"Lägen" i styrningen

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
När jag tog ut hojen i år så löper inte styret hel fritt utan tenderar att fastna lite lätt i vissa lägen. Hojen är en KTM SMT från 2009 med cirka 2000 mil på mätaren.

Gissningsvis har det vart fukt i styrlagret under vintern och korroderat på vissa ytor.

Fenomenet är mycket obehagligt under körning.

Kommer det slitas bort om jag fortsätter köra? Finns det så ja kan lossa någon skruv o få i något rostlösande? Måste jag riva och byta lager?

Tacksam för svar.

Bäst är att ta isär. Är det bara lätt ytrost kan det gå att putsa lagerbanorna med scotch-brite eller mycket fin slipduk. Sedan tvätta, fetta och dra ihop med rätt åtdragning enligt instruktionsboken.
Rost tar mer plats än ursprungsmaterialet, och är dessutom hårt som mineral. Så det förstör lagret om det får vara kvar.

Har du tur är det ett standardlager, dvs då kan du köpa ett nytt i en maskinförnödenhetsaffär om oem-lagersatsen skulle vara dyr. Bland koniska rullager brukar Timken vara bäst, sitter original i HD.

Fyll gärna hela styrhuvudet med fett vid monteringen. Man kan montera en fettnippel på styrhuvudet, så att man kan trycka in fett vid service, så att det aldrig uppstås ngn plats för ev vatten. En sån fettnippel är original på min HD.

Last edited:
Bäst är att ta isär. Är det bara lätt ytrost kan det gå att putsa lagerbanorna med scotch-brite eller mycket fin slipduk. Sedan tvätta, fetta och dra ihop med rätt åtdragning enligt instruktionsboken.
Rost tar mer plats än ursprungsmaterialet, och är dessutom hårt som mineral. Så det förstör lagret om det får vara kvar.

Har du tur är det ett standardlager, dvs då kan du köpa ett nytt i en maskinförnödenhetsaffär om oem-lagersatsen skulle vara dyr.

Tack för bra svar, följdfrågor från soffan:

Om jag monterar koniska lager kommer det bli supernice då eller är det bara att dem håller längre?

Om någon har tips om vart man handlar delarna till bra pris är det varmt välkommet.

Hur undviker jag att detta händer igen?

Hitta en video om hur man byter, det är ju fantastiskt bra! (http://www.ktm950.info/how/Orange G...gs/steeringhead_rr.html?p=7421097&postcount=1 )

Som Jörgen skrev. Fettnippel och påfyllning av fett med jämmna mellanrum så händer det inte igen.

Om jag monterar koniska lager kommer det bli supernice då eller är det bara att dem håller längre?

Om någon har tips om vart man handlar delarna till bra pris är det varmt välkommet.

Hitta en video om hur man byter, det är ju fantastiskt bra! (http://www.ktm950.info/how/Orange G...gs/steeringhead_rr.html?p=7421097&postcount=1 )

Det sitter riktiga rullager original. Det är ju för bövelen en KTM.....

L45410 heter lagret och KTM har ganska bra priser på det original.

Som Boris skriver, tror jag att du har komiska styrlager original, det var standard på HD from början av 80-talet, och eftersom alla hojar är bättre än HD på SH, så måste du ha detta. Köp gärna amerikanska Timken. De är faktiskt ofta bättre än SKF (Kina?). På kedjesidan av svingen på min Sportster har jag motvända koniska lager på min Sportster, och rullarna har stämplat märken i ytterbanan i både SKF och japslager med gamla 1640cc-motorn, men Timken funkar. Amerikanska Timken blev (efter ett antal haverierier) även hovleverantör av koniska rullager till borrhuvudet på de TBM som borrade tunneln under Engelska kanalen. .
(Miina erfarenheter av ekonomernas outsourcing)

Last edited:
Som Jörgen skrev. Fettnippel och påfyllning av fett med jämmna mellanrum så händer det inte igen.

jaja, missa väl det, skall utvärdera det hela.

Det sitter riktiga rullager original. Det är ju för bövelen en KTM.....

L45410 heter lagret och KTM har ganska bra priser på det original.

Perfekt! Då köper jag av min handlare! (Försöker spara lite pengar där det går, men är skillnaderna små väljer jag det bekvämaste alternativet direkt.)

Som Boris skriver, tror jag att du har komiska styrlager original, det var standard på HD from början av 80-talet, och eftersom alla hojar är bättre än HD på SH, så måste du ha detta. Köp gärna amerikanska Timken. De är faktiskt ofta bättre än SKF (Kina?). På kedjesidan av svingen på min Sportster har jag motvända koniska lager på min Sportster, och rullarna har stämplat märken i ytterbanan i både SKF och japslager med gamla 1640cc-motorn, men Timken funkar. Amerikanska Timken blev (efter ett antal haverierier) även hovleverantör av koniska rullager till borrhuvudet på de TBM som borrade tunneln under Engelska kanalen. .
(Miina erfarenheter av ekonomernas outsourcing)

Underbar anekdot, sorterar in Timken under kvalitet i min skalle!

Då är det bara att sätta igång! Tack för tipsen!

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”