läckande oljeslang (skäringskoppling)

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har efter byte av oljekylare dragit nya oljeslangar med skäringskopplingar. Nu är det så att en av dom trycker ut lite olja. Trodde först att jag inte dragit den ordentligt så jag drog åt den hårdare. Fortfarande samma sak... :va

Någon som vet vad det kan bero på eller hur man kan fixa läckaget?

matte_mannen skrev:
2147804 Har efter byte av oljekylare dragit nya oljeslangar med skäringskopplingar. Nu är det så att en av dom trycker ut lite olja. Trodde först att jag inte dragit den ordentligt så jag drog åt den hårdare. Fortfarande samma sak... :va

Någon som vet vad det kan bero på eller hur man kan fixa läckaget?

Vad är det för typ av skärringskoppling (hydraulikprylar?)
Monterade du skärringen själv eller är den pressad i slangkopplingen?
Är nippel och slangkoppling köpt/"fixad" på samma ställe (är de av samma typ)?

Ozzian skrev:
2147974 Vad är det för typ av skärringskoppling (hydraulikprylar?)
Monterade du skärringen själv eller är den pressad i slangkopplingen?
Är nippel och slangkoppling köpt/"fixad" på samma ställe (är de av samma typ)?

Monterade skärringen själv. Läkaget är i en vinkelkoppling mellan ett 10mm rör och vinkel. kopplingen är av typ som man kan ha till tex vvs.

Vad tror du? ska jag bara dra åt ännu hårdare. Såg inte ut som skärringen el röret var deformerat (ojämt,ovalt el dyl) på något sätt.

Det kan vara många orsaker, vanligast är nog att det kommit smuts mellan kona och säte. Annat kan vara för nätt draget, för hårt draget med sprucket säte som följd, brist på stödhylsa osv.

Jag förutsätter här att du har rätt kona till sätet, det finns en uppsjö av olika vinklar och djup. Du nämner vvs och där används endast klämringar med helt andra egenskaper än skärringar. Bara för att gängan (grov mm, fin mm, NPT, R osv) passar, kan konan vara fel sort :3freak

FZ1 skrev:
2148183 Det kan vara många orsaker, vanligast är nog att det kommit smuts mellan kona och säte. Annat kan vara för nätt draget, för hårt draget med sprucket säte som följd, brist på stödhylsa osv.

Jag förutsätter här att du har rätt kona till sätet, det finns en uppsjö av olika vinklar och djup. Du nämner vvs och där används endast klämringar med helt andra egenskaper än skärringar. Bara för att gängan (grov mm, fin mm, NPT, R osv) passar, kan konan vara fel sort :3freak

rätt kona till sätet är det allt (köptes som ett kitt). Har dock ingen stödhylsa, bör man ha det? skulle det kunna vara boven?
Ska även kika på om det kan ha kommit någon smuts mellan sätet och konan.

tackar!

matte_mannen skrev:
...ingen stödhylsa, bör man ha det?...
Skärringar används normalt bara på normal-tjockväggiga stålrör och rörstussar i slangkopplingen. Har man tunnväggigt stål eller annat material såsom aluminium eller koppar måste stödhylsa användas invändigt i röret så att konan kan skära in i materialet ordentligt utan att röret deformeras.

Hydraulik kan jag rätt bra men VVS är inte min starka sida och jag har aldrig testat den kombinationen du har, så du får stå ut med att jag spekulerar lite :)

Jag fattar det som att du har ett 10mm rör (stål?) en rak skarvkoppling (mässing?) och en 10mm vinkel rör/slangkoppling (stål)?

Precis som FZ1 varit inne på så liknar inte VVS klämhylsorna hydraulikens skärringar riktigt, det beror på att VVS prylarna används ihop med mjukare rör, typ koppar.
Kopparn är relativt mjuk så det finns risk att det kläms ihop, därför fodrar man dem oftast med invändig stödhylsa av mässing.

Alltså, principen är att klämringen ändå ska klämma ihop röret lite för att greppa & täta.

Hydraulikens skärring däremot har ett (eller flera) skarpa spår i sej som ska kunna greppa tag i röret och eftersom hydraulrör är relativt tjockväggig stål som inte kan deformeras tillräckligt med en klämring så kan det bli problem med den kombinationen du har, tror jag :tummenupp

Ozzian skrev:
2148649 Hydraulik kan jag rätt bra men VVS är inte min starka sida och jag har aldrig testat den kombinationen du har, så du får stå ut med att jag spekulerar lite :)

Jag fattar det som att du har ett 10mm rör (stål?) en rak skarvkoppling (mässing?) och en 10mm vinkel rör/slangkoppling (stål)?

Precis som FZ1 varit inne på så liknar inte VVS klämhylsorna hydraulikens skärringar riktigt, det beror på att VVS prylarna används ihop med mjukare rör, typ koppar.
Kopparn är relativt mjuk så det finns risk att det kläms ihop, därför fodrar man dem oftast med invändig stödhylsa av mässing.

Alltså, principen är att klämringen ändå ska klämma ihop röret lite för att greppa & täta.

Hydraulikens skärring däremot har ett (eller flera) skarpa spår i sej som ska kunna greppa tag i röret och eftersom hydraulrör är relativt tjockväggig stål som inte kan deformeras tillräckligt med en klämring så kan det bli problem med den kombinationen du har, tror jag :tummenupp

jepp kopparrör är vad jag använder. Blir till att daska in en stödhylsa för att få lite styrsel och kunna dra lite hårdare då alltså. Hoppas jag får in en stödhylsa nu kanske har den klämts ihop för mkt redan... :3freak

Tack för alla tips och råd!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back