Kylsystem problem

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej!

Är i behov av fler hjärnor.
Märkte för några dagar sedan efter en tur att det var glykolrester vid toppen av expansionskärlet. Precis som om vätskan tryckts ut vid skruvkorken som sitter på toppen av kärlet.
Kollade vätskenivån som var ok och gjorde rent det för att se om samma hände igen vid nästa tur.
Allt väl vid nästa tur men jag hittade kylvätska som hade runnit och lagt sig i en liten pöl på motorn. Hm, läckage nånstans.
Nu har jag hittat läckaget, det verkar vara en trevägskoppling som läcker lite.
Läckaget i sig är ingen konst att fixa till men frågan är varför hojen tryckte ur sig kylvätska från första början?
För högt tryck? Därav det kommande läckaget?
Jag har inte kollat om det är nån kylvätska i oljan. Kylvätskan däremot ser ut och luktar som den ska.

Vad kan ha hänt?
Blåst packning?

Hojen går bra och kyler som den ska. Nu har iofs det mesta av kylvätskan runnit ut men läckaget ska fixas o vatten fyllas på.

Hilfe!

/Krille

vet inte riktigt vad o hur du menar men läcker systemet nånstans trycker den lättare ur sig..
har du inga problem med kyla värme el olja i vatten el vetten i oljan så e de nog inga probs..
kika igenom allt fixa alla ev läckor o kolla så..
men att den går genom locket verkar skumt..
sitter väl en slang från kärlet ut i de fria.. kolla så den inte är igentäppt. de lilla jag kan komma på.

hade problem med en bil en gång som hela tiden blev överhettad, visade sig vara topplockpackningen som läckte till en vattenkanal så den tryckte ut komp i kylsystemetså det blev sånt övertryck där att vattenpumpen inte lyckades pumpa runt vattnet, läckte ingen olja till vattnet eller vatten till oljan, och inget vatten till cylindern heller för den delen (ingen vitrök), bara komp ut i kylsystemet

iaf så blev kylarslangarna stenhårda av övertrycket såfort man starta motorn och den tryckte ut vatten genom kylarkorken

ha koll på tempmätaren och försök se om det verkar vara på tok för högt tryck i kylsystemet

Ska kolla oljan så fort jag får tillfälle.
Men precis som ozeo skrev tycker jag att det är skumt att den trycker ur sig vid locket och inte igenom "dräneringsslangen" som sitter på expansionskärlet.

Ser oljan ok ut fixar jag alla läckage och kör vidare och ser vad som händer.
Jag har inte märkt några som helst problem med motortemperaturen under körning.

Kan ju provtrycka cylindrarna o se om det är tätt.

Last edited:
Handlat lite prylar för att fixa läckaget nu. Ska fixa det så det är ordentligt tätt och fylla upp med kylvätska och försöka mäta trycket i kylsystemet. Trycket där är väl väldigt lågt i normala fall så hittar jag en tryckökning får jag väl anta att jag har en dålig topplockspackning.
Det borde bli dyrt och besvärligt att byta.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar