Lämnade in min bilstereo...

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag läste precis om en raderad tråd pga att trådskaparen "hängde ut" företaget ifråga. Därför gör jag inte det, jag säger dock att det är ett väletablerad företagskedja som finns överallt som säljer teknik och hobbyprylar.

Köpte mig en bilstereo med fräsigt USB-uttag utav dom (redan där får jag skylla mig själv).
Bilstereon kopplades in och den lät, det gjorde den. Men den avslutade låtar ca 2-4 sekunder för tidigt på ALLA låtar, tiden på displayen hoppade hejvilt och levde sitt eget liv, den böt låtar när den kände för det, mitt i låtarna. Oftast så hörde man en 0.2 sekunder på t.ex låt 22, man hörde precis så ljudet började sen böt den, om jag böt tillbaka var det likadant, om jag "resetade" stereon så vart det likadant, dock på andra låtar, aldrig samma.

Brydde mig inte riktigt på ca 5 månader men lämnade tillslut in den.
-"en till två veckor då." Fick jag höra. Och enligt ARN får det ta max 2-3 veckor att få tillbaka inlämnad vara eller en ny. Ingen ringer efter 7-8 veckor så jag tittar förbi och den har kommit.
Anmärkningar : Inga fel påkomna. Jag frågade direkt om dom ens spelat stereon, för det är absolut oundvikligt.
Lämnade in den dagen efter med samma fel, och dom skickade in den igen på "1-2 veckor". 5 veckor senare gick jag dit och hämtade den fastän ingen ringt, och fick tillbaka min "Absolut felfria stereo".

Frågade igenom om dom verkligen provat stereon, och då hade den stått på i tre timmar utan fel. Den må ha stått på, men inte fan var någon närvarande. Han bad mig prova, och jag bad honom följa med och titta, men han kunde inte lämna butiken. Jag erbjöd mig att ställa en kompis där så han kunde följa med, men han kunde ändå inte. Fegis.
Gick ut och testade, då startade den inte ALLS. Säkringen var hel, och den fick rätt ström, men startade inte. Jag gick dit och lämnade tillbaka stereon och sa att nu får dom fan skärpa sig och laga eller ge mig en ny. Jag säger åt honom att skicka in den igen och ringa dom idag och ringa mig imorgon INNAN kl 12.00

Han ringer mig 19:30 och har en del frågor att ställa som han har fått utav teknikerna. Om jag har ISOkablar, ja det har jag. Om den får ström korrekt, ja det får den. Om något med bilen kan göra felet, nej det kan det inte med tanke på felets karaktär. Och då påstår han att ISOkablarna är felkopplade, därför startar den inte. Jag frågar om han själv varit med om att kablar i hans bil har kopplat om sig själva, vilket han inte har och skäms över påståendet. Nu sitter jag här igen utan stereo, det har nu gått 5 veckor. Första gången erbjöd jag mig att filma felet, men det behövs inte, och för att prata med ARN så måste jag ha bevismaterial.

Nu har jag gett upp, åka bil med dålig isolering varje dag utan stereo är komplett värdelöst, så nu har jag en ny stereo, för Jag vet att jag kommer få tillbaka min stereo, helt felfri som innan fast felet består.

Vad kan JAG göra?
Kan jag kräva pengar / ny vara?
Ska jag kontakta sverker i Plus?
Ska jag svälja det och skylla mig själv att jag köpte ett billigt märke?
 
Varför sa du inte direkt att du ville ha en annan i utbyte för den där funkade inte tillfredsställande. Är det en seriös butik så fixar de det utan att strula då de vill ge bra service förhoppningsvis.
Du får nog skylla dig själv men självklart får du en ny då felet har funnits där hela tiden. Du har ju trots allt MINST 2 år på dig...
 
Varför sa du inte direkt att du ville ha en annan i utbyte för den där funkade inte tillfredsställande. Är det en seriös butik så fixar de det utan att strula då de vill ge bra service förhoppningsvis.
Du får nog skylla dig själv men självklart får du en ny då felet har funnits där hela tiden. Du har ju trots allt MINST 2 år på dig...

Dom är en stor kedja, så jag trodde dom skulle kasta på mig en ny. Men dom säger att dom inte lämnar ut ny utan att prova, och inte om DOM finner den felfri heller. Och jag har pratat med två killar sammanlagt, ena killen är jättebra, medans den andra är dryg och stöddig. Tröttnar på det här :mad:
 
Aha, låter nästan som Elgiganten... Då får du verkligen skylla dig själv :D
 
Upplys om dina rättigheter enligt konsumentköplagen.

Inom 6 månader från köpet ligger bevisbördan TUNGT på säljaren i fråga om felet fanns där från början (ursprungligt fel).

Efter 2 reparationsförsök har du rätt att häva köpet.

Efter att ha briljerat med mina kunskaper om konsumentköpslagens innehåll brukar jag säga att jag tycker ARN är till för mesiga svenssons, och att jag går direkt till tingsrätten med mitt ärende om dom inte löser det bums. Finns inte många butiksbiträden eller ens lokala butikschefer som inte får lite bråttom att ringa sina överordnade då och vips så är det inga problem mer....blir nämligen rätt dyrt att förlora en privat tvist i rätten och få ersätta motpartens juridiska ombud osv...
 
Mmmmm låter ju vuxet.
Problematiken här är ju att inga fel påvisats hos en oberoende servicepertner.
Altså gäller inte den reglen .....Normalt så vill verkstaden i sådanahär fall tom ha betalt för felsökningen av kunden, eftersom att inga fel kunde upptäckas.
För att lösa problemet smidigt bör du istället ta kontakt med företagets servieansvariga, alt. med regionchefen. Påpeka att du inte lämnat in maskinen för skojs skull utan därför att det faktiskt är fel i den. Du har rätt att få 16 kr milen i reseersättning för de resor du haft för att hantera ärendet.
Påpeka de långa servicetiderna, som sagts är gängse acceptabell servicetid 2-3 veckor,lång tid utöver det berättigar dig till kompensation.
B
 
Efter 2 reparationsförsök har du rätt att häva köpet.

NEJ (finns ingen paragraf för detta i konsumentköplagen)

En återförsäljare har rätt att avhjälpa felet genom utbyte/återköp/reparation under hela garantitiden. Du som kund kan inte bestämma hur en åteförsäljare skall göra. Däremot finns en branchpraxis att efter 3:e gången med SAMMA fel så får kunden en ny vara / rätt att häva köpet.

Alla leverantörer har olika regler på hur åteförsäljare ska hantera en service under garantitiden. Vissa leverantörer ger kunden rätt till en ny vara under hela garantitiden, medans andra har som krav att alla fel skall ses över på förutbestämd serviceverkstad.
 
Tack för alla åsikter och tips.

Detta är tredje gången jag lämnar in stereon, och det är ändå en bit till butiken och jag har åkt dit många gånger nu. Och jag har påpekat att den är fin och repfri så att det inte handlar om något mygel, och att det inte är roligt alls att harva runt i en bil utan stereo varje dag.
Första gången jag fick tillbaka den utan fel så ville dom ha en avgift för att den var felfri, och det sa jag bara att det kan dom glömma, bara för att dom inte kan hitta felet.

Ska jag påpeka milersättningen och påpeka att jag får enligt ( ? ) häva köpet alternativt få en ny vara efter tre gånger. Vad har jag för bevismaterial angående de påståendena? Tack :tummenupp
 
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Läs §22. där står det du behöver veta. Läs även om skadestånd mm längre ner på sidan.
De 16 kr per mil i ersättning jag tidigare pratade om är praxis hos de stora butikerna (SIBA, Elgiganten OnOff) räknas från 2:a ggn du lämnar in produkten.
(det är rimligt att anta att det kan vara fel på varan 1ggn, därför räknas inte den ggn).
 
Köpte deras stereo med DVD spelare och förväntade mig att jag skulle få byta ngn gng då och då men tro det eller ej den har funkat helt felfritt i över 1 år nu och jag är helt nöjd.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top