Läckage tank/bensinpump TL1000

ByF

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Suzuki TL1000 -98
Jag har en Suzuki TL1000 -98 som började läcka emellan tank och bensinpump. Jag märkte skruvarna satt löst där (vilket de säkert skulle med facit i hand), så jag drog åt lite - och det läckte ju fortfarande, om inte mer. Konstruktionen är ju ett hål med nån platt ring runt som é punktsvetsad med c.a 5 cm mellanrum, och däremellan så är skruvhålen som man fäster bensinpumpen med. När jag drog åt så böjde sig denna platta ring så klart så den vart som ett vågspel mellan punktsvetsarna - fantastiskt bra - not.

Jag har försökt göra den så jämn jag kunnat igen och köpte även en ny packning för 800-900kr kanske helt i onödan. Jag fick det typ tätt efter 4-5 försök (och något misslyckat försök med permatex som jag trodde tålde bensin) - men i höstas innan säsongen var slut så såg jag att det börjat läcka igen.

Jag antar att detta är ett tämligen vanligt problem och undrar hur man bör/brukar göra för att slippa få det här läckaget om och om igen genom att endast förlita sig på grundkonstruktionen som inte fungerar.

Mycket vanligt problem, jag tätade med tätning på tub från classe.

Läs på tuben, vet inte exakt.

Gör en egen packning mha nitrilgummi som finns som att köpa som duk. Det är inte speciellt åldersbeständigt så man kan med fördel stänga ute luft/ozon genom att kladda lite tunt med biltemas svarta silikonpackning.

Läs på tuben, vet inte exakt.

haha, ska jag läsa på din tub? ok - vart har du lagt den då? :)

Gör en egen packning mha nitrilgummi som finns som att köpa som duk. Det är inte speciellt åldersbeständigt så man kan med fördel stänga ute luft/ozon genom att kladda lite tunt med biltemas svarta silikonpackning.

hmm... ok ... du menar nu nån kombination av den där duken och silikonpackning då eller? Har du några enkla instruktioner för hur man går tillväga för att göra det så bra som möjligt?

Last edited:
Gör en packning av duken (som du gör av lite tjockare gummi än originalpackningen) och skydda dess yttre kanter med det svarta silikonet så spricker det inte efter några år.

Gör en packning av duken (som du gör av lite tjockare gummi än originalpackningen) och skydda dess yttre kanter med det svarta silikonet så spricker det inte efter några år.

Tack så mycket för tipsen, då ska vi se om vi hittar nån sån där Nitrilpackning då nånstans ^^

Jag använde original-packningen + flytande packning på tub och det verkar ha funkat.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!