Kylproblem

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Hoj
Yamaha R6 -00
Hej!

Åker runt en del i Stockholm city, ganska köigt som alla antagligen vet och temperaturen stiger ganska fort..

Har en liten fläkt, men den verkar inte duga. Tempen brukar stiga med 2 streck över det normala inne i stan (alltså, lägger ett streck under det röda området. Brukar slå av hojjen när detta händer)

Funtar på att byta ut originalfläkten nu mot nån större. (original kan inte vara störra än 120mm och täcker bara halva kylaren) Är lite osäker på om original ens funkar, för jag hör den aldrig. Ska testa den.

Tror ni de hjälper med större fläkt samt manuell av/på knapp, eller borde jag byta kylare med till nå större högflödes?

Har kylaren börjat koka eller varför vill du få ner temperaturen?

Är helt normalt att temperaturen ökar när man kör i kö och inget man normalt sett behöver oroa sig för. Skulle annars börja med att kolla om fläkten startar när man kommer upp i 106-110 eller vad nu din hoj har som gränstemperatur, gör den inte det är det ju ingen vits att köpa större fläkt. Den som sitter är byggd för att kunna kyla hojen stillastående i betydligt högre temperatur än ni har i Stockholm just nu. Har du rätt glykolblanding och rätt tryck i systemet gör det inget om kyltempen ligger strax över 100.

Nej, fläkten ska vara termostatstyrd. Om inte termostaten eller fläkten är trasig så ska den starta automatiskt. Kontrollera att allt är helt till att börja med.

Sen är inte hojar till för att puttra runt med i köerna inne i stan, ge dig ut på krokvägarna istället ;)

Den ligger alltid på de här strecket när jag kör, spelar ingen roll hur hårt jag pressar motorn. S__876567.jpg

Den går endast upp när jag står still, tycker inte det är helt ok, speciellt inte när den går så nära det röda området (hade säkert gått högre om jag inte stängt av motorn vid det läget). Men ska kolla upp om fläkten funkar. Om ja kollar jag termostaten.

Vet inte vilka temperaturer strecken representerar, och inte heller nominell arbetstemp. Ska kolla upp.

Last edited:
Den ligger alltid på de här strecket när jag kör, spelar ingen roll hur hårt jag pressar motorn. View attachment 420600

Vilket inte är så konstigt då kylsystemet har ett termostat som reglerar det hela.

Den går endast upp när jag står still, tycker inte det är helt ok, speciellt inte när den går så nära det röda området (hade säkert gått högre om jag inte stängt av motorn vid det läget). Men ska kolla upp om fläkten funkar. Om ja kollar jag termostaten.

Vet inte vilka temperaturer strecken representerar, och inte heller nominell arbetstemp. Ska kolla upp.

Och likamycket som att det är förväntat att den ligger konstant när du kör så är det förväntat att den går upp när du står stilla eller krypkör. Varför? Jo nu är det ingen fartvind som drar ner temperaturen varför kylarens kyleffekt går ner drastiskt. Men när temperaturen går över ett visst värde så går (förhoppningsvis) fläkten igång och då fungerar kylaren igen. Fläkten är tillräcklig för att fungera i Spanien i 40 grader och lär därför fungera i Stockholm i 25. Montera större fläkt är därför meningslöst.

Med andra ord verkar din hoj fungera precis som den ska. Vill du vara säker kan du kolla att fläkten verkligen går igång om den står stilla på tomgång och nålen når tillräckligt högt, men om du stänger av motorn så fort temperaturen går lite högre än normalt så lär det inte ske, fläkten ska ju inte vara igång vid normal arbetstemperatur.

Just det faktum att ditt instrument bara har streck som gradering gör det lite vanskligt att dra för kluriga slutsatser av vad du ser. Men att stänga av motorn för hög temperatur när den inte ens nått rött låter lite väl överdrivet.

Steg 1 är alltså att försäkra dig om att något verkligen är fel. Don't fix it if it ain't broken :fakta

Nej såklart man inte ska rycka ut friska tänder.

Samtidigt jämfört med bilar så rör sig nålen aldrig ;) just för att fläkten kickar igång ganska tidigt och därmed håller tempen på ungefär samma nivå.
Detta kan omöjligt skilja nämnvärt på en hojj.

Men drar ner med en lasertempmätare och kringgår termon o se om ja får igång den.

Fläkten på hojar startar ofta inte förrän nålen är på gränsen till rött. Om den går en bit in på det röda och börjar trycka ut kylvätska ur expansionskärlet så kan du börja fundera på om allt inte står rätt till, annars är det lugnt.

Den fungerar men en pc fläkt på 80mm har nog ett högre flöde, märktes knappt att den var på.

Aja får se hur jag gör..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...