Läckande topplockspackning Bandit 600

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Märke här om dagen att det läckte från topplockspackningen, är det farligt att köra med läckan?, det smäller lite i avgasröret när jag gasar på! det är en Suzuki Bandit 600 00års? Märkte också att det samlats olja i förgasarna har väll med de att göra?

hojen har stått i kallgarage några år och uppstartad nu i vår!

Är det svårt att byta topplockspackningen?
 
Hur bra är du på att skruva ?

Varför läcker topplockspackningen, och är du säker på att det är den och inte ventilkåpspackningen ?

Olja i förgasarna bör inte hänga ihop med ovanstående, men hur har du konstaterat att det är olja i dem, är de öppnade ?

Smällar är antagligen pga bestyckning / blandning.
 
Jag vet inte varför den läcker? och nej det är inte ventilkåpspackningen .Jag har bytt topplockspackning på en gammal gsx750 för några år sedan! Men jag förstår mig knappt på haynes manualen till min nuvarande hoj ! Jo jag tog bort förgasarna och märkte att de låg lite olja där.
 
Oljan i förgasarna skulle kunna komma från luftburken. Kolla så luftburken inte har en massa olja i sig från vevhusventilationen.
Var läcker topplockspackningen nånstans?
 
På Banditen finns det en dräningsslang från luftburken som normalt ska vara pluggad. Den skall dräneras med jämna mellanrum. Saknas pluggen drar den tjuvluft.

Var någonstans på "topplocket" läcker det? Är det svårt att se - avfetta, låt torka, barnpudra vitt överallt och du ser var läckan är någonstans efter en kort sväng. Tvätta.

Läckan kan vara:
1) Topplockspackningen. (1 st)
2) O-ringarna runt dragstängerna. (4 st)
3) Ventilkåpspackningen. (1 st)
4) Packningarna runt tändstiften på ventilkåpan. (4 st)
5) Gummitätningarna under överfallsskruvarna. (8 st)
6) Aluminiumpackingen under ventilkåpsbultarna. (4 st)
7) Något annat. :-)
 
ok tack för svar:) det läcker från cylinder 1 från vänster, nedre sida, nere runt kanten mittemot framdämparen. Går det att köra ändå om de nu läcker lite grann bara?
 
ok tack för svar:) det läcker från cylinder 1 från vänster, nedre sida, nere runt kanten mittemot framdämparen. Går det att köra ändå om de nu läcker lite grann bara?

Då kan det vara, i trolig ordning:
1) Packning runt tändstiftsbrunnen som hamnat på sniskan efter ventiljustering. Oljan dräneras via kanal i topp och mynnar ut under utblåset.
2) O-ring dragstång.
3) Aluminiumpackingen under ventilkåpsbultarna. (4 st) (symptom, lika som "1")
 
OK hur kollar jag det då. har inte gjort någon ventiljustering? Så du menar att det inte är topplockspackningen iaf. ska kika närmare på de där!
 
Börja med att lyfta tanken och gör okulär besiktning. Kontrollera då även skruvarna för ventilkåpan. Se till att absolut inte dra åt mer på något som sitter fast. En lös skruv känner du med tumme och två fingrar på max 10 cm handtagslängd. Överfallens gängor är omtåliga - trots att skruvskallarna är enormt stora.
 
har kollat allt de där, var ute och kollade och det läcker längst ner vid oljekanaltoppen precis bredvid dragstången. Sitter det nån o ring där på topplockspackningen?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top