Lägre utväxling?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har funderat på att fixa lite lägre utv på min Spetta. Har hittat ett bak drev som är två kuggar större än original. Nu så vet jag inte riktigt om detta kommer att göra jätte mycket, är det någon som har erfarenhet om vad jag skall göra :confused: Känns som om det är lite mycket pengar att lägga bara för skoj och skull, får väll antagligen byta kedjan också vilket inebär en kostnad på ca 2000 spänn :rolleyes: Undrar även om det finns det någon som vet om det finns något annat drev att sätta på fram. Vet inte om det kommer att fungera med ett drev som har en kugg mindre men man kan ju alltid kolla.

det klart det finns mindre drev för att sätta fram.
Det enklaste är om du köper ett framdrev med ett kugg mindre, då lär du inte behöva byta kedjan.
Att slänga ut 2000 för att testa med 2 kugg mindre bak låter inte klokt.

bebbe skrev:
Jag har funderat på att fixa lite lägre utv på min Spetta. Har hittat ett bak drev som är två kuggar större än original. Nu så vet jag inte riktigt om detta kommer att göra jätte mycket, är det någon som har erfarenhet om vad jag skall göra :confused: Känns som om det är lite mycket pengar att lägga bara för skoj och skull, får väll antagligen byta kedjan också vilket inebär en kostnad på ca 2000 spänn :rolleyes: Undrar även om det finns det någon som vet om det finns något annat drev att sätta på fram. Vet inte om det kommer att fungera med ett drev som har en kugg mindre men man kan ju alltid kolla.

Tjena.
Det är många som drevar om bågen. Det blir bättre "klipp" och vissa tycker att hojen blir mer lättkörd i låga farter.
Man brukar räkna att en kugg fram är ca 3 bak. Jag lovar att du kommer att märka skillnad. Hojen kommer att tappa lite toppfart, men hur ofta varvar du ut sexan? Om du funderar på att "tagga om" mycket så bör du räkna på varvtalen.

Om ditt drivpaket inte gått så långt behöver du inte byta kedja. Är den sliten bör du ju byta ändå. Skulle den bli för lång kan du köpa ett kedjelås och kapa en länk eller max två.

Tänk på att framdrev är mycket billigare än bakdrev.
Lycka till!

zettan skrev:
Tjena.
Det är många som drevar om bågen. Det blir bättre "klipp" och vissa tycker att hojen blir mer lättkörd i låga farter.
Man brukar räkna att en kugg fram är ca 3 bak. Jag lovar att du kommer att märka skillnad. Hojen kommer att tappa lite toppfart, men hur ofta varvar du ut sexan? Om du funderar på att "tagga om" mycket så bör du räkna på varvtalen.

Om ditt drivpaket inte gått så långt behöver du inte byta kedja. Är den sliten bör du ju byta ändå. Skulle den bli för lång kan du köpa ett kedjelås och kapa en länk eller max två.

Tänk på att framdrev är mycket billigare än bakdrev.
Lycka till!

Ang det med att ha mindre drev fram har jag hört att om man sätter på ett som är för litet kan man få problem med att kedjan ger sig av i tangentens riktning vid riktigt höga hastigheter. Kanske inte är någonting som man skulle vilja prova på :rolleyes:

Silwer skrev:
Det stämmer, du får en högre brytning på kedjan, men 1 kugg gör inte sån stor skillnad.

Om det inte är någon fara så är det alltså bara att hitta drev att sätta fram. Visserligen så är kanske 1 kugg fram i mesta laget men det är ju billigare att prova vilket fall som helst. Någon som har tipps på var ma kan hitta drev, var inne på en mc firma här i Göteborg igår och dom kunde bara hitta bak. Killen som hjälpte mig att leta sa också att det kanske skulle bli lite mycket med en hel kugg fram, svårt att veta :va

som nån sa ovan 3 kugg mer bak är ungefär 1 kugg mindre fram.
du har säkert ett 17T drev fram nu(gissar bara), att gå ner till 16 skule väl öka varvet några hundra varv i samma fart skulle jag tro, om hojen orkar varva ur på högsta växeln nu kommer den givetvis att tappa en 10 knyck i toppfart.

Men tänk på att h-mätaren komer visa högre värden än tidiare (gissar att du har din sensor för den vid framdrevet?) ett mindre drev fram gör att sensorn komer mäta upp fler varv på en given sträcka och luras att tro att det går fortare än med orginaldrevet.

jaha har man felat igen nu?
sånt jävla gnäll på allt, folk som spammar 100% som aldrig skriver ett kul inlägg eller nåt som kan hjälpa nån de har inget annat för sig än att klaga, om ni vet bättre så dela med er av era kunskaper, eller finns det inga?

Silwer skrev:
jaha har man felat igen nu?
sånt jävla gnäll på allt, folk som spammar 100% som aldrig skriver ett kul inlägg eller nåt som kan hjälpa nån de har inget annat för sig än att klaga, om ni vet bättre så dela med er av era kunskaper, eller finns det inga?

Vissa människor har aldrig hört talas om ironi :kocko

Silwer skrev:
som nån sa ovan 3 kugg mer bak är ungefär 1 kugg mindre fram.
du har säkert ett 17T drev fram nu(gissar bara), att gå ner till 16 skule väl öka varvet några hundra varv i samma fart skulle jag tro, om hojen orkar varva ur på högsta växeln nu kommer den givetvis att tappa en 10 knyck i toppfart.

Men tänk på att h-mätaren komer visa högre värden än tidiare (gissar att du har din sensor för den vid framdrevet?) ett mindre drev fram gör att sensorn komer mäta upp fler varv på en given sträcka och luras att tro att det går fortare än med orginaldrevet.

Den klarar av att varva ut på sexan fast det är lite trögt. Sedan så har jag ingen h-mätare på hojen nu så det skall ändå på en cykeldator till våren.
Tycker nog inte att några hundra varvs skillnad gör så mycket, så som det är nu så lufsar den bara i hundra (rena touring hojen :tungan ) Som sagt gäller alltså bara att hitta ett fram drev :va

Jag vet inget om dig eller har snackat med dig förr, jag vet inte varför du skulle skriva ett ironiinlägg om mig?

Dessutom tänkte jag rent allmänt, vad du exakt skriver på forumet vet jag inte ett skit om, säker bara en massa bra inlägg isf är det lungt.

bebbe skrev:
Den klarar av att varva ut på sexan fast det är lite trögt. Sedan så har jag ingen h-mätare på hojen nu så det skall ändå på en cykeldator till våren.
Tycker nog inte att några hundra varvs skillnad gör så mycket, så som det är nu så lufsar den bara i hundra (rena touring hojen :tungan ) Som sagt gäller alltså bara att hitta ett fram drev :va

ok, då är det inga problem med mätaren.
Men nu får mer erkända personer svara, så det inte blir en sandlåda här.

Silwer skrev:
ok, då är det inga problem med mätaren.
Men nu får mer erkända personer svara, så det inte blir en sandlåda här.

Vadå erkända :confused: Tycker att denna lilla konversationen som vi har haft har varit den bästa här inne på forumet på mycket länge :rolleyes:
Börjar att bli mycket dravel här nu :rolleyes:

Märks det så väl?

Jonas skrev:
Jag har en kugg mindre fram på min. Som sagt det är mycket mer klipp i den nu mot förut. Om man gillar att åka bakhjul så är det en bra åtgärd att byta drevet fram då det blir lättare att gasa upp framhjulet i luften tycker jag. :banana

Gör det på sej så mycket med en mindre fram?,jag är själv inne på att dreva om hojen för o få lite mer acc o få den lite mer ettrig oxå he he.Men det blir isåfall i samband med byte av hela driv pakettet.

bebbe skrev:
Vadå erkända :confused: Tycker att denna lilla konversationen som vi har haft har varit den bästa här inne på forumet på mycket länge :rolleyes:
Börjar att bli mycket dravel här nu :rolleyes:

Håller med! Seriöst snack är kul. Dom som tvunget måste skriva en massa skit som bara stör diskussionen kan hålla sig till lunarstorm eller något annat för snorungar.
/Z
Ps. En tagg fram är inga problem. Ds.

Jag kör med ett mindre fram och hojen blir roligare att köra överallt utom på motorväg, där kan det bli liiite irriterande men inte alls farligt. 2 kugg bak kommer nog att kännas men nån jätteskillnad blir det inte. Köp ett kugg mindre fram så får du prova. Det kostar ju bara 150 spänn ungefär. Original är väl 16 på dom flesta cyklar och det är när man kommer ner runt 14 kugg det kan bli lite dåligt av vad jag hört och läst.

Rätt enkelt räkna om varvtal vid omdrevning. 1 kugg mindre av 16 ger 1/16 i förändring, dvs. ca 6 % enl räknedosan. Den kommer alltså varva ca 6 % mer än förut v samma hastighet. Eller tvärtom, gå ca 6 % långsammare vid samma varv.
På samma sätt ger 1 kugg på 40 ca 2.5 % (1/40) förändring.

Små framdrev är inga problem. Dels ska dom ner under 12-13 kugg innan det blir nåt att bry sig om, dels kan man oftast inte få tag i så små drev plus att det är stor risk att kedjan tar i svingen då.

I teorin ändras bakfjädringens uppförande vid pådrag oxå pga ändrad riktning på dragkraften i kedjan, men det tror jag inte nån märker för rimliga ändringar.

O stora ändringar i utväxling har man ju växelspaken till.....
/u

Jonas skrev:
Jag har en kugg mindre fram på min. Som sagt det är mycket mer klipp i den nu mot förut. Om man gillar att åka bakhjul så är det en bra åtgärd att byta drevet fram då det blir lättare att gasa upp framhjulet i luften tycker jag. :banana

Jaaaaa :banana :banana var har du köpt ditt fram drev :hoppa

bebbe skrev:
Jaaaaa :banana :banana var har du köpt ditt fram drev :hoppa

Ett drev kan du köpa i vilken mc-butik som helst. Jag har drevat ner 1 tagg fram och jag tycker hojjen blev roligare att köra men det är ju ingen extrem skillnad, varken på acc eller varvtal, men klart märkbart

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm