså om det är någon vet vilka verktyg som är bra för att uföra ovan, samt var de med fördel kan införskaffas.

Om någon som är kunnig har nått tips så mottags dessa mycket tacksamt!

Last edited:
Det är en bra idé att koppla ihop gaffelbenen. Även om du fyller exakt samma tryck i båda benen, så läcker de garanterat olika mycket. Betänk även att ju mer slang (eller lägre oljenivå) ger större luftmängd = Stabilare tryck, men lägre progressivitet. Rätt oljenivå, lagoma slangar och ihopkopplat så räcker det att fylla luft när gaffeln känns svampig.

I teorin så kan du använda däckpumpen på lokala macken, men var isf djävulskt försiktig. Ska inte vara mkt tryck i dem, o ladda för hårt o packningarna går åt helvete. Kommer inte ihåg exakta siffror, men går säkert o googla fram. Kan ju testa o öka/minska lite o se vad som händer. Jag kollade, o en lämplig pump kostade multum, men lite fikabröd till den lokala mc verkstaden så kan de säkert låna ut en lite snabbt. Är ju inget du ändrar flera ggr om dagen direkt.

Okej, kanon med tips och ideer!

Har hittat en luftmätare som verkar lämplig. http://www.flaig-praezision.de/ Har hittat en enl. bild för 24 euro.

Har funderar på om det skulle kunna fungera med en cykelpump som manövreras för hand, med mätare som visar hur mycket luft man tryckt i. Kanske inte världens bästa precision i en sån, men det kan man ju finjustera med att släppa ut lite luft i taget och på så sätt uppnå bra precision med en precisionsmätare.

Vad tror ni, kan det vara ngt, eller är jag ute och cyklar??

Bifogat

• foto_11_3.jpg
    foto_11_3.jpg
    8.2 KB · Visningar: 1,141
Det finns små behändiga handpumpar för att trycksätta gafflar med precisa manometrar....

Jag är dock stor motståndare till trycksatt gaffel. Räcker inte progressiviteten original satsa på höjd oljenivå istället. Skrotnisses plan är också en bättre idé. Eller våldta plånboken och uppgradera till goldvalves....

Det finns små behändiga handpumpar för att trycksätta gafflar med precisa manometrar....

Jag är dock stor motståndare till trycksatt gaffel. Räcker inte progressiviteten original satsa på höjd oljenivå istället. Skrotnisses plan är också en bättre idé. Eller våldta plånboken och uppgradera till goldvalves....

Jag tycker att det är roligt att säga emot dig när jag får chansen!
progressiviteten ändras inte av ökat/minskat lufttryck.
progressiviteten ändras av ändrad luftmängd.
Hårdheten ändras av luftryck.
Tror jag att jag vet att jag räknat ut.
Men jag kan ha fel också.

Jag tycker att det är roligt att säga emot dig när jag får chansen!
progressiviteten ändras inte av ökat/minskat lufttryck.
progressiviteten ändras av ändrad luftmängd.
Hårdheten ändras av luftryck.
Tror jag att jag vet att jag räknat ut.
Men jag kan ha fel också.

Vi är överens jag uttryckte mig lite slarvigt...:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back