Kymco bet & win 250.. Vilken olja!?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej! Vet inte om jag har hamnat rätt, men jag chansar :tummenupp
Jag har som sagt en scooter som heter Kymco bet&win 250cc och jag har googlat hela internet men ingen verkar undra vad för motorolja man ska ha i den. Är lite ny gällande scooters (kör även sporthoj).

Jag har blivit rekomenderad "motul 5100 10w40 4t"
d e då en delsyntets olja för 4 takt, så långt är jag med.
sen står det på flaskan att den är speciellt anpassad för motorer med våt koppling!?
Antar att jag inte har någon sån då denna är automat och separat transmissionsolja.
sen står även detta på nätet om denna olja:

Denna olja är avsett för alla 4-takts motorer med integrerad växellåda. Bra olja som fungerar lika bra på väg som på bana. Fungerar för motorcyklar med eller utan våtkoppling.

Jag tycker inte detta känns helt rätt, kan rätta mej om jag har fel?
Står ju inte i boken vilken jag ska ha. :huvet

:Bugar

Den funkar, men du har ju som sagt inte behov av en olja för våtkoppling så en vanlig bilolja skulle väl funka minst lika bra, men fråga på kymcoforumet.

Jag trodde faktiskt att Kymco B&W var tvåtaktare, så jag har tydligen ingen koll alls.

Själv kör jag Biltemas 10w-40 MC olja i min MC.

Snacka med någon av de här http://kymco.se/kymco-af.html, de borde veta.

jo d e klart, får väl ringa runt igen, ringde typ alla återförs. och moppe verkstäder i sthlm för att fråga om dom hade transmissionsoljan som den svenska medföljande boken rekomenderar, men d e tydligen fel i boken.. den svenska boken rekomenderar tydligen olja för Taiwan.. :brinnerup

Den funkar, men du har ju som sagt inte behov av en olja för våtkoppling så en vanlig bilolja skulle väl funka minst lika bra, men fråga på kymcoforumet.

Jag trodde faktiskt att Kymco B&W var tvåtaktare, så jag har tydligen ingen koll alls.

Själv kör jag Biltemas 10w-40 MC olja i min MC.

Nja, lite rätt har du, deras "sport moppar" el RR modeller kör 2t.
Nu är detta en 250cc.. men det stod på en sida på nätet "Denna olja är avsett för alla 4-takts motorer med integrerad växellåda"
Det räknas väl inte som om jag har det på min!?
Till mej sa dom att jag absolut inte skulle köra på bil olja..?

Last edited:
Nja, lite rätt har du, deras "sport moppar" el RR modeller kör 2t.
Nu är detta en 250cc.. men det stod på en sida på nätet "Denna olja är avsett för alla 4-takts motorer med integrerad växellåda"
Det räknas väl inte som om jag har det på min!?
Till mej sa dom att jag absolut inte skulle köra på bil olja..?

Eftersom du inte behöver tillsatserna för våtkoppling så förstår jag inte varför en bilolja skulle vara fel, ÅAS så skadar ju inte dom tillsatserna heller, och det kan ju finnas andra bra tillsatser i mc oljorna, så kör på en 10w40 mc olja.

Jag tänkte bara inte färdigt, jag visste att B&W fann som 250, men jag tänkte mig den ändå som en tvåtaktare...

Det skulle ju onekligen vara en maskin med trimpotential i såna fall, 250cctvåtakt med variator så att man inte behöver så brett register...

Men att det står "Denna olja är avsett för alla 4-takts motorer med integrerad växellåda", klingar inte det lite fel?
Asså jag kan tänka mej att köra på den om den e bra och inte kan skada, är inte ute efter ett billigare alternativ el så.. Visst om jag betalar massa helt i onödan så.. Men det är inte huvudsyftet..
Och ja trimpotential hade det vart om den hade vart 2t :)

Till min Suzuki rekommenderar Suzuki 10W-40 olja generellt. Samma för Triumphen Men det finns också i Suzukis handbok med en tabell över möjliga oljor beroende på utomhustemperaturen.
-20C till +30C 10W-30
-15C till över +40C 15W-40; 15W-50
-10C till över +40C 20W-50
eftersom jag aldrig kör med mina hojar när det är kallare än ca +5C kan jag alltså utan problem också köra med 15W-40, 15W-50 och 20W-50. Och det (möjligheten köra 15W-40, 15W-50 och 20W-50) borde rimligen gälla för alla hojar som ENBART används när det är varmare än 0C utomhus.
Vidare står det (i Suzuki manualen) att efter start ska man låta motorn gå på tomgång en stund så "oljan får tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter. Detta gäller vid varm och kallstart."
Vilket jag tolkar som så att efter start alltid minst 30sekunder på tomgång för att få igång oljecirkulationen. Innan jag försiktigt rullar iväg.
Till sist, Suzukis rekommenderade oljebytarintervall är efter inkörning 600mil, oljefilter efter 1800mil. Jag byter olja efter ca 300mil och innan vintern. Orsaken är att oljan får försämrade smörjegenskaper (får lägre viskositet med tiden 10W-40 blir "10W-20") Orsaken är att vid högt tryck "klipps" oljemolekylerna av och blir kortare. Med tiden. Och jag tycker motorn är värd bättre smörjning.
Suzuki har inget krav på syntetolja. Det duger bra med mineralolja.
Men kanske har moderna syntetoljor längre livslängd (tappar viskositeten långsammare än mineralolja)
och det skulle i så fall innebära möjligheten till längre tid mellan oljebyten än med mineralolja.
Men det är inget (längre tid mellan oljebyten) jag tänker undersöka på mina hojar. Även om jag har
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Helsyntetisk-MC-olja-10W40/
i Triumphen.
I Suzukin har jag kört med
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
orsaken är att jag sett på webben att ju mindre förhållandet mellan de två talen är, dessto bättre funkar oljan: Exempel 10W-40 => 40/10=4; 15W-40 =>40/15=2,67; 20W-50=> 50/20=2,5
Vilket innebär att kan man (med hänsyn till utetemperaturen) köra med 15W-40 så är det ett bättre val än 10W-40 eftersom 2,67 är mindre än 4.

Last edited:
oj, här har vi en som har pluggat olja :tummenupp
viskositeten är jag inte orolig för, utan jag tänkte tillsatserna..
jag har ju separat transmissionsolja, sen är d ju variator på denna scooter, så jag tänkte att jag inte skulle ha olja som är gjort för koppling och integrerad växellåda?
men som sagt d kanske inte spelar någon roll? :va

ok, har kollat i boken igen och där rekomenderas "sae15w40"
viskositeten köper jag att den nog inte behöver vara exakt, som till bilen.
men vad är det för skillnad om d e "sae" med i beteckningen el inte? :va

Men herregud, en 4-takt med relativt låg trimningsgrad, hur svårt kan det vara??

I princip vilken modern motorolja som helst kommer fungera fint.

jo d e klart, får väl ringa runt igen, ringde typ alla återförs. och moppe verkstäder i sthlm för att fråga om dom hade transmissionsoljan som den svenska medföljande boken rekomenderar, men d e tydligen fel i boken.. den svenska boken rekomenderar tydligen olja för Taiwan.. :brinnerup?
Men om man (som handlare):
1. säljer Kymco
2. reparerar Kymco
3. servar Kymco
...så borde man väl för tusan veta vilken olja som skall användas. Vet handlaren/verkstaden inte det så borde importören för Kymco säga upp avtalet med den aktuella handlaren p g a inkompetens.

Kan väl inte vara så j-a svårt för dem att de dig ett råd om olja...

Min 500 cc fyrtaktare, med variator, skall t ex ha "SAE10W30 or SAE10W40 API service SE, SF, SG type or higher". Samtidigt säger instruktionsboken att jag inte skall ha några extra tillsatser eller andra mirakelmedel för det kan påverka negativt. Bara olja utan tjafs.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back