Kylvätska / kylarvätska

Astronauten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Återkommande och tjatigt inlägg kan jag tänka mig, men efter att ha läst alla trådar och googlingar så har jag inte fått svar på min fråga.

Biltema glykol ( Artnr. 36-0609 ) är det någon som använder det i sin sporthoj? Varför ska jag inte köpa biltema? Varför betala 5 gånger så mycket för märkes glykol?

Det enda som står i min service manual är att använda anti-freeze/coolant kompatibel med aluminiumkylare mixad 50/50 med destillerat vatten
 
Det enda som står i min service manual är att använda anti-freeze/coolant kompatibel med aluminiumkylare mixad 50/50 med destillerat vatten
Då är det det enda du behöver. Biltema har bra grejer, bara kolla i databladet på produkten så ser du vad den innehåller, sen kan du jämföra med dyrare grejer. Oftast är det samma sak bara i snyggare förpackning och så .. 'märket'.
 
Då är det det enda du behöver. Biltema har bra grejer, bara kolla i databladet på produkten så ser du vad den innehåller, sen kan du jämföra med dyrare grejer. Oftast är det samma sak bara i snyggare förpackning och så .. 'märket'.
Jag får åka in till biltema o kika på databladet för på hemsidan har dom endast säkerhetsbladet vad jag kan se iaf
 
Visserligen inte i sporthoj men jag använder
i GSX1300R och har använt det i Sprint RS och SV650S.
Varför ? För etylenglykol blandat med vatten är en utmärkt kylvätska.
En annan femma är att etylenglykol är hälsovådligt (dödlig dos ungefär 1 gram/kg kroppsvikt dvs ungefär densamma densamma som för natriumklorid, vanligt koksalt)
och man ska därför inte låta hundar och katter slicka i sig spill på garagegolvet utan torka golvet torrt med tex hushållspapper.
Detta att torka torrt är också en bra ide med tanke på den egna hälsan, dumt halka på spill på golvet, torka torrt.
En annan sak är att det kan ta tid fylla på ny kylarvätska. På Sprint RS tog det ca 30 påfyllningar omväxlande med att luta hojen så mycket jag orkade fram och tillbaka för få ut all luft ur kylaren. På GSX1300R brukar det räcka med ca 7 påfyllningar omväxlande med att luta hojen så mycket jag orkar fram och tillbaka för få ut all luft ur kylaren.
 
Last edited:
var in till biltema och ville se om dom hade ett produktblad för glykolen, men icke, tjejen i service disken lyckades inte heller plocka fram någon. Det står ju ingenstans på Biltemas glykol att den går att använda till aluminium kylare också, men idag borde väll i stort sett all glykol gå att använda till aluminium? Dessutom läste jag att nitriter och aminosyror sedan länge är förbjudet i Sverige. Jag hittade ett gammalt faktablad från biltema glykol ( 36-1855 ) där det står att dom fungerar med aluminium kylare och har nu ersatts av 36-0606 men där står det inget om aluminium.

Oj, ja det var ganska många gånger. Det finns en ventil på min hoj som går att lufta,
 
Bara för att döda tråden innan debatten om att blanda kommer igång.
Detta är nog den bästa texten om glykol på nätet.
Bortse från att det står BMW och handlar om bilar, aluminiummotorer är lika varandra.
 
Jag använder nästan uteslutande Biltemas Longlife etylenglykol i mina hojar. Det har fungerat prima i många många år. Den är en OAT enligt Biltemas support.
Självklart sköljer jag ur den gamla vätskan först.

 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top