läcker olja på konstigt ställe...

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Hoj
e-reggad jordfräs...
Jag har ett problem...
Min motor (Kawasaki ZZR600D) trycker ut olja genom ett litet hål på vänstersidan av toppen.
Jag förmodar att detta tyder på att något med oljecirkulationet/trycket är felaktigt, men jag skulle ju vilja veta vad det beror på innan jag river toppen.
Jag skulle tro att det är konstruerat som så att när ett visst fel uppstår tex. oljetrucket för högt, så kommer det ut lite olja genom detta hålet, men jag har inte hittat ett enda ord om det i verkstadshandboken jag har, och där står ändå det mesta...
Jag vet att det finns riktiga kawagurus :Bugar här på forumet, och vädjar nu om er hjälp, jag vill ju inte bli stående nu när det är fint väder och det finns torra vägar att åka på.

Mycket tacksam för svar.
MVH

Bifogat

• läckage2.jpg
    läckage2.jpg
    238.9 KB · Visningar: 260
  • läckage1.jpg
    läckage1.jpg
    238.6 KB · Visningar: 264
Det ser väl snarare ut att vara kylarvätska, eftersom det är illgrönt. Gamla Kawasaki har en aptit för toppackningar och ventiler, så ett litet lyft är aldrig fel.

Edit: Undrar om det där inte är avrinning från tändstiftbrunnarna, förresten. Eller?

Börja med att ta isär lite ytligt och se om du hittar nåt uppenbart litet skitfel.

Edit: Undrar om det där inte är avrinning från tändstiftbrunnarna, förresten. Eller?

.

Jo de brukar ju sitta på vänster sidan, ungefär där.

Men hur fan får man in kylarvätska där?

Kolla om det läcker kylarvätska uppifrån ventilkåpan någonstans. Brukar sitta lite slangklämmor och annat där. Det kan ju läcka så det rinner ner i ett tändsstifthål och ut genom hålet där normalt regn och tvättvatten ska rinna ut. Ibland sitter det rör ner i toppen för kylarvätskan, de sitter tätade med en oring eller packning och om den gett upp så läcker det.

Du har inte nyligen fyllt på kylarvätska och spillt som en dåre, typ som Bratsen i Båstad gör med skumpan?

/Fredde

Just zzr hade INTE dom problem med ventiler som kawa plågades med under 80-talet, den motorn ska faktiskt vara riktigt hållbar och var ganska oförändrad bas för zx6orna några år senare.

Är det avrinningen från tändstiften så ska det sitta en packning mellan topp och överfall samt överfall och ventilkåpa så att det inte kommer in olja ner i tändstiftsbrunnen, skulle kunna vara någon av dessa packningar som är trasiga eller frånvarande. Men glykol fattar inte heller jag hur det skulle komma in...

Just zzr hade INTE dom problem med ventiler som kawa plågades med under 80-talet, den motorn ska faktiskt vara riktigt hållbar och var ganska oförändrad bas för zx6orna några år senare.

Är det avrinningen från tändstiften så ska det sitta en packning mellan topp och överfall samt överfall och ventilkåpa så att det inte kommer in olja ner i tändstiftsbrunnen, skulle kunna vara någon av dessa packningar som är trasiga eller frånvarande. Men glykol fattar inte heller jag hur det skulle komma in...

På endel kawa går det rör ner i toppen med kylarvatten och de får man jucka loss när man ska av med ventilkåpan. Jag tror det är där det läcker (eller i omnejden), ner i tändstifthålen, och ut genom hålet.

Lite chansning från min sida men det är bara att plocka isär...

/Fredde

På endel kawa går det rör ner i toppen med kylarvatten och de får man jucka loss när man ska av med ventilkåpan. Jag tror det är där det läcker (eller i omnejden), ner i tändstifthålen, och ut genom hålet.

Lite chansning från min sida men det är bara att plocka isär...

/Fredde

På zzr600D kan man ta bort ventilkåpan utan att trixa med kylarvatten, men det satt något vågrätt rör väldigt högt upp fram på toppen, skulle kunna vara det som läcker och vatten som sedan följer någon kabel eller annat och rinner ner på ventilkåpa och sedan ner i tändstiftshål...

... eller så läcker det vatten högre upp i kylsystemet vilket via slangar rinner ner på tändkablar och följer med ner i tändstiften. Nä, vi kan vara vad som helst, bara att plocka isär och se vad som verkligen har hänt.

Lessen att jag skriver detta så sent när så nånga redan svarat, men det är olja.
Inte glykol...
Det är en Motul olja som är riktigt hög prestanda på...den luktar typ Jenka och ser ut som den är flouriserande:)

Jag snackade med en stor mc handlare i sthlm idag som inte visste vad det kunde vara men han skulle kontakta kawasaki och sedan ringa tillbaka till mig. Hoppas han får något bra svar.

Jag har precis havt isär allt och portat toppen och renoverat hela motorn, och därför är alla oringar bytta och oljan så ren...fortfarande illgrön.

Bifogat

• oljan.jpg
    oljan.jpg
    231.8 KB · Visningar: 57
Hmm 300V (som är riktigt bra) brukar bli brun ganska med en gång.

Har du haft av toppen har du nog satt något fel :)

Kollat så du inte missat någon tätning mellan toppen och ventilkåpan som sitter runt tändstriftshålet, de brukar ibland ligga lösa.

/Fredde

Har äntligen kommit till rätta med vad det var...:banana
När jag drog upp tändhatten längst åt vänster såg jag att o-ringen mellan överfallet och toppen satt fel, så det har alltså runnit ner längs kanalen till tändstiftet och hålet i sidan av toppen var inget annat än en avvattning från stiften...
Skäns riktigt skönt att ha det åtgärdat och att det inte var värre än så.

Tack för alla svar!

MVH

*/ ?>
Back