KZ750 -80 goes Café

Bjorkander

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Kawa z750; Yamaha Chappy lb80
Eftersom att alla ska börja köra cafe rasers nu för tiden så kan jag väll inte vara sämre.

Efter ha varit utan hoj nu några år pga studier behövde jag någonting billigt att åka på så det blev ett köp av en gammal Kawa Z750 från 80.
Motorcykel org 1.jpg
Men sedan började det att man bara ville ha ett nytt styre:tummenupp
motorcykel org 2.jpg


Vänta:va, det skulle vara coolt att byta ut den stöldsäkra 52" hastighetsmätaren som är original. Efter att jag och farsan hade spånat lite så blev det här ett litet vinterprojekt för oss. Ingenting extraordinärt och dyrt men någonting som är roligt att pilla på, men detta var ungefär vad vi har tänkt att göra:

+nytt styre
+kapa bakram (ny sadel)
+Hastighetsmätare
(som ni förstår, ingenting som inte två lekmän skulle klara av)


Så här tänkte jag att jag skulle lägga upp lite bilder och få lite tips av under resans gång

vi har kommit en bit och här är lite bilder på hur den ser ut just nu:
Gaffelben.jpg
Lackade gaffelbenen mattsvarta

gaffelbälg kortad skärm och lackad.jpg
beställde hem gaffelbälgar och kapat framskärmen och lackat den mattsvart

strippad.jpg
här har ni hojen strippas och nya öppna luftfilter

Ny sadel, okapad.jpg
jag beställer allting direkt från kina, jäkligt billigt!!! men sedan får vi se hur kvaliteten är men än så länge är jag positivt överraskad

test bakskärm.jpg
vad tycker ni om att ha bakskärmen så här ungefär?

lösning på kort sadel.jpg
vi kände att sadeln inte sträckte sig tillräckligt långt bak så vi gjorde en liten del till
 
Last edited:
Fortsättning bilder

kapad, sänkt.jpg
sänkt fram.jpg
vi passade på att sänka framdelen för att få lite råare look:Rockbanan

hastighetsmätare.jpg
måste på något sätt lyckas koppla in denna och göra ett bra fäste till den och tändningen

nytt styre, kapad.jpg
nytt styre framifrån.jpg
återigen kom en leverans med lite delar, imorgon hoppas vi på att kunna bocka till en rörbit för bakramen


har blivit mycket bilder numera(kanske några onödiga) men kom gärna med förslag och tips op hur jag kan lösa vissa saker
 
Härligt! Kör så att det ryker!
 
Sitter och funderar på att strunta i batteriet på hojen. Någon som har något tips på hur man kan lösa det? Har fått höra lite snabbt om någon sort kondensator man kan koppla in?
 
Sitter och funderar på att strunta i batteriet på hojen. Någon som har något tips på hur man kan lösa det? Har fått höra lite snabbt om någon sort kondensator man kan koppla in?
Kolla med Bonzo här på SH , han har gjort det på sin Kawa 750
 
Kolla med Bonzo här på SH , han har gjort det på sin Kawa 750

Så är det faktiskt.
Har för mig att jag kör med en konding med 40V tolerans och en kapacitans på 2200uf. Jag testade med en på 25V först, men den small efter ett par minuter. :brinnerup
Det är inte svårare än att du helt enkelt byter ut batteriet mot kondingen.


Om du kollar i min byggtråd (om du hittar den) så tror jag att det finns länkar till vilken konding jag använde. Annars fixar jag det när jag kommer hem, sitter ute på jobb just nu.
 
Last edited:
En liten update..

Vi kör nog på med ett vanligt batteri eftersom att man är så jäkla bekväm av sig med elstart.
Men hur som helst har vi svetsat ihop ramen bak igen och skruvat fast sadeln
image.jpg
image.jpg

Såg även att broms och kopplingshandtaget hade anlänt till posten också, så kommer kanske en till uppdatering snart
 
Nu har vi fått hem nya Broms/kopplingshandtag som farsan testade att sätta dit.

image.jpg
image.jpg

Nästkommande grej att göra är troligtvis att höja bakdelen några cm och bygga ihop en batterilåda(för lat för konding dvs ingen elstart)
 
Som ni kanske har märkt har det stått still ett tag nu, men kan iallafall meddela att nya stötdämpare är på och en ny batterilådaimage.jpg
image.jpg
 
Coolt bygge, får snart hem min xj900 -84 som ska byggas om men jag tänkte fråga om du kan ge lite tips på sidor du handlat ifrån typ sadel, mätare m.m
 
Nu när man ska få ihop hojen har det uppstått ett litet problem! Jag antar att det är en vakumförgasare jag har på hojen, men har bytt till öppna luftfilter på hojen. så nu när jag slår på soppakranen och ska starta hojen så rinner bensinen bara rakt igenom förgasaren. Tips på hur man kan lösa detta?
 
Jag har egentligen köpt det mesta över aliexpress (nu svär jag i kyrkan för vissa här:mad::)
 
Besiktningen är nu nära:rock
Lite finjusteringar kvar, sedan är det besiktning nästa vecka!
image.jpg
Tändningslåset flyttat till under sadeln. Ljuddämparna har jag inte gjort något åt eller hunnit köpa nya, men det kommer efter sommaren:yoparty
image.jpg
 
image.jpg
Nu är hon besiktigad och klar för att köra lite.
Nya ljuddämpare kommer troligtvis att beställas snart också
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top