Kylväst?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Någon som har testat en kylväst under stället någon gång?

Jag har hittat lite olika varianter på nätet. En som man doppar i vatten och som sedan långsamt släpper ifrån sig fukt, inte så bra att ha under stället alltså. Sedan finns det två varianter med kemiska fryspåsar. Typ sådana där man kan köpa på clas ohlson. Den ena blir vätska-till-fast form och den andra är någon gele´ som verkar kunna bli ruskigt kall. Lurar på att köpa hem en sådan och testa.

En LÄNK

Det vore inte helt fel att ha ovanpå skinstället inte!
För blir det inte lite extremt att ha under det?

ReDan skrev:
Det vore inte helt fel att ha ovanpå skinstället inte!
För blir det inte lite extremt att ha under det?

Jag vet inte. En varm dag som idag borde det nästan behövas något riktigt kallt under stället. Har man den på magen så bör ju värmen spridas till resten av kroppen. :va Fast egentligen kanske det är bättre att kyla ner underarmar och ben? Jag inbillar mig att man kan kyla ner blodet lättare=hela kroppen lättare så. Äh...jag får väl tejpa fast kylflänsar från datorn på mig själv imorrn. :3freak

Spinky Spendrup skrev:
Sedan finns det två varianter med kemiska fryspåsar. Typ sådana där man kan köpa på clas ohlson.[/URL]

Har tittat lite på den typen när de visades på en demo. Den versionen var en typ av saltkristaller som löses upp till flytande form när temperaturen stiger, och sedan återgår till fast form när temperaturen går ner igen.

M a o är den en sorts "evighetsmaskin". När saltkristallerna smälter absorberar de värme-> ger en kylande effekt.

Har inte provat någon väst själv, men enligt den som visade påsarna med "kylmaterialet" används de i racing, bl a i Formel 1.

Det jag såg går nog däremot inte att köpa på Clas Ohlson.

Det där va ju intressant!

Jag jobbar ju i skyddsväst hela dagarna samt "täckande klädsel" (läs: kostym). När det är 30 grader är det inte så skoj att gå 13 timmar med skyddsväst. Inte alls kul faktiskt.

Synd bara att det va lite dyrt för att bara köpa och testa... Jaja... får väl lura på det där och se om man kan få nån chef att köpa in ett "test-ex" eller så.

/Lucky9

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...