Kylfläkt kontra fartvind

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Hej på er!
Någon som har koll på om, och i så fall i vilken fart, fartvinden kyler mer än en snurrande fläkt?
Okay, fläkten drar luft genom en liten area men fartvinden genom hela kylaren.

Vad jag egentligen frågar är om jag undviker långsam körning och tomgång, kan jag köra utan fläkt då eller hjälper den till även när det går undan?
 
men varför?, med hårt stressade motorer som mc motorer är och med relativt små volymer kylmedia så känns det inte som nån vidare bra ide, så fort du stannar till lite så klättrar tempen fortare än en gris blinkar (speciellt om du gasat satan innan, typ)

får man fråga på vad o varför du vill okyla?

//jj
 
Fläkten brukar starta vid omkring +100C och slå ifrån 0mkring +90C. Boende ute på landet borde det inte vara några problem med att köra utan fläkt. Bara att slå av motorn om det är röd lykta vid ett vägbygge tex. Men inne i Gbg är det hopplöst alltför ofta. Typ 20 meter i minuten. Och då är fläkt bra i uppförsbacke.
 
jag villa passa på o vika in med en ny fråga. som oxå är relaterat till fläkt o värme.

På bilar (speciellt turbo) så vet jag att man bör låta den stå på tomgång efter man har kört hårt för att kyla ner sakerna som blir väldigt varma, men jag har även hört att många applicerar detta på mc, dvs att de skall kylas ner efter användning.

Är detta bullshit om mc? De är så jag upplever de, så fort man stannar så klättrar den i temp som aldrig den varit bättre på annat, speciellt på sommaren (endast kanske är att tillägga)
 
jag villa passa på o vika in med en ny fråga. som oxå är relaterat till fläkt o värme.

På bilar (speciellt turbo) så vet jag att man bör låta den stå på tomgång efter man har kört hårt för att kyla ner sakerna som blir väldigt varma, men jag har även hört att många applicerar detta på mc, dvs att de skall kylas ner efter användning.

Är detta bullshit om mc? De är så jag upplever de, så fort man stannar så klättrar den i temp som aldrig den varit bättre på annat, speciellt på sommaren (endast kanske är att tillägga)

JAG anser att på tomgång har man på tok för dåligt cirkulation på både olja och kylvatten. Det är då bättre att köra lungt dom sista km man har hem. Då har man bra fartvind, lite högre varvtal som cirkulerar både olja och vatten i motorn.
 
jag villa passa på o vika in med en ny fråga. som oxå är relaterat till fläkt o värme.

På bilar (speciellt turbo) så vet jag att man bör låta den stå på tomgång efter man har kört hårt för att kyla ner sakerna som blir väldigt varma, men jag har även hört att många applicerar detta på mc, dvs att de skall kylas ner efter användning.

Är detta bullshit om mc? De är så jag upplever de, så fort man stannar så klättrar den i temp som aldrig den varit bättre på annat, speciellt på sommaren (endast kanske är att tillägga)

Tvärt om blir motorn just väldigt varm när den står på tomgång, dels för att ingen luft cirkulerar runt den samt att luft / bränsleblandningen inte är optimal, vilket gör att den går varm. Bäst är att köra i lugn takt för då har du en bra luft / bränsleblandning som kyler motorn samt att luft går igenom kylaren och strömmar runt motorn och kyler den ytterligare.

Bäst av allt för att kyla ner är nog helt enkelt att parkera och stänga av motorn.
 
jag villa passa på o vika in med en ny fråga. som oxå är relaterat till fläkt o värme.

På bilar (speciellt turbo) så vet jag att man bör låta den stå på tomgång efter man har kört hårt för att kyla ner sakerna som blir väldigt varma, men jag har även hört att många applicerar detta på mc, dvs att de skall kylas ner efter användning.

Är detta bullshit om mc? De är så jag upplever de, så fort man stannar så klättrar den i temp som aldrig den varit bättre på annat, speciellt på sommaren (endast kanske är att tillägga)

På turbobilar gör man det endast för att behålla oljetryck i turbon. Den kan ju snurra en bra stund efter att man stängt av. En turbo som snurrar 120 000 rpm och helt plötsligt blir av med oljetryck dör ganska snabbt. Alltså, antingen kör lugnt sista biten eller låt bilen stå på tomgång en stund. Men som sagt är inte det bra för övriga motorn. Görs således bara när man börjat trimma en del.
 
........
Bäst av allt för att kyla ner är nog helt enkelt att parkera och stänga av motorn.

Problemet när man stänger av motorn är att cirkulationen i både olje och kylsystem stannar, kollar man tex på en näst intill rödglödgat turboagregat när man gasat så för man ju lokalt väldigt höga temperaturer innan det har jämnat ut sig om cirkulationen plötsligt upphör. När jag hade fläktproblem på hojen och kom fram till betaltullar på motorvägen så inte f-n hjälpte det att stänga av, den kokade direkt när man stannade. Det enda som funkade var att smita igenom transponderfilen bakom en lastbil och undvika stopp. Min slutsats var, stänga av funkar inte eftersom det finns så mycket värme ackumulerat i motorn, tomgång funkar inte heller eftersom kylaren får så dålig genomströmning utan fläkten, dock något bättre än stänga av. Har samma erfarenhet när det gäller endurocyklar.
 
på min hoj så startar fläkten ofta efter ca 2-3 minuter efter kallstart om jag börjar köra i max 50km/h om det är ca 25c ute

en motor med kombinerat kylflänsar och kylare kan ju klara sig lite bättre utan fläkt men sådana hojar blir tillslut överhettade utav krypkörning.

om jag hade mc utan flänsar så skulle jag inte alls tänka mig köra utan en fläkt då de blir varma snabbt.

Kör lugnt sista biten så värmen får sprida sig jämnt i motorn och den extra värmen får gå ned så mycket som möjligt så är det bara stänga utav efter körning.
 
men varför?, med hårt stressade motorer som mc motorer är och med relativt små volymer kylmedia så känns det inte som nån vidare bra ide, så fort du stannar till lite så klättrar tempen fortare än en gris blinkar (speciellt om du gasat satan innan, typ)
//jj

För att spara 500 gram!!!:fakta
 
En vild gissning är att det blir bättre flöde genom kylaren vid lite fart om man inte har en fläkt med fästen mm ivägen, men frågan är ju om man vill optimera för höga farter eller allroundkörning?
 
Jag har ingen fläkt på min hoj och den har klarat sig bra utan. Jag brukar dock låta den värmas upp innan jag gasar på och likaledes tar jag det lunch sista biten hem.
:hihi
 
Jag har provat med en större kylare, från en annan hoj, och då blir det TRÅNGT med kylfläkten.
Men cykeln ska bara gå på bana och då är det inte fråga om några rödlysen, rödflagg möjligen.. Hoppas klara mig undan blåflagg.
Jo, jag har kört igenom kylsystemet med kaustiksoda.
Jo, jag har rensat och rengjort kylaren utvändigt.
Jo, pumpen funkar som den ska.
Jag har kompletterat med oljekylare, och sista körpassen i höstas såg temperaturen ut att vara "normal" på tempmätaren.
Den större kylaren är nästa steg i det här, om det blir besvärligt i sommarvärmen.
Det är en Classic-racer, 600cc

Vad jag inte gjort, slår det mig nu, är att synka förgasarna.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top