Läckage efter första turen - Kylarvätska

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
<- Mr Paranoid här, okunnig vad gäller mekande och vet inte riktigt om detta är någonting att oroa sig för eller inte.

När jag idag kom hem från en runda på 10mil med min nya vtr så upptäckte jag en liten grön pöl på vänster sida av hojen, självklart blir jag rätt orolig. Ska väl tillägga att jag inte är någon mek-kille... Det hade runnit kylarvätska (antar jag, grön vätska) från någonstans innanför kåporna. Jag lyckades inte se varifrån för det var för mkt saker ivägen. Hojen är servad för två år sedan, men bara gått 200 mil sedan dess. Allt som ska vara gjort vid 3600mil verkar va gjort på den servicen, även kamkedjesträckarna eller vad de nu heter byttes.

Jag bifogar två bilder i hopp om att få lite klarhet, är det någonting att vara orolig över eller bara köra på? Tempen gick aldrig över halvvägs.

VTR1000F -98 3600mil

file.php

file.php

Det blev en liten pöl, men jag stod i skuggan och kunde inte se så bra så jag åkte iväg till solen, så har ingen bild på där pölen blev. Jag kanske stod 3 minuter innan jag upptäckte att det runnit ut något, så de måste ha runnit rätt fort

Sorry för världens största bilder... :(
 
Prova starta hojen o kolla på kylaren o slangarna som går till den o försök se om det fuktar nånstans. I bästa fall är det en slang som inte sitter hundra o behöver dras åt lite, värsta fall så äre hål på kylaren nånstans.
 
Kolla kylvätskenivån. Kan vara så enkelt att locket till kylaren är dåligt och släpper ut övertryck alldeles för tidigt.
 
Kolla kylvätskenivån. Kan vara så enkelt att locket till kylaren är dåligt och släpper ut övertryck alldeles för tidigt.

Jag kollade nivån när jag upptäckte läckaget och den var okej. Locket är inte ett sånt där metalllock som jag är van vid utan det var ett gummilock som satt åt ordentligt. Alltså inte hårdplast som "knäpps" fast, utan gummi som ordentligt smet åt.
 
Jag kollade nivån när jag upptäckte läckaget och den var okej. Locket är inte ett sånt där metalllock som jag är van vid utan det var ett gummilock som satt åt ordentligt. Alltså inte hårdplast som "knäpps" fast, utan gummi som ordentligt smet åt.


Tror inte det är gummilock på kylaren. Kan va lite tryck i den.

Är nog på expansionskärlet du har gummilock.
 
ja, jag menade exp :P Men felet är lokaliserat, det var en slang som delvis åkt av på exp kärlet. Det hela sitter jäävligt illa till men jag lyckades få in slangen och slanklämman en bit, hoppas det håller. ANnars måste jag ha en riktigt lång tång.

Bild:
http://vtr.nu/download/file.php?id=1701
 
ja, jag menade exp :P Men felet är lokaliserat, det var en slang som delvis åkt av på exp kärlet. Det hela sitter jäävligt illa till men jag lyckades få in slangen och slanklämman en bit, hoppas det håller. ANnars måste jag ha en riktigt lång tång.

Bild:
http://vtr.nu/download/file.php?id=1701

Pilla av slangen, ta bort den där fjolliga slangklämman.
Sätt slangen på plats igen o fäst med ett litet buntband.
Lättare att få slangen på plats utan klämma och lika lätt
dra åt ett buntband som du lagt runt slangen i förväg.
 
Last edited:
smart, får väl försöka mig på det någon dag, tack.
det är sanslöst trångt där inne dock
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top